Počítačový design, modelování a konstruování 2D CAD - progeCAD Úvod uManuál: uInstruktážní videa uhttp://solicad.com/c/progecad-videa uGalerie uhttp://solicad.com/c/progecad-galerie u u uOdkaz ke stažení (progeCAD Professional) uhttp://www.solicad.com/CZ/2D-CAD-software/progeCAD/progeCAD-ke-stazeni u u u u u progeCAD Professional pro školy Uživatelské rozhraní u u u u u u u u u u u uA - Nabídková lišta, B - nástrojový panel a panel hladin, C - Kreslící plocha. uD - Ikona souřadneho systemu, E - rozvrženi pro tisk, F - Příkazové okno. uG - Stavový řadek, H - Nástrojové panely, I - Panel vlastnosti prvku. Panely nástrojů uPanely slouží k usnadnění a zrychlení práce s programem. uNa panelech se vyskytují 2 druhy ikon, obyčejné a s vyběrem: u u u u uVětšina méně potřebných panelů je vypnuta. uPro jejich zapnutí/vypnutí klikněte pravým tlačítkem myši una některou z nástrojových lišt. u u u Průvodce novým výkresem uSoubor – nový (metrický nebo anglické jednotky) u u u u u u uVýběr šablony (lze měnit Nástroje → Možnosti u→ Cesty/soubory) u u u uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/04-02_pruvodce_vykresem/index.html u u u u Orientace v prostoru a příkazový řádek u uProgeCAD je 2D/3D konstrukční program. Využívaný hlavně pro 2D. u uPro pohyb ve 3D prostoru slouží kombinace: uCtrl + levé tlačítko myši = volná rotace v prostoru uCtrl + pravé tlačítko myši = rotace kolem osy Z u uPříkazový řádek uPříkazový řádek - nastroj, ve kterém program vypisuje operace požadované od uživatele. Uživatel do řádku zadává příkazy .Příkazy lze zadávat česky, anglicky a některé i zkratkou. U anglických musí být před příkazem podtržítko. u u u u u u Příkazový řádek učesky ÚSEČKA uanglicky _LINE uzkratka L u uPoznámka: uKlávesou F2 otevřete/zavřete příkazový řádek ve vlastním okně (historie výzev). u uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/04-05_prikazovy_radek/index.html u u u u u u Pohyb ve výkrese uPosunutí výkresu uPro posunutí výkresu je třeba umístit kurzor na kreslící plochu a stlačit prostřední tlačítko myši. Pohybem myši lze posunout obraz požadovaným směrem nebo je možné použít kombinaci: u uZvětšení/Zmenšení uZvětšení nebo přiblížení pohledu na výkres, se provede otočením kolečka myši nebo kombinací: u u uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/04-07_pohyb_ve_vykresu/index.html u u u u u Kreslení uZákladní prvky u- čára, obdélník, oblouk, kružnice, bod. uPříkazy v panelu kreslení u u unebo výběrem uv menu kresli. u u u u Kreslení – bod uBod u1. V panelu Kreslit - kliknout na Bod. u2. Podívat se do příkazového řádku. u3. Nastavení/Více/: ua) pro nastavení napsat N a stisknout Enter. ub) pro vícenásobné vložení bodu napsat V ua stisknout Enter. u u u u uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/06-01-01_bod/index.html u u u u Kreslení –čára uČára u1. V panelu Kreslit kliknout na Čára. u2. Podívat se do příkazového řádku. u3. Určit začátek úsečky. u4. Pro určení koncového bodu existuje několik možností: ua) kurzorem určit směr úsečky (neklikat), a zároveň do příkazového řádku napsat požadovanou délku a stisknout Enter, ub) přes příkazový řádek vybrat např. zkratku pro uhel UH, Enter, zadat uhel, Enter, zadat délku, Enter. uKreslit lze další úsečku napojenou na předchozí, nebo příkaz ukončit pomoci pravého tlačítka myši, Enteru nebo Esc. uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/06-01-02_usecka/index.html u u u Kreslení –obdélník uObdélník u1. V panelu Kreslit kliknout na Obdelník. u2. Zadat první roh obdelníku. u3. Podívat se do přikazoveho řadku: uZadat druhý roh obdélníku nebo [Rozměr/Plocha]: ua) Po vybrání Rozměr se program ptá na délky ve směru X a Y a následně na orientaci obdélníku od prvního bodu, ub) po vybrání a zadání plochy se program ptá, podle které strany má dopočítat stranu druhou. u uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/06-01-03_obdelnik/index.html u u u u Kreslení –kružnice, oblouk uKružnice u1. V panelu Kreslit kliknout na Kružnice a z podseznamu vybrat možnost Střed-Poloměr. u2. Zadat střed. u3. Průměr/: zadat poloměr, nebo přepnout na Průměr. u Další možností je vybrat způsob kreslení