Návykové chování a závislost – seminární úkol Podmínkou k ukončení předmětu „Návykové chování a závislost“ kolokviem je vypracování a odevzdání seminárního úkolu. Můžete si vybrat z následující nabídky úkolů. Předmět má odložené ukončení, takže úkoly lze odevzdávat i kdykoli v průběhu jarního semestru. Výstupem by měl být myšlenkově propracovaný text (ne jenom „takové nějaké povídání“:) - můžete to brát jako malý trénink na psaní diplomky), v němž student prokazuje schopnost pracovat s informacemi a samostatně myslet v souvislostech v rámci zadané (zvolené) problematiky. __________________________________________________________________________________________________ Nabídka úkolů: kromě těchto nabídnutých úkolů můžete přijít s vlastním nápadem, úkoly lze modifikovat; (v těchto případech je vhodné konzultovat s vyučující – mailem nebo osobně v konzultač. hodinách, pokud to někomu nevychází v konzultačkách, můžeme se mailem domluvit na jindy) 1. Rodina se závislým jedincem malá kvalitativní výzkumná sonda: autentická rodinná kazuistika[1] - odborně komentované pojednání o rodině, v níž je některý z rodinných příslušníků závislý na látkové či virtuální droze - v případě, že ve svém okolí máte z tohoto hlediska vhodnou rodinu (slovem „autentická“ je míněno skutečná, opravdová, pozor na zachování naprosté anonymity!); 2. Motivace k závislosti malá kvantitativní výzkumná sonda, zjišťující (např. prostřednictvím dotazníku) domněnky dětí event. dospívajících o skutečné (míněno: ne proklamované) motivaci, vedoucí k závislosti; věkovou skupinu si vyberte dle svého uvážení; co se týče závislosti, může jít o libovolnou konkrétní, nebo můžete zůstat v obecné rovině "závislost"; to vše je na vás, přitom vám ovšem s čímkoli mohu poradit; 3. Reklama na legální drogy v ČR - psychologické aspekty popis a rozbor různých typů reklam na alkohol a tabákové výrobky (s uvedením konkrétních příkladů) z hlediska psychologického principu jejich účinku; 4. Návykové chování, závislost a škola - právní aspekty fundovaný rozbor právní problematiky návykového chování v souvislosti se školou, ilustrovaný popisem různých konkrétních situací a jejich právní stránky; 5. Závislý jedinec malá kvalitativní výzkumná sonda: autentická kazuistika jednotlivce, který je buď aktuálně závislým nebo závislostí prošel; může jít jak o tzv. "látkovou závislost" nebo i o závislost virtuální; 6. "Drogy a(nebo) kreativita?" esej[2] na uvedené téma 7. "Drogy a(nebo) sport?" esej na uvedené téma 8. Jak učit o závislostech a návykovém chování? didaktická transformace libovolného obsahového celku (z okruhu "návykové látky a závislost"); konkrétní příprava na konkrétní hodinu (ročník ZŠ si zvolte) popř. i více hodin (projektové vyučování); ___________________________________________________________________________________________________ Další pokyny: o pro jistotu ještě jednou připomínám, že předmět má odložené ukončení, takže úkoly lze odevzdávat i kdykoli v průběhu jarního semestru, o odevzdání je nutné v elektronické podobě na mou e-mailovou adresu (odevzdávárna v ISu bohužel není úplně spolehlivá), rozsah práce je 4 až 5 normostran vlastního textu (tj. kromě literatury, odkazů, citací), o kdykoli v průběhu plnění úkolu za mnou můžete přijít (v době, určené pro skupinové konzultace – tedy v úterý 14.20 až 15.05 v učebně 32, dále v konzultačních hodinách – konzultačky mám ve středu 13-15, po domluvě i jindy), nebudete-li si např. s něčím vědět rady, popř. budete-li potřebovat další informace, doporučení dalšího postupu atp., můžete se na mě kdykoli i obracet e-mailem, přeji vám, abyste si úkol dobře zvolili a aby vám přinesl nejen povinnost, ale i radost z poznávání, přemýšlení a z vlastní tvorby :) Alice Prokopová prokopova@ped.muni.cz ________________________________ [1] Pozn.: kazus=případ, kazuistika=popis případu, případová studie, slovo „případ“ je míněno obecněji [2] Pozn.: esej je literární odborně publicistický žánr středního či kratšího rozsahu, úvaha na určité téma, spočívající v přemýšlení o faktech a jejich hodnocení. Autor eseje posuzuje problém v širším kontextu, komentuje současná řešení a naznačuje nová, často klade otázky a společně se čtenářem na ně hledá odpověď. Esej je tedy jakýsi fundovaný dialog autora se sebou samým i se čtenářem. http://cs.wikipedia.org/wiki/Esej.