Zásady práce asistenta pedagoga 2020 Ilona Fialová Asistent pedagoga •Měl by mít pozitivní vztah k žákům s TP. •Měl by mít znalosti o dané problematice. •Měl by být trpělivý, někdy se pokrok dostavuje velmi pomalu. •Měl by být empatický. •Měl by být připraven dále se vzdělávat (samostudium, semináře, kurzy atd.). •Měl by být schopen pedagogické lásky!!! • • AP •Měl by být přijat jako rovnocenný člen pedagogického sboru!!! •Základní činností AP je přímá podpora žáků v průběhu vyučování. •Jiná forma podpory žáků je jejich doučování (individuální, ve školním prostředí, doma atd.) •Komunikace se zákonnými zástupci, rodiči (dobré udržovat přátelský vztah). • AP •Hlavní činnost AP ve vyučování žáků s TP: •Oblast prostorové orientace. •Manuální dovednosti. •Pracovní a výtvarná výchova. •Podpora v sebeobsluze. •Mimořádný význam má asistence v tělesné výchově (v našich školách jsou žáci s TP často vyloučeni, osvobozeni). AP •Výuka žáků s TP respektuje styly učení: •Zrakový (vizuální styl) – využití zrakové paměti, raději si čtou, v textu barevně vyznačovat, pracovat s kartičkami. •Zvukový (auditivní) styl - ukládání do paměti cestou sluchovou – žáci se často ptají, diskutují. Pozorně sledují výklad, učí se nahlas. Je dobrá pravidelná účast žáka ve výuce (možnost nahrávky výkladu učitele). Při učení využívají rytmus, hudbu, hlasité čtení. • AP – styly učení •Slovně-pojmový (logický) styl – žák rozlišuje podstatné věci od nepodstatných. Nové poznatky zařazují do logických souvislostí. Abstraktní myšlení je jim bližší než konkrétní. •Hmatový a pohybový (taktilně-kinestetický) styl – dobře si pamatují to, co vnímají hmatem, pohybem a s čím mohou prakticky experimentovat. Uplatňují se při manuálních činnostech (je asi nadpoloviční většina žáků). AP •V TV vykonává AP tyto činnosti: •Úkony směřující k podpoře pohybových schopností, jemuž individuálně asistuje. •Úkony směřující k relaxaci a rehabilitaci žáka. •Úkony z oblasti dohledu, dozoru a spoluřízení hodiny TV společně s učitelem. AP a možná rizika •Zejména přístupy vedoucí ke snížení efektivity ve vzdělávání žáků s TP. •K posilování sociální izolace (stigmatizace žáka). •K omezování jejich samostatnosti, překážka v začleňování do kolektivu. AP a eliminace těchto rizik •Asistent by měl mít dostatek informací, aby mohl zvolit adekvátní metodickou podporu (které činnosti žák zvládne sám a naopak, kde je nutná nadstandardní podpora). •Výklad nového učiva musí také zajišťovat učitel. •AP by neměl pracovat jen s žáky se SVP, ale dle možností i s ostatními spolužáky, aby i učitel mohl svoji pozornost věnovat žákům se SVP. AP •Práce AP by měla dále zahrnovat: další formy podpory pedagoga a vyučovacích procesů – rozdávání a vybírání sešitů, u mladších žáků – zápis do ŽK, kopírování a další přípravu výukových materiálů, částečně i opravu domácích úkolů nebo testů (dle klíče učitele). •Diskutovanou otázkou je suplování!!! •Vhodná spolupráce se suplujícím učitele. AP a nepřímá pedagogická činnost - mělo by být uvedeno v náplni práce AP •Společné přípravy a konzultace s učitelem •Účast na pedagogických radách •Konzultace s pracovníky PPP, SPC •Profesní setkávání s ostatními AP •Z části konzultace se zák. zástupci. •Aktivní účast na přípravě IVP žáků s TP. •Absolvování různých kurzu, seminářů, samostudium. •Nepřímá ped. činnost by měla ideálně tvořit 20 -35 % z úvazku AP. AP – spolupráce s učitelem •Učitel vítá přítomnost AP ve třídě!!! •AP a učitel jsou si vědomi svých kompetencí a rolí. •AP a učitel mají v rozvrhu vytyčen čas na společné přípravy a konzultace (jako optimální 10 až 15 min. před vyučováním). •Důležité: osobní dispozice, komunikační dovednosti, dobrá vůle, profesionální a partnerský vztah. • • Zdroj: •Asistent pedagoga v inkluzivní škole, Praha: 2014, UK PdF, ISBN 978-80-7290-712-0.