•Postavení etopedie v systému pedagogiky •Východiska etopedie  Mgr. Jana Presová › E – mail: 174515@mail.muni.cz › Možnost konzultace po předchozí domluvě Jana Presová  Účast na seminářích  Esej › http://www.msmt.cz/vzdelavani/ramcovy- vzdelavaci-program-pro-zakladni- vzdelavani-verze-2007 › http://www.msmt.cz/socialni- programy/skolni-preventivni-program-pro- ms-zs-skolska-zarizeni › Rozsah 3 normostrany  Písemný test Jana Presová  vědní disciplína speciální pedagogiky, která se zabývá edukací jedinců s poruchami v chování a s rizikem vývoje této poruchy  Jako samostatná vědní disciplína se vyvíjí od konce 60. let minulého století  Navazuje na vývoj v obecné pedagogice  Reflektuje hodnotové a normativní postoje společnosti ve vztahu k očekávanému chování Jana Presová Pedagogika Speciální pedagogika Etopedie Logopedie Oftalmopedie (tyflopedie) Psychopedie Somatopedie Surdopedie Jana Presová  Disciplíny speciální pedagogiky mají společný zájem – naplnění potenciality každého jedince  Etopedie se od ostatních speciálněpedagogicých disciplín liší:  terminologií  charakterem postižení jedince  segregačními tendencemi intervence  Etopedie úzce spolupracuje nejen s obory pedagogiky, ale i s psychologií, sociologií, medicínou, filozofií, penologií, právem atd. Jana Presová 1) Individualizace výuky 2) Bio – psycho – sociální model funkčnosti 3) Perspektivní přístup k dítěti 4) Životní cesta dítěte Jana Presová  Naplnění potenciality každého žáka  Žáci s problémy v chování jsou skupinou nejobtížněji vzdělavatelnou ve školách hlavního proudu (zatěžují výuku ve třídách) – úkolem etopedie je zapojení všech do škol hlavního proudu Jana Presová začlenění účast Sociální prostředí Kvalita života Osobnost Bio – psycho Jedinec s postižením Jana Presová  Odpovědnost školské praxe za vytváření příležitostí k učení, k posilování kompetencí, k rozvoji profesních dovedností  Cíl: podpora dítěte s dispozicemi k poruchám chování v jeho aktivním přístupu k vlastnímu vzdělání, aby dosáhlo na svůj vzdělávací potenciál Jana Presová  Respektování úkolů a rizik socializačního procesu dítěte  Využití možností a příležitostí, které dítě dostává ve svém přirozeném sociálním prostředí Jana Presová Jana Presová  Vojtová, V. Úvod do etopedie, texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2008.  Vojtová, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita, 2010. Jana Presová