Psychologie výchovy a vzdělávání Hodnocení ve školním kontextu - hodnocení žákova výkonu - studentské hodnocení výuky Hodnocení Sumativní (celkové) Formativní (průběžné) Hodnocení výkonu žáka Formativní i sumativní Integrální součást učitelské role Cílem regulace a (autoregulace) chování Známky vs. slovní hodnocení (např. Helus, 1999) ­ Vyžadováno rodiči ­ Vliv tradice vzdělávací soustavy ­ Jednoznačná "nálepka" (label) ­ Způsob vynucování autority (...) Snadněji se hodnotí vědomosti; dovednosti a návyky hůře Hodnocení (efektivity) výuky Efektivita výuky (učitele) bývá posuzována: ­ studenty bc., mgr. i pgs, ­ kombinovanými studenty, ­ absolventy, ­ kolegy, ­ nadřízenými, ­ nezávislými pozorovateli ­ samotným vučujícím (Feldman, 1989) Hodnocení ­ jiný pohled Žákovské, studentské hodnocení výuky ­ Uživatelský pohled ­ Realizace posledních 30. let; v ČR od konce 70. let (Mareš, 1985) ­ Rozvoj hlavně ve VŠ prostředí ­ Sumativní, formativní ­ Problematika rolí (zadavetel, učitel, hodnotitel ­ žák) ­ Pouze součást obrazu výuky; výuka je multidimen- zionální záležitost (Marsch, Roche, 1997) ­ Měřítko efektivity procesu (Stinger, Irwing, 1998) ­ Problematika zkreslení Dimenze Složitost sleovaných jevů vylučuje univerzální nástroj (dÁpolomi, Abrami, 1997) Dva základní přístupy: ­ Jedna obecná charakteristika efektivní výuky ­ Multidimenzionální pojetí (hodnota učení, učitelovo nadšení, organizace výuky, skupinová interakce, vztah u-ž, rozsah a pokrytí učiva, zk- oušení a klasifikace, zadávaní úkoly, náročnost a obtížnost výuky)(Marhe, Roche, 1997) ­ Problémy různost výuky, účel posuzování... Validita Reliabilita (stabilita v čase ­ vysoká např. SEEQ r=0,61 v rozpětí 13 let) Specifičnost učitelova obrazu v očích studentů (sympatie, studijní styl...) Zkreslení ­ zdroje (Marsch, 1987) ­ Korelační vztahy jsou interpretovány jako kauzální ­ Není volena vhodná jednotka zkoumání (student vs. Skupina) ­ Ignoruje se multivariační podstata pohledu hodnotitelů ­ Nevhodná operacionalizace pojmů, zkreslující oz- načení proměnných ­ Špatná koncepce projektu Faktory prosředí ovlivňující studentské posuzování Předchozí zájem o učivo a předmět Očekávaná a získaná známka Volitelnost předmětu Obtížnost a náročnost předmětu Velikost studijní skupiny Ročník a typ studia Učitelovo akademické postavení Gender role učitele i studenta Typ vyučovacího předmětu Účel posuzování Anonymita posuzování Zvláštnosti studentovy osobnosti Využití výsledků Sumativní hodnocení ­ Nadřízení; často bez hlubší znalosti interpretují "čísla"; bagatelizují nebo naopak vyzdvihují jejich význam a kontext (McKeachie, 1997) ­ Mechanické srovnávání výsledkůp mezi předměty a učiteli Formativní hodnocení ­ Vnitřní záležitost pracoviště či učitele a jeho studentů ­ Cílem posilovat odpovědnost učitelů za ped. činnost a pomáhat jejich profesnímu růstu (Duke, 1990) Charakter supervize - formativní hodnocení (Dunkin, 1990) Zdroj údajů musí být důvěryhodný Musí navodit dobrý vztah, který učitel vnímá jako snahu pomoci Nesmí navodit pocit ohrožení Musí být trpělivý, pohotový a pružný Musí rozumět aspektům konkrétní výuky Musí být schopen vyložit varianty vedoucí ke zlepšení ped. činnosti učitele Musí mít vlastní ped. Zkušenosti Musí být přesvědčivý