Autismus Poruchy autistického spektra * zastřešující termín * dětský autismus * atypický autismus * Aspergerův syndrom * pervazivní vývojová porucha nespecifikovaná * děti v této kategorii trpí triádou deficitů * sociální interakce * komunikace * představivost Pervazivní vývojová porucha * u nich chybí typické psychotické projevy jako bludy a halucinace * v roce 1987 do této kategorie zařazen autismus a nespecifické pervazivní poruchy Diagnóza: * stanovuje se na základě chování (kromě Rettova syndromu, kde byl objeven gen) * různorodá symptomatika, liší se intenzita, četnost projevů, některé mohou zcela chybět, projevy se mění s věkem Triáda: Sociální interakce: * minimální či žádná snaha o fyzický kontakt (mazlení, chování) * nezájem o sociální kontakt (přátele, společnou hru) * nezájem o komunikaci * vyhýbá se očnímu kontaktu * v raném věku neprojevují separační úzkost * omezená schopnost empatie, sociální intuice, sdílet radost * obtížné chápání pravidel společenského chování Vyšší IQ: * příliš formální řeč * konzervativní chování * pedantické dodržování pravidel, společenských rituálů * encyklopedické zájmy * doslovné chápání slyšeného, potíže s nadsázkou, ironií, žertem Slovní obraty: „To mě dost štve, že jsem autista, ale naštěstí to mám jen tak kápnuté do gbelíku, abych to řekla srozumitelně,jo.“ Pravidla chování, formální řeč: „neumím číst a reagovat na nuance mimoverbálních signálů. Postrádám intuici na některá nepsaná pravidla chování, což mi dělá nekonečně mnoho potíží při sbližování s holkami“. …“mám potíže s intonací, také chápáním a zapojením emocí do prožívání“. Existence ve společnosti: …“párkrát jsem si vyšla se spolužáky, jen aby mi to zvedlo kredit. Jinak je mi mezi nima děsně“. Encyklopedické zájmy: …mám i známého s AS-dvanáctiletého kluka bavíme se o elektrotechnice a "zkouší" mě nejčastěji z oblasti kvantové chemie. Vymyslí si třeba urychlovač, nebo supravodivá zařízení, nebo různé jevy za extrémních podmínek, které většinou nemohou nastat a běžná chemie s nimi nepočítá. a pak se ptá na různé možnosti co a jak vyjde. a chce zdůvodnění, a vymýšlí proč něco je možné, i když věda tvrdí že ne, a přitom on má pravdu..” Chování, nepřiměřené reakce „dost často se nebere ohled na to, co potřebujeme a čeho se bojíme. Taky jsem často reagovala fyzicky nepřiměřeně, když jsem nějaké chování považovala za výzvu k boji i když jsem nebrečela, ale třeba házela odpadky, tak to byla spíš taková formální obrana, kdy mě i tak trochu bavilo to vymýšlet“ Zvláštnosti v chování, myšlení: …většinou mi tam ubližovali. Měla sem problém se šikanou, ale hodně sem si to dělala sama - nerozuměla sem jim, myslela sem doslovně, zraňovaly mě i věci, které se mě naprosto netýkaly. Byly problémy s organizací (podivné návyky, zapomínání věcí, nedorozumění)... navíc sem si i špatně vybírala. několik z těch kroužků a táborů, kde sem byla byly sportovní. Podle způsobu, jakým se pohybuji jsem pak dostávala různé přezdívky a nikoho nezajímalo, že ve 13 letech rozumím teorii relativity“. Komunikace: n neverbální komunikace n děti nemají gesta a postoje vyjadřující emoční prožívání, neukazují na zajímavé předměty, ani ty, které chtějí podat (50% do dvou let) n běžná gesta užívaná v komunikaci (pst, papa, pojď sem) sporadicky nebo vůbec n výraz v obličeji vůbec nebo málo informuje o pocitech n mimika neodpovídá situaci n abnormní poloha těla při komunikaci (příliš blízko obličej nebo se ani neotočí) n problémové chování jako forma komunikace n fyzická manipulace druhými osobami (k získání kýženého předmětu) n špatná schopnost osvojit znakový jazyk n verbální komunikace n expresivní složka: nemluví nebo řeč výrazně pod úrovní IQ n expresivní složka: dítě řeč nechápe n neschopnost pochopit význam prozodických faktorů n řeč tichá/hlasitá/skandovaná n agramatismy, potíže s užíváním zájmen n doslovné chápání slyšeného n problém zobecnit – auto nejen to naše n u těžších poruch logorea – „slovní salát“ – směs reklam, pohádek, básniček bez komunikačního významu n malá/žádná spontaneita a reciprocita komunikace Neologismy (sluchově ši tvarově zajímavá slova, písmena) Mnogáček Zgublačenko – báseň AS, 32 let Pašík Uruščéla čanýpíwo ušejzmike žádný píwo. Mytwlasewski orkančíka, Sttowjéčci na Pašíka. ........... Představivost: n repetitivní aktivity n stereotypní modely chování n příliš silné zaujetí pro nějaké téma n ulpívavost Hra: n stereotypní n problém s napodobováním n tematické hry (dopr. prostředky, rostliny) Motorické projevy: n chození po špičkách n otáčení kolem své osy n dlouhodobé třepání rukama či prsty a prohlížení pohybu n poskakování jako projev radosti n kývání celým tělem Projevy v kresbě: n stereotypní prvky n smysl pro detail (vroubky na známce) n specifické zájmy, ulpívání n kompozice – malování témat přes sebe n kresby bez obsahu (pruhy, kostky, atd.)