Jazyková analýza textu - řešení Výchozí text Na pokraji moravské dědiny vidíme bývalý lovecký zámeček pánů z Větrova. Je omítnutý pampeliškovou žlutí, má věžičky pokryté prejzy a korouhvičku s kohoutem. V zámečku je dětský domov. Žijí v něm děvčata a kluci od šesti do patnácti let, všeobecně zvaní Větrováci. 1. Kterými slovními druhy jsou podtržená slova v textu? na 7; pokraji 1, něm= 3 osobní; všeobecně = 9; 2. Kterým jiným slovním druhem mohou být slova je, má. Své tvrzení doložte užitím slova ve větě. je – sloveso (být), zájmeno osobní (oni); je – citoslovce; má – zájmeno přivl. (moje), sloveso (mít), podstatné jméno – ta má (moje) to dělá jinak; 3. Vypište z textu všechna přídavná jména slovesná a napište k nim základové slovo. bývalý – býval; omítnutý – omítnut; pokryté – pokryt; zvaní – zván 4. Vypište z poslední věty textu slovesný tvar, pojmenujte ho a určete slovesné kategorie. žijí – přítomný čas, tvar jednoduchý, určitý; 3. os. č. množ. zp. oznam. čas přít. rod činný, vid N (3. tř. vzor kryje) 5. Od slovesa vidět vytvořte uvedené slovesné tvary: kmen přítomný: vid- kmen minulý: vidě- příčestí minulé: viděl příčestí trpné: viděn opisné pasívum: být viděn přechodník přítomný (všechny tvary): vid-a, vid-ouc, vid-ouce přechodník minulý (všechny tvary): ---- uviděv, -vši, -vše přídavné jméno slovesné: a) z příčestí trpného: viděn + ý b) z přechodníku přítomného: vidouc+í c) z přechodníku minulého: ---- / uvidě –v, ividě-vši, uvidě-vše podstatné jméno slovesné: viděn + í 6. Proveďte slovotvorný rozbor a stavbu slova zámeček. Nezapomeňte uvést správnou terminologii. a) Slovotvorný rozbor: b) Stavba slova: ZS: zámek OZ: zámek- ZÁM – EČ- EK SZ: zámeč- SF: -ek 7. U přídavného jména lovecký určete jmenné kategorie. 8. Do první větu textu vložte vhodnou částici – větu napište. 9. Slova děvčata a kluci nahraďte jednoslovným vyjádřením. děti, mládež 10. V kterém řádku (řádcích) jsou pouze antonymní dvojice? a) pára – led, krev – mléko, víno – pivo b) dlouhý – nekonečný, snědý – opálený, silný slabý c) ticho – hluk, přímka – křivka, zisk – ztráta d) čilý – mrštný, zřejmý – nápadný, rovný - ohnutý 11. Opravte chyby. Mount Everest stál osamělý a záhadný až do 29. května 1953, kdy horolezecká výprava zlezla jeho vrchol. Chlapci si představovali, jak by to vypadalo, kdyby podnikli výlet na Divoký západ. Zpočátku jezdila nejvýše 90kilometrovou rychlostí. S rukama skříženýma za zády sledoval výskající děti. Dennodenně se s ní loučil slovy: „A zítra na shledanou.“