ŘEČOVÁ VÝCHOVA Jana Kluková Jana Basovníková Alena Velecká ŘEČOVÁ VÝCHOVA ž zaměřuje na rozvoj komunikačních dovedností žáků, které jsou předpokladem funkčního dorozumívání s okolím ž má svou nezastupitelnou roli u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ž zde významně přispívá ke korekci nedostatečně rozvinuté či narušené řečové komunikace po stránce obsahové i formální ŘEČOVÁ VÝCHOVA ž Gymnastika mluvidel ž Dechová cvičení ž Hlasová cvičení ž Řeč, zvukové prostředky řeči ( tempo, melodie ) ž Náprava vadné výslovnosti jednotlivých hlásek ž Rozvíjení sluchového vnímání ž Cvičení pro rozvoj fonetického sluchu ž Rytmizace ž Rozvíjení slovní zásoby ž Vyprávění podle obrázků ž Kultura mluveného projevu, konverzační cvičení ž Zdokonalování techniky čtení ž Dramatizace ŘEČOVÁ VÝCHOVA V RVP ž RVP ZŠ SPECIÁLNÍ – schválená verze ž Je součástí vzdělávacích oblastí – Jazyková komunikace a Člověk a komunikace ž Řečová výchova zahrnuje tematický okruh Rozvíjení komunikačních dovedností a může se realizovat v menších časových celcích nebo jako samostatná hodina ž Řečová výchova je realizována jako samostatný vzdělávací obor ve všech ročnících základního vzdělávání Dechová cvičení • Správný výdechový proud je nezbytný při výslovnosti hlásek a prevencí nežádoucích jevů (např. mluvení při vdechu, DMO) • Vedou děti k přirozenému ovládání dechu • Pravidelný a klidný nádech nosem a výdech ústy (nikoliv nepravidelný, zrychlený, nedostatečný) • Volíme hravé činnosti – v klidu i s pohybovými aktivitami Dechová cvičení - příklady ž Cvičení nádechu (prodloužený nádech nosem) – přivoníme ke květině, ovoci, voňavce, atd. ž Cvičení výdechu (pomalý výdech, postupně prodlužujeme) – hra na kopanou = foukáme do malých míčků (na rovině i do kopce), bublifuků, nastříhaných proužků, peříčka, plamene svíčky ž Dýcháme si na zmrzlé ruce – chu, chu, chu Hlasová cvičení ž Cílem ovládání fyziologicky správně vytvořeného hlasu na realizaci mluvené řeči ž Rozvoj síly, zvučnosti, barevnosti hlasu ž Nácvik měkkého hlasového začátku – uvolněnost ž Hlasová hygiena – nekřičet, nepřepínat hlas, nepobývat v prašném a zakouřeném prostředí, dodržovat pitný režim, ale nepít příliš horké ani studené nápoje Hlasová cvičení - příklady ž Vlak houká úúú, vítr fouká fíííí, včela bzučí bzzzz ž Zpěv melodie na slabiky me, ha, sova zpívá hu ž Kouzelný pytlík = učitel postupně vytahuje z pytlíku hračky a žáci se diví - jééé, jůů, apod. ž Vyvozujeme měkké ,,a, o, e, i”, např. á-é-í-ó-ú, máma už je tu. ž Výslovnost dvou i více slov – Hola, hola dokola. Haló, haló, co se stalo. Artikulační cvičení ž Rozvoj pohyblivosti řečových orgánů – rty, jazyk, dolní čelist, měkké patro ž Důležitá názornost (nikoliv jen slovně) – individuálně před logopedickým zrcadlem a za hmatové kontroly Artikulační cvičení - příklady ž Kapr (pohyblivost dolní čelisti) – otevírání a zavírání úst jako ryba ž Parní mašina - nádech, nafouknutí tváří, semknutí rtů, explozí rozrazíme rty ,,pfff ” ž Kočka (má ráda nebo nemá, jmenujeme) – pohyby jazykem zprava doleva, krouživé pohyby hrotu jazyka, krouživé olizování rtů ž Kloktání vlažné vody, bublání slámkou do vody Rozvoj sluchového vnímání •Obtíže ve sluchovém vnímání se mohou negativně promítat i do výslovnosti a následně do písemného projevu. •Při rozvíjení sluchového vnímání se zaměřujeme na nácvik naslouchání(např.Hra "Na vlka„ Co slyšíme v přírodě“), cvičení sluchové orientace, sluchové paměti, sluchovou diferenciaci slov (slova znějí stejně x rozdílně), na analýzu a syntézu slov, vnímání a reprodukování rytmu. Rozvoj zrakového vnímání ž Porovnávání dvou dějových obrázků, hledání rozdílů, řazení obrázků podle děje ž Skládání obrázků (rozstříhané na pravidelné části, později nepravidelné, nejprve dvě, později více částí), nejprve podle předlohy, později podle obrysu apod. Tyto činnosti nabízejí procvičování několika oblastí: ž Jemnou motoriku (důležitou pro grafomotoriku a pro dobrý úchop tužky) ž Rozvoj slovní zásoby (dítě komentuje a pojmenovává obrázky) ž Cvičení početních představ (orientace na ploše i v prostoru, procvičování myšlenkových operací, pozornosti, paměti apod.) Vnímání počtu slabik ve slově ž Děti vytleskávají slova a určují počet slabik ve slově. Učitelka radí: „ Kolikrát si tleskl,tolik je slabik ve slově“. Rozlišování délky slov ž Učitelka říká dětem dvojice různě dlouhých slov a děti určují, které slovo je delší a které kratší. Děti si pomáhají vytleskáváním. Stavba a tvoření slov Módní přehlídka ž Slova rozstříháme na slabiky. Hráči se se slabikou procházejí za doprovodu hudby jako na předváděcím molu. Jakmile hudba ztichne, snaží se najít protihráče a sestavit s ním smysluplné slovo. Potom si mezi sebou vymění slabiky a hra pokračuje Hra se slovy ž Hráči sedí v kruhu. Vybraný hráč řekne slabiku a následující ji musí doplnit na slovo, potom zase řekne slabiku a třetí ji musí doplnit tak, aby vzniklo slovo a říct svoji. Kdo nedokáže utvořit slovo, vypadne ze hry. Rozvoj slovní zásoby Vyprávění pohádky podle obrázku: Pohybová a rytmická průprava ž Zásadou pohybové terapie v řečové výchově je spojování pohybu s výkonem řeči (zdůrazněním gestikulace při mluvení, odříkáváním říkadel, popř. recitováním textů při chůzi a při hře) ž Rytmizační cvičení zlepšují celkový tělesný stav, aktivují senzomotorickou pohotovost, podporují sebevědomí a zvyšují chuť ke komunikování ž Dramatizační hry - jsou nejvyšší formou tvořivých her. Náprava vadné výslovnosti hlásek ž Vycházíme z přípravného předartikulačního cvičení, gymnastiky mluvidel, pak nápodoby zvuků přírody (ššš,sss,fí,hú), zvuků technických (brr,vrrr,zzzz,bzzz), hlasů zvířat (pi, pi, mňau, haf, bé, bú, mé) atd. (Tvořivý učitel si může tato slova uplatnit např. v různých říkánkách, třeba i doprovázených pohybem) ž Cvičení probíhá individuálně před logopedickým zrcadlem. ž Důležitá je zraková, sluchová, ale někdy i hmatová kontrola hlásek (např. znělosti)