Psychologie výchovy a vzdělávání Zvládání zátěže žáky a studenty Zátěž a škola Od posouzení připravenosti ke školní docházce je škola zdrojem napětí a stresu (reakce rodičů) Zdroje ve škole: ­ učitelé ­ spolužáci ­ rodiče ­ požadované činnosti ­ požadované tempo ­ kvalita činnosti kurikulum skryté kurikulum Školní zátěžová situace (academic stressors) týká se primárně žáka nebo skupiny žáků vyskytuje se ve škole, nebo s ní těsně souvisí různé zdroje (vnitřní / vnější; stabilní /nestabilní; žákem ovlivnitelné / neovlivnitelné) působí: dlouhodobě / krátkodobě; spojitě / přerušovaně funguje: reálně / jako hrozba podoba: obvyklé požadavky / výzvy / mezní situace provázena negativními a nepříjemnými emocemi účinek: postupná kumulace / aktuální nápor rozměr: objektivní i subjektivní Příklady (tzv. skryté kurikulum) řešení nepřiměřeně obtížné úlohy řešení úlohy nepřiměřeným tempem kontakt s učitelem, který má k žákovi negativní vztah (až tzv. Golem efekt) rvačka se spolužáky jako výzva a kriterium sociální pozice vyrovnání se s vědomím vlastní noblíbenosti mezi spolužáky atd. výsledkem je tzv. psychosociální stres Kontinuum stresorů (Wheaton, 1996, s. 48) makrostre- sory traumata chronické stresorykaždodenní starosti životní události hrozby diskrétní stresory spojité stresory Zvládání zátěže obranné nebo zvládací reakce ­ funkce ­ redukují distres ­ řídí emoce ­ mají dynamickou povahu ­ jsou potencionálně vratné ­ obsahují dílčí složky ­ rozvíjejí se s věkem (dle Ericksonová, 1997) Zvládání zátěže Obranné reakce obsahují implicitní operace aktivace intrapsychicky obtížněji pozorovatelné neuvědomované neovlivněné vůlí determinovány osobnostně základem instinktivní chování nepředchází hodnocení situace výsledkem automatické chování Zvládací reakce obsahují explicitní operace aktivovány okolnostmi snadněji pozorovatelné uvědomované ovládané vůlí determinovány osobnostně i situačně základem kognitivní procesy předchází analýza situace a vlastních možností výsledkem je promyšlené chování Zvládání zátěže (coping) nejednotnost vymezení zvládání nadlimitní zátěže (Lazarus, Folkmanová) vědomá adaptace na stresor (Kohn) ­ daily hasless obsahově neutrální kategorie ­ pozitivní ­ aktivní přístup, hledání sociální opory... ­ negativní ­ self-handicaping strategies, útěk do nemoci, abúzus, přejídání, party... hlavní dimenze: ­ funkce (zvládnutí situace / emoce); cíle (primární / sekundární kontrola); orientace (k / od problému); podstata řídících procesů (behaviorální / emocionální) Hodnocení zátěže žákem Primární ­ hodnocení stresoru a situace (možný problém ­ rozsah zkušeností žáka; vnímání ovlivněno ego-obranou atd.) Sekundární ­ odhad vlastních možností zvládnout stresor úvaha, zda obstojím nebo selžu úvaha, zda mám potenciál řešit problém úvaha, zda zvládnu své vlastní emoce odhad dalšího vývoje problému Je důležité, zda žák vnímá situaci jako ovlivnitelnou. Typy zvládání školních zátěžových situací Skinnerová, Wellborn, 1997 ­ plánovité řešení problému ­ hledání kontaktu s jinými lidmi ­ vyhýbání se kontaktu s nepříjemnou situací ­ nekontrolované vybití emocí ­ absence zvládání Ayers et al. (dotazník HICUPS) ­ aktivní zvládací strategie ­ strategie odvádějící pozornost ­ strategie vyhýbání se ­ strategie vyhledávání sociální opory Faktory komplikující zvládání Vnitřní ­ naučená bezmocnost ­ pesimistický vysvětlovací styl příčiny neúspěchu stabilní, globální a vnitřní; úspěchu nestabilní, lokální a vnější (Eisner, Seligman, Taylor) Vnější ­ rozporné výchovné styly rodičů, či jejich chybění, nepříznivé vlivy vrstevníků, nepříznivé vlivy školy, nepříznivé vlivy komunity (např. etnicita ­ Gonzales, Kim 1997) Faktory usnadňující zvládání Vnitřní ­ osobnost: temperament, well-being, sebedůvěra, self- efficacy, smysl pro humor... ­ odolnost (resiliency) a nezdolnost (hardiness) ­ optimistický vysvětlovací styl ­ naděje ­ vnímaná kontrola a řízení ­ vnímaná osobní zdatnost (self-efficacy) Vnější ­ sociální opora