Edukace žáků se sluchovým postižením Dopad sluchové vady na osobnost: nDruh a rozsah sluchové vady nDoba vzniku nPřidružená postižení nProstředí dítěte nPodmínky pro vývoj dítěte nZvolený komunikační prostředek nPostoje rodičů a zvládnutí situace Důsledky sluchových vad nSluchové postižení se odráží do celého vývoje osobnosti. Zasaženy jsou oblasti: nPsychické funkce funkce (inteligence, řeč, sociální oblast) nOblast poznávací (pocity, zvuky, představy, získávání informací z okolí) nOblast vztahů k prostředí (zejm. sociálních) nOblast osobnosti (zasahující charakter, emotivní a volní sféru) PSYCHICKÉ FUNKCE nVerbální x neverbální inteligence nRozvoj řeči nNarušeno vytváření „zvukové mapy“ nNarušen proces sociálního učení nRiziko narušení vztahu matka - dítě OBLAST POZNÁVÁNÍ nProblém se získáváním informací (rozdíl - verbální a neverbální složka) nZtráta zvukového pozadí (sluch=nositel varovných signálů) narušený pocit sebejistoty, pocit vlastního já, snížený pocit osobní bezpečnosti, zvýšený pocit úzkost, nOrientace v prostoru – omezena až znemožněna OBLAST VZTAHŮ (SOCIÁLNÍ OBLAST) nŘeč je deformována nNarušení sociálních kontaktů s intaktní společností - společenská izolace (psychická zátěž) nOdlišné sociální hodnoty nCitová nevyrovnanost, labilita, neadekvátní reakce Problémy: nIDENTIFIKACE, HODNOTOVÁ ORIENTACE nSAMOSTATNOST nINTEGRACE DO SLYŠÍCÍ SPOLEČNOSTI nKOMUNIKACE nSEBEVĚDOMÍ nPRACOVNÍ UPLATNĚNÍ nZÍSKÁVÁNÍ INFORMACÍ, ORIENTACE Možnost vzdělávání 1.Integrace 2.Školy pro žáky se sluchovým postižením Školy pro žáky se sluchovým postižením nMŠ pro sluchově postižené nZŠ pro sluchově postižené nSŠ pro sluchově postižené (střední odborné učiliště pro sluchově postižené, odborné učiliště pro sluchově postižené, praktická škola pro sluchově postižené, gymnázium pro sluchově postižené, střední odborná škola pro sluchově postižené). Integrace üpodle vyhlášky č. 73/2005 Sb. může k integraci žáka se sluchovým postižením dojít: “…pokud to odpovídá jeho potřebám a možnostem a podmínkám a možnostem školy.“ Mezi důležité předpoklady a podmínky integrace patří: nVčasná depistáž a vyšetření dítěte se sluchovou vadou nVčasné přidělení co nejkvalitnějšího sluchadla nZnalost využívání svého sluchadla dítětem a rozumění řeči nIntelekt dítěte v normě nCelkové posouzení dítěte týmem odborníků – adaptační schopnosti dítěte, emocionální a školní zralost, možnosti psychického zatížení, atd. nVčasná reedukace sluchu a řeči nSpolupráce se školy i rodiny nSamotné přání integrovaného Specifika výuky / ovlivňující výuku Komunikační přístupy ve školách pro sluchově postižené nOrální metoda nTotální komunikace nBilingvální metoda SP učitel nKvalitní jazykový (komunikační) vzor nIdentifikační vzor nSociálně-kulturní vzor (zprostředkovává sociální chování, příblížení a předávání kultury n(N)eslyšících nJe důvěrníkem dětí, usnadňuje vyrovnání s postižením a adaptaci Základní předpoklady pro čtení nsluchové rozlišování hlásek a slabik nzraková a sluchová paměť nsmysl pro rytmus norientace v čase a prostoru nschopnost analýzy a syntézy Vliv SP na čtení: nneschopnost kvalitního příjmu a zpracování zvukových informací nvliv sluchu na psychické funkce (pozornost, vnímání, myšlení, paměť, citové procesy) nopožděný rozvoj řeči v důsledku sluchové vady nomezená slovní zásoba Přípravná cvičení na čtení: nZÁSADY: nmotivace ncvičení odpovídající schopnostem npravidelnost nvhodný čas v režimu dne dítěte ncvičení nesmí být dlouhá nformou hry nSluchová cvičení •Rozlišování zvuků, hlásek •Analýza a syntéza slov •Délka samohlásek, rytmus řeči nZraková cvičení •Barvy, tvary, velikost •Orientace v prostoru (poloha, směr) nVýchova řeči •Řeč a lateralita •Rozvoj zvukové stránky •Rozvoj obsahové stránky •Rozvoj odezírání nPomocné metody: •pohybová, rytmická a hudební výchova Předpoklady pro čtení s porozuměním nzvládnutí techniky čtení npasivní slovní zásoba ngramatické znalosti nschopnost rozpoznat výrazy, které nesou význam a identifikovat jejich lexikální a gramatický význam nznalost kontextu (čím se bude text zabývat) nschopnost sledovat dějovou linii