LMD, MBD, ADD, ADHD Hyperkinetické poruchy chování PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. Terminologie-vývoj názvu •Dříve MBD Minimal Brain Dysfunction LMD Lehká mozková dysfunkce MODEL ZTRÁTY POZORNOSTI •1972 Teorie deficitu Douglasová ADD Attention DeficitDisorder porucha pozornosti ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorders porucha pozornosti s hyperaktivitou (90.léta) Klasifikační struktura – EU (UK) 2 skupiny 1.Problémy se objevily v časné fázi života v anamnéze bývají komplikace při porodu -neohrabanost, opoždění v motorice, rozum.oblasti, vývoji řeči 2.Problémy až v pozdějším období - školní výkon, přidružují se potíže v učení Klasifikační struktura – USA DSM IV 4 skupiny 1.Problém souvisí především se školou -p.se objevují na počátku školní docházky -nedokáže řešit úkoly, nevydrží sedět, ruší, často spojeno s VPU 2.Problém v rodině -p. se projevují převážně doma, ve škole méně -vzdorovité chování, neposlušnost, destruktivní chování, konflikty se sourozenci -v rodině bývá konflikt - s jinými příbuznými se většinou chovají dobře Klasifikační struktura – USA DSM IV/2 3.Opoziční chování - Častěji u dětí s hyperaktivitou -Převládají poruchy chování 4.Pervazivní hyperaktivita -Problémy doma i ve škole -začátky problémů v časném věku - nedostatečná pozornost, nadměrná aktivita 4.Pervazivní hyperaktivita 3 podskupiny •Organický typ – obtížný porod -Vývojově opožděné, neohrabané - Někdy spojeno se 4 hlavní deficity (podle Douglasové) 1. Ztráta pozornosti – v oblasti vynaložení, organizace a udržení pozornosti a úsilí;v třídění informací 2. Útlum -v oblasti spontánní odpovědi organismu; 3. Útlum -v oblasti pohotovosti k plnění požadavků situace 4. Okamžitá odměna - neobvykle silné očekávání Kategorizace ADHD - hledisko hyperaktivity Barkley (1998) •ADD+H •ADD-H Měřítkem pro dělení je přítomnost hyperaktivity a impulsivity ADD – H projevy Snadná rozptýlenost na podněty; Problémy s nasloucháním a s plněním pokynů; Potíže se zaměřením a udržením pozornost; Potíže se soustředěním na úkol a dokončením Nevyrovnaný výkon v práci ve škole Vypínání pozornosti, což může vypadat jako zasněnost Nepořádnost – pracovní místo Nedostatečné studijní dovednosti, často specifické poruchy učení; · Potíže se samostatnou prací, úzkostné rysy. Charakteristika žáků ADD-H •Rozumově jsou pomalejší, zasněné, uzavřené a nespolečenské. •Jsou také více zmatené a jakoby ztracené v myšlenkách. •Jejich porucha je vývojově stálá, tzn. nemění se věkem. ADD+H · Vysoká míra aktivity: - vypadá, že je neustále v pohybu; •nenechá v klidu ruce ani nohy, vrtí se, padá ze židle; •vyhledává blízké předměty, s nimiž si hraje nebo je vkládá do úst; •prochází se po třídě, nedokáže setrvat na místě ADD+H - 2 · Impulzivita a malé sebeovládání: často něco vyhrkne, mnohdy nepřípadně; •nemůže se dočkat, až na něj přijde řada; •často skáče do řeči ostatním nebo je ruší; •často nadměrně mluví; •věci nedokáže předem promyslet-jedná bez ohledu na následky •neschopnost podřídit se autoritě a obecně uznávaným pravidlům; •nezřídka se zapojuje do fyzicky nebezpečných činností, aniž by si předem uvážil možné následky, proto se často zraní. ADD+H - 3 · Potíže s přechodem k jiné činnosti. Sociální nevyzrálost, problémy ve vztazích s vrstevníky, nejistota. · Malá sebeúcta ( často nepřirozeně se vyvíjející sebedůvěra a problémy se sebepřijetím) a značná frustrovanost. ADD+H - 4 Problémy s chováním: agresivní chování, nepřiměřeně silná reakce i na drobné podněty, lhaní, krádeže, někdy dokonce i žhářství. Pravděpodobnost se zvyšuje s nižším věkem diagnostikované poruchy. Poruchy se navzájem nepodmiňují. Porucha pozornosti je dispozicí ke vzniku PCH. ADD – H ADD + H •Slabší pamětˇ •Slabé percepčně- motorické tempo a rychlost Rychlosti kognitivního zpracování •Nadměrná aktivita •Behaviorální disinhibice (neboli ztrátě zábran) •Slabá pozornost k úkolům Základ intervence •Poznání problému – spec. ped. diagnostika, monitorování Výuka, rodina, vrstevníci – vzory, vztahy, režim Prostředí a jeho podmínky – třídy, školy •Vytvoření strategie Výběr problému jednoduše odstranitelného Smlouva se žákem, pohovor Změny v prostředí Změny v režimu Změny ve výuce – zpětná vazba, tempo, kontrola srozumitelnosti