kružnice pod nabídkou Kresli → Kružnice. u uOblouk u U oblouku jsou podobné možnosti kreslení jako u kružnice (nebo možnost výběru z menu Kresli → Oblouk). uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/06-01-04_kruznice/index.html u u u Označování prvků uPrvky lze označit: ua) Kliknutím – klikáním na jednotlivé prvky levým tlačítkem myši. ub) Tažením – kliknutím do prostoru a tažením obdélníku uzleva doprava lze označit prvky k výběru. uc) Klávesovou zkratkou – pomoci Ctrl + A lze označit všechny prvky ve výkresu. u uPro úplné zrušení všech vybraných prvků je třeba stisknout - Esc. uSmazaní vybraných prvků proběhne stiskem – delete na klávesnici. u uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/06-02_oznaceni_a_odznaceni/index.html u u Pomocné funkce u Tlačitka pomocných funkcí se nachází v pravem dolním rohu programu na stavovem řádku. Kliknutím se zapínají/vypínají (stisknutá tlačítka jsou aktivní) : u u u uPravým tlačítkem myši se provádí výběr v rámci dané funkce. uStavový řádek se vypíná/zapíná klávesou F10. u uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/06-03-03_uchop/index.html u u u u Pomocné funkce – kolmo a úchop uKolmo u Při zapnuté funkci kolmo program nedovolí kreslit v žádném jiném směru než pod uhlem 90° a jeho násobcích (kl. zkratka F8). uÚchop u Funkce ÚCHOP přichytává zadávané body k nejbližšímu nakreslenému bodu. u Na výběr je několik možnosti : u u Pomocné funkce –úchop uKoncový – ke koncovému bodu. uNejblíže – k nejbližšímu bodu. uKolmo – kolmice k úsečce. uKvadrant – k vrcholovým bodům kružnice, oblouku. uReferenční – k referenčnímu bodu bloku. uStřed – ke středu kružnice, oblouku. uPolovina – k polovině úsečky, oblouku. uBod – uchop k bodu. uTečna – tečně ke kružnici, oblouku. uRovnoběžně – úchop rovnoběžně k úsečce. uPrůsečík – k existujícímu nebo zdánlivému průsečíku. u u Kreslení – konstrukční čára, polyčára u u u u u uKonstrukční čára u Je pomocná přímka pro kreslení a konstruování (je určena úhlem a bodem nebo dvěma body). u uPolyčára u Kombinuje kreslení úseček a oblouků, všechny čáry tvoří jeden prvek. Mezi úsečkou a obloukem se přepíná pomocí příkazové řádky (o/ú). uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/06-04-01_konstrukcni_cara/index.html Mnohoúhelník, spline uMnohoúhelník uPři kreslení mnohoúhelníku se určujete počet stran, středový a vrcholový bod (lze nakreslit i rovnostranný trojúhelník). u uRevizní bublina uBublina slouží k zvýraznění změn. u uKřivka uKonstrukce (spline) křivky spočívá v definování řídících bodů křivky. Pro ukončení a vykreslení křivky se stiskne opakovaně pravé tlačítko myši. Pro vytvoření uzavřené křivky slouží příkaz Zavřít (Z). Křivka se používá např. k přerušení obrazu. uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/06-04-05_krivka/index.html u Elipsa uElipsa uPři tvorbě elipsy je třeba definovat dva konce x-ové osy (orientaci) a konec y-ové osy elipsy (zploštění). u uEliptický oblouk uObdoba kreslení elipsy, ale navíc je třeba určit počáteční a koncový bod oblouku. uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/06-04-06_elipsa/index.html u uŠrafy uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/06-05-01_srafy/index.html u u u Šrafování, oblast, rozlož uŠrafy uK šrafování lze použít příkaz v panelu kreslit nebo v menu ukresli vybrat položku šrafy. uNásledně je třeba zadat plochu nebo vybrat entity a potvrdit. uVlastnosti vzoru – měřítko, úhel. uVzor - typ šrafu. u uOblast uSlouží ke spojení vzájemně se dotýkajících čar v jeden prvek. u- nejprve je třeba vybrat prvky, které tvoří danou entitu! - uRozložení entity na základní prvky je možné provést pomocí modifikace – rozložit nebo ikonou rozlož. u u u u u u u Text uJednořádkový text uText se vytvoří pomocí menu kresli-text. K vytvoření jednořádkového textu se zadává bod vložení, velikost textu, směr textu a samotný text. uÚpravu textu je možné provést poklikaním na text, otevře se editace textu. uVíceřádkový text (multitext) uSlouží pro psaní delších textů (v nastavení lze měnit barvu, velikost a druh písma). Pro vyvolání funkce multi-text se používá ikona na panelu kresli nebo menu