Čtení a psaní braillova písma Kateřina Chybová Jana Kratochvílová Eva Šišovičová n Nácvik zápisu RBP začíná ve slabikářovém období n Čtení braillova písma navazuje na předškolní rozvoj hmatu 1. Metodika psaní a čtení RBP A. Předslabikářové období - rozvoj hmatových diferenciálních a pohybových schopností - gymnastika drobného svalstva ruky (přípravné období na čtení) B. Slabikářové období - orientace na stránce (nový řádek, vyhledávání) - rozlišování jednotlivých znaků - syntéza znaků (pochopení významu čteného) - nácvik zápisu RBP - nácvik čtení reliéfních obrázků, map C. Postslabikářové období - akcelerace čtení a psaní - vytváření stereotypů, využívání v praxi 2. Proces čtení v RBP n Stimulační působení na kůži, orientace v ploše a rozlišení popsané plochy od nepopsané. n Rozlišení dislokace (rozmístění) znaků, odlišení psaného od jiných reliéfních znaků. n Analýza znaků. n Syntéza znaků, uvědomování si znaků, skládání do slov. n Pochopení významu čteného. Metodika čtení u dětí - Poznávání 6-ti bodu, číselné představy, orientace (nahoře, dole, uprostřed, vpravo) - Analyticko-syntetická metoda znaková (hláska-slabika-slovo, hláska na začátku, na konci) - Pro slabozraké metoda analyticko-syntetická vizuální (co největší přiblížení normě – věc znakové hygieny a efektivity, výkonnosti, rychlosti a správnosti) - Bilingvismus ve čtení a psaní 3. Kroky a etapy vyučovacího procesu n Vytváření podmínek učení n Navození činnosti – vyvolání zkušenosti n Vytváření nových zkušeností a upevňování n Praktické používání vědomostí, dovedností a návyků n Diagnóza za průběhu a hodnocení výsledků 4. Metodika psaní na pichtově psacím stroji n K vytištění znaku dochází najednou (současným tlakem na tlačítka představující jednotlivé body) n Transfer představy o napsaném znaku je složitější (převedení do lineární podoby klávesnice) n Okamžitá kontrola napsaného n Možnosti psaní matematického, fyzikálního, astronomického a PC zápisu a jednoduchých grafických zobrazení n Vést k rychlému současnému stisku kláves n Rytmické psaní Kritéria psaní - Čitelnost bodů (dostatečné domáčknutí) - Správnost psaní znaků (kontrola napsaného) - Rychlost psaní - Pravidelnost rytmického psaní - Intelektuální aspekty 5. Seznam pomůcek n B-kostka n Různé druhy tabulek - 4, 7, 21 řádková - jednostranná/oboustranná - kovová/hliníková/plastová n Hradecká písanka n Pichtův psací stroj Děkujeme za pozornost