Lekce 3 Přiznávkový doprovod (pokračování) Přiznávkový doprovod ve 3/4 metru I ve tříčtvrtečním metru budeme vycházet z položených akordů. Po rytmické stránce zde bude přítomna jediná smysluplná varianta, a sice pohyb ve čtvrťových hodnotách. Akord znějící po celý takt rozdělíme opět na bas (první doba) a tentokrát dvě přiznávky (druhá a třetí doba). Příloha 1 – Přiznávkový doprovod ve 3/4 metru Tip: Opište si melodii z Přílohy 1 spolu s kytarovými značkami a vytvořte doprovod. Výsledek překontrolujte. Ve tříčtvrtečním metru může někdy dojít k situaci (zejména u pomalejších písní), že dojde ke střídání akordů během jednoho taktu. V tomto ohledu existují tři možnosti. 1. Ke změně dojde mezi první a druhou dobou taktu. V takovém případě napíšeme na první dobu položený akord a akord znějící na druhou a třetí dobu rozdělíme standardním způsobem ve čtvrťových hodnotách na bas a přiznávku. 2. Ke změně dojde na třetí dobu taktu. V tomto případě rozdělíme akord znějící na první dvě doby taktu na bas a přiznávku a na třetí dobu zahrajeme položený akord. 3. Ve výjimečných případech může dojít ke změně na každou dobu taktu. Na každou dobu bude znít položený akord. V žádném případě nedělíme čtvrťové noty na osminy! Příloha 2 – Varianty přiznávkového doprovodu ve 3/4 metru Tip: Opište si melodie z Přílohy 2 spolu s kytarovými značkami a vytvořte doprovod. Výsledek překontrolujte. Příloha 3 – Aplikace přiznávkového doprovodu na lidovou píseň Slunéčko zachází za hory Tip: Opište si melodii z Přílohy 3 spolu s kytarovými značkami a vytvořte doprovod. Výsledek překontrolujte. Dudácká kvinta Zvláštním způsobem doprovodu lidové písně je tzv. dudácká kvinta. Jedná se o primu a kvintu tónického trojzvuku vyzdobenou přírazem ke kvintě, která se ostinátně opakuje každý takt, u rychlejších písní každé dva takty. Tato figura zůstává po celou píseň neměnná, bez ohledu na kytarové značky. Je vhodná zejména u písní s dudáckou tématikou. Příloha 4 – Dudácká kvinta Uvedená stylizace doprovodu se jeví jako snadná, ale optimální provedení může činit potíže. Nejsnadnější a zároveň zvukově příznivé provedení je zahrát všechny tři tóny zaráz a přírazový tón rychle po úhozu pustit. Příloha 5 – Aplikace dudácké kvinty na píseň Šel tudy, měl dudy. Všimněte si, že přírazová nota je vždy o malou sekundu níže než kvinta. Tak to musí být vždy. Tip: Aplikujte stylizaci dudácká kvinta na píseň Pásli ovce valaši. Melodii najdete v následující příloze. Příloha 6 – Melodie písně Pásli ovce valaši