kreslit-text-víceřádkový text. uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/06-08_text/index.html u u u u u u u Panel modifikovat uPanel Modifikovat - obsahuje příkazy: smazat, kopie, zrcadlení, ekvidistanta, pole, posunout, natočit, měřítko, natáhnout, oříznout, prodluž, přerušit v bodě, přeruš, spojit, zkosení, zaoblení a rozložit. u u u uSmazat uSmaže vybrané prvky (nebo na klávesnici delete). u uKopie uZkopíruje vybrané prvky (ctrl+C a ctrl+V). uZrcadlení uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/07-02-03_zrcadleni/index.html u u u u Zrcadlení a ekvidistanta uZrcadlení uVytvoří zrcadlovou kopii původního prvku podle zadané osy. uK provedení příkazu je třeba provést výběr prvků pro zrcadlení. Určit počatek a konec čáry (osy), podle které se ozrcadelní provede. u uEkvidistanta uPříkaz ekvidistanta vytvoří kopii podle vybrané čáry posunutou o určitou vzdálenost. Po spuštění funkce je třeba určit vzdálenost nové čáry od čáry původní. uZačne se výběrem kopírovaných prvků (pokud nebyly vybrány před spuštěním funkce). Následným kliknutím do prostoru se určí strana, na kterou se ma kopie vytvořit. uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/07-02-04_ekvidistanta/index.html u u Modifikovat – pole u u uPole u Pomocí příkazu pole lze rozkopírovat prvky do obdélníkového nebo kruhového pole. u u u u u u Pole uPole - obdélníkové 1.Nejprve se provede výběr prvků pro kopírovaní. 2.Spustí se funkce POLE (v horním menu nebo na panelu modifikovat). 3.Vyplní se požadovaný počet řad, sloupců a rozteče řádků a sloupců. Pro rozteče se mohou použít pomocná tlačítka. 4.Klikne se na Náhled, a pokud rozmístění odpovídá představám, výběr se potvrdí. V opačném případě se provede příkaz Edituj. u uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/07-02-05_pole/index.html u u u Pole uPole - kruhové 1.Provede se výběr prvků pro kopírování. 2.Spustí se funkce POLE (v horním menu nebo na panelu modifikovat). 3.Přepne se na kruhové pole. 4.Určí se střed rotace pole. 5.Vyplní se požadovaný počet elementů. 6.Podle potřeby se zatrhne výběr Rotuj objekty. 7.Klikne se na Náhled, a pokud rozmístění odpovídá představám, výběr se potvrdí. V opačném případě se provede příkaz Edituj. u u u Posunout, natočit uPosunout uFunkce posunout se využívá k posunutí jednoho nebo více prvků. Po vybrání prvků a spuštění funkce je třeba vybrat základní bod, podle kterého se prvky posunují. uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/07-02-06_posunout/index.html u uNatočit uPříkaz slouží k natáčení prvků kolem vybraného bodu o určitý úhel. uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/07-02-07_natocit/index.html u u u u Měřítko uMěřítko uSlouží ke změně velikosti vybraných prvků v určitém poměru. 1.Provede se výběr prvků, 2.spustí se Měřítko, 3.vybere se referenční bod (vůči tomuto bodu se bude zvětšovat/zmenšovat), 4.do příkazového řádku se zapíše číselně hodnota zvětšení/zmenšení: uZvětšení: 1.5; 2; 5; 10; … uZmenšení: 0.5; 0.3; 0.15; … u(Pozor u desetinných míst je třeba používat desetinou tečku). uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/07-02-08_meritko/index.html u u u u u u u Oříznout, prodluž uOříznout uOříznout je funkce, pomocí které lze odstranit přebytečné a přečnívající čary. 1.Spustí se funkce, 2.vyberou se entity, podle kterých se bude ořezávat potvrdí se klávesou Enter, 3.zvolí se entity, které se budou ořezávat. Nutná podmínka. čáry musí křižovat vybrané entity. uProdluž uFunkce prodluž funguje inverzně k funkci oříznout - prodlužuje čary k vybraným entitám. uPostup je podobný jako v předchozím případě. uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/07-02-11_prodlouzit/index.html u u u Zkosení a zaoblení uZkosení uSlouží ke sražení (zkosení) hrany dvou křižujících se prvků. 1.Spustí se funkce Zkosení, 2.do příkazového řádku se napíše N a stiskne Enter. 