•DOSPĚLÝ ŽIVOT •OSOB SE SMP, TMP, HMP • Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Podpůrný studijní materiál_Nedovoluje se šířit bez souhlasu mimo studující předmětu Autorka studijní opory: Kateřina Heislerová, Ph.D. Vyučující předmětu: Pavel Sochor, Ph.D. •Rodina a NNO •Sociální sektor: Domovy pro osoby se zdravotním postižením, Stacionáře, Osobní asistence •Chráněné bydlení •Podporované zaměstnání •Další vzdělávání • 1.jpg downdocss062310c_rgbb.jpg wylie dale.jpg Pablo+Pineda+Yo+Tambien+Premiere+Madrid+tIamLKXyTSOl.jpg pablo-pineda-yo-tambien.jpg hffj.jpeg strong love.jpg •RODINA • •Primární sociální prostředí •Velké rozdíly ve •schopnostech osob •vychovávaných v rodině a ústavním zařízení •Velký vliv podnětného milujícího zázemí na stupeň rozvoje osobnosti, samostatnost, osobnostní a emoční rozvoj •Nutnost pracovat se samostatností, osamostatněním od rodičů v dospělosti je přirozené a žádoucí pro vlastní rozvoj osobnosti u intaktní populace stejně jako u populace osob s MP •Spolupráce rodiny s organizacemi, které jim s osamostatněním dítěte s MP pomohou, odborně poradí, povedou je po stránce psychologické, sociální, právní i speciálně pedagogické (nejčastěji neziskové organizace) • • • Obsah obrázku text, stůl, okno, pózování Popis byl vytvořen automaticky •RODINA •Rodina by měla dítě od dětství vézt k samostatnosti a hovořit o tématu budoucího osamostatnění, řešit tuto otázku VČAS, ne až rodiče nebudou fyzicky schopni se o dospělého člena rodiny s MP postarat •Nutnost v rámci rodiny rozvíjet samostatnost, sebeobsluhu, komunikaci, sebevědomí, vědomí vlastní hodnoty a uplanitelnosti v dospělosti, podporovat aktivní trávení volného času, řešit téma vztahů a sexuality jejich dítěte s MP •Odchod z rodiny není opuštěním, zbavením se dítěte (dospělého) s MP, ale přirozený pozitivní krok k samostatnému plnohodnotnému životu • • •RODINA •Komunikace v rodině by měla být velmi přímá, chápající, otevřená všem tématům (sexualita, limity v rámci volby vhodného zaměstnání, rodičovství, osobní hygiena…) •Možnost využít Respitní (odlehčovací) služby, stacionáře nebo pobyty v chráněném bydlení v adaptační fázi ne každý den, postupně přidávat •Možnost osobní asistence i v domácím prostředí (vše nemusí dělat rodiče) • Obsah obrázku tráva, exteriér, osoba, obloha Popis byl vytvořen automaticky •RODINA •SMP •Preference budoucího osamostatnění a přechod z rodiny včas např. do chráněného bydlení, nebo DOZP (nutná předešlá příprava, pochopení významu osamostatnění, vybudování částečné samostatnosti alespoň v rámci základních činností •Zachovat pravidelný kontakt s rodinou, oboustranné návštěvy, emoční podpora a zachování vazeb •Žádoucí je propojení samostatného bydlení s návštěvami stacionáře nebo chráněného pracovního místa •RODINA • •TMP, HMP, KOMBI. POSTIŽENÍ, NÍZKOFUNKČNÍ PAS •Problematické osamostatnění - vysoká závislost na péči a pomoci okolí, nedostatek organizací •Tito lidé často zůstávají v rodinách (nutnost respitní služby, osobní asistence, stacionáře, podpory spolupracujících organizací v domácím prostředí, nebo ambulantně – pokud je možné aby někam osoba s těžkým a kombi MP dojížděla) •Samostatný život mimo rodinu (DOZP) – zachovat pravidelný kontakt s rodinou •Nutnost terapií, práce s hygienou, příjmem potravy, polohování, specifika složitých projevů u PAS • •SOCIÁLNÍ SEKTOR • •Zákon 108/2006 o Sociálních službách •Viz prezentace „Sociální služby“ •Možnosti pro osoby se SMP, TMP, HMP, KOMBI POSTIŽENÍM a PAS: •Domovy pro osoby se zdravotním postižením (DOZP) – Ambulantní nabídka aktivit pro ty, kteří žijí v rodinách, nebo pobytově •Stacionáře (denní, týdenní) •Osobní asistence (podpora sebeobsluhy v rámci rodinného prostředí, pohybu, trávení volného času, doprava do jiných zařízení) •Chráněné bydlení (pobytová služba) – nejlépe