nU SP zpoždění čtenářského věku za věkem kalendářním (až 5-6 let) X nedoslýchaví s vhodnou kompenzací X neslyšící děti neslyšících rodičů Metody výuky čtení u sluchově postižených nGlobální metoda nAnalyticko syntetická metoda Globální metoda •zakladatelem je Ovide Decroly, u nás Václav Příhoda nvychází z tvarové psychologie – čtenář vnímá celky, jimž jsou části a prvky podřízeny nDítě čte bez znalosti písmeno pouze na základě pamatování si tvarů nČtení probíhá na základě zrakového vnímání tvarů slov a zrakové paměť nJednotkou při čtení není skládání písmen nebo slabik, ale jde o myšlenkovou operaci, přičemž vedoucí úlohu má smysl toho, co čteme. Etapy osvojování čtenářských dovedností 1) PŘÍPRAVNÁ CVIČENÍ 1. fáze – společné prohlížení knih, čtení nápisů… → cílem je osvojení pojmu „stejný – jiný“ 2. fáze – konkrétní předmět + obrázek předmětu 3. fáze – tvoření dvojic stejných obrázků 2) POROZUMĚNÍ A ZAPAMATOVÁNÍ POJMU pDítě na pokyn učitele vyhledá daný obrázek pUčitel vybere obrázek a dítě ho samo pojmenovává 3) VLASTNÍ ČTENÍ -začíná tehdy, kdy dítě slovo přiřadí k volnému obrázku Literatura ROUČKOVÁ J. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praktické návody a důležité informace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-158-1. SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002. SOURALOVÁ, E. Surdopedie I. Olomouc: PU, 2004. www.rodinna-pohoda.cz Analyticko syntetická metoda u SP npo vyjasnění vztahu mezi objektem a jeho pojmenováním ndoplňování písmen nebo slabik (k_va, ba _ čka) 2. objasnění, že k jednomu objektu lze přiřadit více pojmenování (Pes – velký, chlupatý, hodný, hlídací, atd.) 3. Spojování jazykových znaků – vyjádření konkrétní situace (Pes spí. Táta čte noviny.) Zásady práce při čtení se SP dítětem nna počátku gramatické fixace věty neužívat flexi větných členů (koláče, kávu, atd.) nna začátku věty velké písmeno, na konci interpunkční znaménko nkaždá věta na samostatném řádku, nepřechylovat na další řádek nvelikost písma odpovídající specifiku vizuální percepce v předšk. věku (5cm) postupně se zmenšuje, s nástupem do ZŠ odpovídá normě nmetoda je doprovázena daktylem (jedno nebo obouručním) Úprava textu pro sluchově postižené nvynechání nepodstatných informací, které mohou být matoucí – zachovat samotný příběh! nvynechání nadbytečných informací nv upraveném textu uspořádat události do chronologického sledu ntext doplnit vysvětlujícími údaji •poznámka pod čarou, informace, které by slyšící čtenář nepotřeboval nnahrazení/vynechání komplikovaných slov nnahrazení přenesených pojmenování, metafor, atd. njednoduché věty, popisy děje Individuální logopedická péče nStruktura hodiny: •Rozcvička, protažení, uvolnění •Motorika mluvidel – rozcvičení u zrcadla •Čtení – jednoduchá slova, důraz na výslovnost •Rozvoj slovní zásoby (obrázek + název) Znakový jazyk nSoučást Českého jazyka nebo jako samostatný předmět nOkruhy: •Naše vlast, vyprávění pohádky, časové termíny, číslovky, popis předmětů a jejich použití, sporty, dopravní prostředky, zvířata, etc. Pomůcky nDidaktické pomůcky: Pexesa, obrázkové karty, omalovánky, fotografie,dětské knížky, sady obrázků pro výslovnost, multimediální hry, videoprogramy, ozvučené hračky, Orffovo instrumentarium, modely, mapy,.. nTechnické pomůcky: Pomůcky usnadňující vnímání mluvené řeči: •Nedoslýchavým ( sluchadla, osobní zesilovače, pomůcky pro zesílený poslech televize, telefonu, rádiová sluchadla) •Neslyšícím ( kochleární implantát, vibrotaktilní pomůcky) nPomůcky usnadňující tvoření mluvené řeči ( různé logopedické pomůcky) nPomůcky motivující ke čtení ( teletext, textová komunikace) nPomůcky usnadňující získávání informací ( televizní technika, internet, multimediální programy nOstatní pomůcky ( signalizační pomůcky, vibrační a světelné budíky,…) Specifické zásady pedagogické práce u sluchově postižených : nZásada stálého udržování zrakového kontaktu. nZásada komunikativnosti prostředí. nZásada poskytování zpětné vazby. nZásada jasné struktury a pravidel pro organizaci činností. nZásada uvádění nových vědomostí a dovedností do vztahů.