SPLBP_ZSE Základy specrájní pedagogiky Etopedie Systém poradenství v etopedii 'XX' Školská poradenská zařízena Poradenství ve škole hlavního proudu Ucelený poradenský systém Poradenství ve škole zs, ss ® Probíhá na dvou úrovních: > Úroveň třídy • Třídní učitel > Úroveň školy • Výchovný poradce Metodik prevence ^^^^H Speciální pedagog ^^^^H Školní psycholog Třídní učitel ® Kromě výuky administrativa a zodpovědnost za rozvoj každého žáka ® Role poradce začíná ve chvíli, kdy končí výuka a začíná individuální podpora a vedení směřující k optimalizaci podmínek edukace každého žáka I Jeho poradenská činnost směřuje k: Žákům Rodičům Kolegům a vedení školy ^ Poradenství směrem k žákům ® Všichni žáci učitel: Hodnotí v kontextu jejich kompetencí Hledá blokace strategií učení Vytváří strategie pro další vedení Žáci v riziku PCH a s PCH učitel: ■ Diagnostikuje Navrhuje plán intervence Poradenství směrem k rodičům Jak získat rodiče? • Dát najevo zájem o dítě • Kontaktovat i mimo problémy • Zvát do školy a na výlety • Komunikovat o dětech, ne o problémech dětí Nezahánět do nepřátelských pozic Začít pozitivně Zlomit nedůvěru Jsme na stejné lodi Výchovný poradce ® Z rad pedagogů, ustaven ředitelem ÚKOLY (3 X ko) • Koordinace • Kontakt _• Konzultace Jeho poradenská činnost směřuje k: ^1 Žákům Rodičům Kolegům a vedení školy 4 Poradenství směrem k žákům ® 2 oblasti aktivit 1) Profesní poradenství 2) Podpora žáka při řešení problémových edukačních situací Žáci v riziku PCH a s PCH: - konzultace pro třídního učitele (partneři) - shromažďování údajů o žácich - hledání cest pro zefektivnění strategie učení + spolupráce s odborníky + stanovení intervenčních strategií poradenství směrem k u cite I ů m ® partnerství ® Vztah učitele a poradce má poradenský charakter v momentě, kdy učitel požádá o konzultaci Poradce poskytuje informace: I Nutné k diagnostice I K možným intervenčním opatřením I K pedagogickým postupům Speciální pedagog Školní psycholog ® Ne na každé škole ® Nezbytný pro inkluzi ® Hlavně poradenská role ÚKOLY • Optimalizace vzdělávacího procesu z hlediska psychosociálních podmínek Minimalizace výchovných a vzdělávacích problémů prostřednictvím práce s nimi ^^^^^1 Prevence psychosociálních rizik ^^^^^H Intervence u žáků s problémy_/ ^^^^^H Aktivizace a podpory /\ Školská poradenská zařízení ® Řídí se vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ® poskytují služby dětem, žákům, studentům, jejich zákonným zástupcům, školám a školským zařízením a to ambulantně či návštěvami ve školách I Patří sem: Speciálně pedagogické centrum (SPC) Pedagogicko psychologická poradna (PPP) Pedagogicko psychologická poradna (PPP) ® Poskytuje služby pedagogicko-psychologického a speciálně pedagogického poradenství při výchově a vzdělávání žáků http://www.jgmendel.bz/ppp ® ÚKOLY: > Diagnostika; doporučení formy vzdělávání, typu školy; psychologická a spec. ped. vyšetření ^H> Zajišťuje speciální vzdělávací potřeby žáků Poskytuje poradenské služby žákům s rizikem školní neúspěšnosti Poskytuje metodickou podporu škole Zajišťuje prevenci sociálně patologických jevů ^\ prostřednictvím metodika prevence ^Speciálně pedagogické centrum ® Pro žáky se zdravotním postižením a znevýhodněním ® http://www.autistickaskola.cz/spc http://www.ibsenka.cz/ ® ÚKOLY > zjišťuje speciální připravenost žáků na povinnou školní docházku a speciální vzdělávací potřeby žáků, zpracovává odborné podklady pro integraci > zajišťuje speciálně pedagogickou péči a speciálně pedagogické vzděláváni, pro žáky, kteří jsou integrováni vykonává speciálně pedagogickouNOpsychologickou diagnostiku poskytuje pedagogickým pracovníkům a zákonným zástupcům poradenství v oblasti vzdělávání žáků se zdravotním postižením, poskytuje metodickou podporu škole ><; ji za pozornost literatura ® Vojtová, V. Úvod do etopedie, texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2008. ® Vojtová, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita, 2010. I Vojtová, V. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2004.