3.Otevře se okno, kde je možno nastavit druh a velikost zkosení. Po nastavení se potvrdí OK. 4.Klikne se na dvě křižující entity pro zkosení. Přečnívající časti budou smazány. uZaoblení uFunkce zaoblení funguje podobně jako zkosení. uPostup je podobný jako v předchozím případě do příkazového řádku se zadává P (poloměr zaoblení a uvede hodnota zaoblení). uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/07-02-16_zaoblit/index.html u u u u Změna vlastností prvků uBarvy, typ a tloušťka čar uU všech prvků v progeCADu lze měnit barvu, typ čáry a tloušťku. uJako výchozí vlastnosti prvků je nastavena hodnota BYLAYER (podle hladiny). To znamená, že vlastnosti prvků se budou řídit podle nastavení hladiny. Jestliže se těmto prvkům individuálně nastaví jiné hodnoty (např. červená barva, tloušťka čáry 0.50 mm), hodnota bude nezávislá na nastavení hladiny. uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/08-01_modifikace_car/index.html u u u u Změna vlastností prvků uNastavení vlastností prvků je v panelu „Vlastnosti prvku“. uJestliže se nastaví určité vlastnosti před kreslením, všechny následující prvky budou mít stejné vlastnosti. uPro změnu již nakreslených prvků je třeba je označit a poté změnit jejich vlastnosti. Je možno označit i více prvků současně. u uPanel „Vlastnosti prvku“ (Property) se uaktivuje pomoci Ctrl + 1 nebo po výběru upravým tlačítkem myši (případně 2x poklikáním una prvek). uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/08-01_modifikace_car/index.html u u u Změna vlastností prvků uDalší možností je vybrat prvky a provést volbu v menu modifikace – vlastnosti. u u u Hladiny uHladina obsahuje prvky a definuje jejich vlastnosti (barva, tloušťka, typ čáry a další). Slouží k zpřehlednění výkresu – stejně jako při kreslení na průhledné fólie, které zapínáním/vypínáním pokládáte přes sebe. uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/09_hladiny/index.html u uSprávce hladin uV menu Formát → Vrstva.... unebo upanel vlastnosti prvku. u u uVytvoření nové hladiny u- ve správci hladin pomocí tlačítka Nová hladina Správce hladin – nová hladina u u u u u u u u u u u u u uUmožňuje vytvářet nové hladiny a nastavovat u hladin název, zapnutí/vypnutí, zmražení, zamčení, barvu, typ čáry, šířku čáry, nastavení tisknutí/netisknutí a další. Hladiny - použití uVkládání a přesunování entit do hladin uPři kliknutí na prvek se v panelu „Vlastnosti prvku“ zobrazí, v jaké hladině se prvek nachází. u u uPro kreslení prvků v určité hladině je nutné se nejprve přepnout na požadovanou hladinu a poté spustit některou z funkcí pro kreslení. uPro přesunutí prvků do jiné hladiny se označí prvky, a vlevo na panelu „Vlastnosti prvku“ se přepne na požadovanou hladinu. Kóty uStyl kótování 1. 1. uPro změnu stylu kótování je třeba vybrat z horní nabídkové lišty: uKóty → Styl kótování nebo použít tlačítko na panelu „Styl“. uV okně lze měnit: uŠipky - nastavení velikosti a druhu šipek. uFormát - nastavení zobrazení čar a místa okolo textu kóty. uČáry - odsazení, přesahy, kótovací a vynášecí čáry a jejich formát. uText - formát textu, předponu, příponu a zarovnání textu. uTolerance - meze a text tolerance. uJednotky - nastavení jednotek kot a měřítko kóty. uAlternativní jednotky - nastavení alternativních jednotek a jejich tolerance. u Nastavení jednotek uhttp://solicad.com/media/video/01-progecad/videonavody/10_koty/index.html u Kótování uDruhy kót uMenu – kóty, nebo panel kóty. u uRychlé kóty uPoužívají se ke kótování ve vodorovném a svislém směru (vybírají se entity). u uLineární kóty uKótování ve vodorovném a svislém směru. Určuje se počáteční a koncový bod pro kótování. u uVe směru uKótování ve stejném směru jako je entita. u u u u u u Kótování uVynášecí čára uSlouží k vkládání popisů a poznámek (např. tloušťka plechu). u uPoloměr, průměr uKótování poloměrů a průměrů oblouků a kružnic. u uÚhlové uKótování úhlů. u uTolerance uOtevře se okno pro definování ugeometrických tolerancí. u u u u u u Kótování uOd základny uRychlé kótování od základny. 1.Nakreslí se první kóta (např. lineární), 2.Spustít se kótování Od zakladny (někdy se musí označit počáteční kóta). 3.Postupně se kurzorem určují body pro okótování. u uŘetězcové uRychlé kótování řetězcové - postup tvorby kót je obdobný jako u předchozího případu. u u u u u u Závěr u Doporučená literatura: u[1] progeCAD - http://solicad.com/c/progecad-videa u[2] Návod - http://solicad.com/c/progecad-ke-stazeni?did=2