pro osoby se SMP, PAS s určitou mírou samostatnosti • • •CHRÁNĚNÉ BYDLENÍ • •Samostatné bydlení v bytě, nebo domě, který je v běžné zástavbě a patří poskytovateli služby •Zde žije zpravidla více dospělých klientů s MP, kteří se podílejí na vedení domácnosti podle svých možností •Klienti jsou vedeni k částečné samostatnosti ve všech oblatech za neusálé dopomoci a dohledu pracovníků chráněného bydlení (asistenti, sociální pracovníci) •Převažující metodou práce s klientem je poradenství, poskytnutí informací, terapeutická podpora, bezprostřední dopomoc a nácvik potřebných dovedností •Ve CHB klienti žijí, tráví volný čas, dopoledne většinou dochází do stacionáře nebo pracují v rámci chráněného pracovního místa či podporovaného zaměstnání na otevřeném trhu práce (dle svých možností) •Poskytuje např. Diecézní charita •Další možnost: Chráněný byt, kde není nonstop dohled, spíše vhodný pro klienty s LMP Obsah obrázku osoba, exteriér Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku kuchyně, skříňka, interiér, osoba Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku kuchyně, patro, interiér, osoba Popis byl vytvořen automaticky •Zaměstnání •Podporované zaměstnávání •Chráněné pracovní místo (chráněné dílny) •Denní stacionáře • • • downsyndrome.jpg MOD-14260056.jpg PODPOROVANÉ ZAMĚSTNÁVÁNÍ • • •Agentury podporovaného zaměstnávání (např Rytmus, Agapo…) •Zaměstnání na otevřeném trhu práce s podporou a dopomocí •Kvalitní dospělý život a uplatnění (finanční nezávislost na soc. dávkách, kontakt s majoritou, rozvoj schopností, komunikace, samostatnosti, sebevědomí) •Podpora pracovního asistenta (konzultace, praktická asistence v zaměstnání: zaškolení nebo průběžně či neustále) Obsah obrázku text, stůl Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky •Agentury podporovaného zaměstnávání pro osoby s MP • •Rytmus (www.rytmus.org) •Agapo • •Videa: •Tovaryš https://www.youtube.com/watch?v=akDLHb0i8AU&list=UUuofpg9BqGs1158VG8daPrA •Tranzitní program •https://www.youtube.com/watch?v=747vBVnRMHA&list=UUuofpg9BqGs1158VG8daPrA&index=10 • CHRÁNĚNÉ PRACOVNÍ MÍSTO • •Zaměstnání mimo otevřená trh práce v chráněném prostředí, kde pracují pouze osoby se zdr. postižením •Chráněné dílny • • Obsah obrázku interiér, osoba, příprava Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky VZDĚLÁVÁNÍ V DOSPĚLOSTI • •Nutnost uchovat vědomosti, znalosti a dovednosti ze školní docházky (opakování, aby nedošlo ke ztrátě schopností) •Vliv rodiny v kombinaci se vzděláváním mimo rodinu •Večerní školy, volnočasové aktivity vzdělávacího charakteru (nejčastěji organizují rodiče, neziskové organizace, nebo DOZP) •Podpora praktických dovedností (internet, nakupování, tisk, televize, samostatnost, volný čas a opakování školních znalostí: čtení, psaní, počítání) •Celoživotní vzdělávání a logopedická intervence je velmi žádoucí pro další rozvoj osobnosti a dospělý plnohodnotný život •Propojení s kvalitním a aktivním trávením volného času (budování vůle a motivace k činnostem, prohlubování osobních zájmů, vedení k aktivitě v dospělosti, eliminace pasivity) •Vše názorně (i sexuální a vztahová témata, nic není tabu!!!) • • Obsah obrázku osoba, muž, pózování, trubka Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku text, interiér, stůl, jídelní stůl Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku vsedě, zeď, interiér, stůl Popis byl vytvořen automaticky Film •YO, TAMBIÉN (Já taky) •Koukněte na ČSFD a youtube a pokud Vás zaujme, zkuste stáhnout a podívejte se – DOPORUČUJI !!! INSTUKTÁŽNÍ VIDEO K SEXUALITĚ: https://www.youtube.com/watch?v=Rjfj9YgyK_U&t=22s DOKUMENT o.s. INVENTURA: SEX A VZTAHY https://www.youtube.com/watch?v=6B2XwvdgLOk https://www.youtube.com/watch?v=9nXEONMG0CQ Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba, muž Popis byl vytvořen automaticky