Edukační proces v přípravné třídě pro děti se sociálním znevýhodněním „Nové vzdělávání“: Dle Školského zákona 561/2004 Sb. Inkluzívní vzdělávání – heterogenní skupina, podpora vyděl. dětí s odlišnou úrovní schopností Vydělání v jazyce minority Multikulturní výchova Sociokulturně znevýhodňující prostředí: Opatření v oblasti vzdělávání: MŠ po celé 3 roky Přípravné třídy pro děti ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí Utvoření vhodných podmínek pro všechny žáky v rámci základního vzdělávání Asistent pedagoga (dříve romský pedagogický asistent) Stipendia na středním a vyšším stupni Připravenost učitelů Práce s rodinou Kurzy romského jazyka Školy s celodenním programem Uplatnění na trhu práce Předškolní příprava Mateřská škola: Docházka po celé 3 roky Mimořádné soc. dávky na pokrytí nákladů, terénní soc. pracovník, romský poradce Děti z majoritní i menšinové společnosti Asistent pedagoga: Aklimatizace žáka Komunikace s rodiči / romskou komunitou Ve všech výchovných a vzdělávacích zařízeních (dle potřeby) Program pro podporu romských žáků na SŠ a VOŠ: Podpora pro dosažení středního a vyššího vzdělání Stipendia I pro vysokoškolské vzdělání Další: „multikulturní výchova“ Učitelé – „minimum“ znalostí o romské komunitě Spolupráce s rodiči Výuka romského jazyka Ústavní péče pěstounství, osvojení Škola s celodenním programem Odpolední program nepovinný Možnost účasti rodičů – např. kurzy romského jazyka Předškolní příprava Přípravná třída: pro žáky ze sociokulturně znevý- hodňujícího prostředí Pro děti v posledním roce před zahájením povinné ŠD, kt. jsou soc. znevýhodněné a je u nich předpoklad, že zařazení do PR vyrovná jejich vývoj O zařazení rozhoduje ředitel školy 7 – 15 žáků Týdně 18 – 22 hodin Pracuje podle RVP PV ŠVP Hodnocení: Zpráva o průběhu předškolní přípravy dítěte v daném ŠR vypracovává učitel na konci 2. pololetí Dosažená úroveň hlavních cílů RVP PV Vyjádření SVP, schopností, zájmů a nadání dítěte Doporučení pro přípravu IVP Další doporučení MŠ x Přípravná třída (PT): Žáci PT - SVP, snížená adaptabilita, opoždění v učení a rozvoji Materiální a prostorové podmínky Organizace vzdělávání Speciálně pedagogická péče, individuální přístup Délka vzdělání PT – vzdělání má intervenční, popř. korektivní charakter ŠVP: Charakteristika vzdělávacího programu: Vzdělávací cíle Prostředky pro naplnění cílů Zásady vzdělávání Metody a formy Popř. podpůrná opatření Podmínky a organizace vzdělávání: Materiálně technické Personální zajištění Spec. ped. péče Konkrétní podmínky Přehled evaluačních činností Vzdělávací obsah: Stanoven rámcově Výběr učiva z RVP PV Integrované bloky (tematické celky) Organizace výuky: 18-22 h týdně Vzdělávací oblasti: Didaktický materiál: Učebnice pro M� Rozvoj grafomotoriky, myšlení, řeči, etc. dětí 3-6 let Materiály pro předškoláky