METODY PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY Metody pedagogické diagnostiky vycházejí z výzkumných metod metodologie pedagogiky. Jde o celý systém metod. Metody se liší svojí náročností na přípravu, provedení a vyhodnocení. Jejich používání vyžaduje jistou zkušenost diagnostika. Při diagnostické činnosti je třeba vhodně metody ped. diagnostiky kombinovat a nespoléhat se pouze na jednu metodu. K třídění metod vyjdeme z klasifikace metod podle M. Dvořákové [1], kterou upravíme. I. Diagnostické metody zaměřené na jednoho žáka nebo skupinu či třídu 1. Ústní zkoušky a) orientační – formativní, b) klasifikační - sumativní 2. Písemné zkoušky a) orientační (formativní) x klasifikační (sumativní) b) individuální x skupinové c) krátkodobé x dlouhodobé práce (projekty, čtenářské záznamy, deníky, záznamy pozorování…) d) zjišťování výsledků – úrovně dosažení kompetencí a výstupů jednotlivých oborů vzdělávání (vědomostí, dovedností, postojů…) 3. Analýza produktů činnosti a) krátkodobé x dlouhodobé výsledky práce b) výrobky, výtvory, grafické práce…. c) Portfolio – soubor prací žáka za určité období 4. Pozorování 5. Diagnostický rozhovor 6. Testy 7. Dotazník 8. Škálování 9. Sociometrie 10. Anamnéza 11. Studium pedagogické dokumentace II. Diagnostické metody zaměřené na posuzování výchovně vzdělávací práce učitelů, školy 1. Pozorování – hospitace ve vyučování 2. Rozhovory s učiteli, žáky 3. Dotazník – pro učitele, žáky 4. Rozbor produktů činnosti žáků i učitelů III. Metody autodiagnostické 1. Pozorování své činnosti prostřednictvím záznamu 2. Analýza hodnocení žáků 3. Analýza příprav na výuku – cílů, úkolů, metod, forem práce, činností 4. Dotazník – např. vztahu žáků k předmětu 5. Rozhovor s žáky, kolegy ________________________________ [1] M. Dvořáková. Diagnostika vnitřních podmínek výuky. In. KALOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. s. 189-190.