POJEM MANAGEMENT LITERATURA : 1. Světlík ,J. Marketing školy.Zlín:EKKA,1966 2. Bacík,F. a kol..Úvod do teorie a praxe školského managementu.Praha,UK,1955 3. Fischer,Walter.A..Vedení a rozvoj školy.Brno,Pagodo,1997.ISBN 80-85931-34-6 4. Kvalita a odpovědnost. Program rozvoje vzdělávací soustavy ČR.MŠMT.Praha 1994 5. Truneček, Jan. Management I.Praha 1995.ISBN -80-7079-929-3 6. Školské zákony 561/2004 Sb.,563/2004 Sb. Vašáková,J. Autoevaluace jako prostředek k trvalému rozvoji školy. Pedagogická orientace 2004, č.3,s. 73-78.ISBN 1211-4669 Obecnému pojetí management italština managgio ovládání, správa, vedení angličtina manager vést, řídit Management vedení ,řízení čeština management,manažment ????? Manager, manažér Slovem management můžeme označit řízení, ale také skupinu podnikových řídících pracovníků. Tudíž na jedné straně jde o označení f u n k c e a na straně druhé o označení s k u p i n y l i d í , které tyto funkce v y k o n á v a j í . Slovem management můžeme označit řízení, ale také skupinu podnikových řídících pracovníků. Tudíž na jedné straně jde o označení f u n k c e a na straně druhé o označení s k u p i n y l i d í , které tyto funkce v y k o n á v a j í . BD05015_ Pojem management zahrnuje zejména tyto roviny (J.T.) : A) specifické funkce řízení podniku B) určitý způsob vedení lidí C) obor studia – odborná disciplina FUNKČNÍ STRUKTURA Ad. B : určitý způsob vedení lidí H.Koontz a H.Weihrich „Management je proces vytváření určitého prostředí, ve kterém jednotlivci pracují společně ve skupinách a efektivně uskutečňují zvolené cíle“. Ad. C) obor studia – odborná disciplina Management se charakterizuje jako soubor přístupů, názorů, doporučení, principů, technik, metod jichž využívají BD00028_ S.P. Robins definuje tuto rovinu jako l„Management je oblast studia, která se věnuje stanovení postupů, jak co nejlépe dosáhnout cíle organizace“, l BD05297_ Formování managementu jako vědy BD05368_ DEFINICE MANAGEMENTU Např.: „Managementem můžeme rozumět proces systematického provádění všech manažerských funkcí a efektivního užití všech zdrojů podniku ke stanovení a dosažení podnikových cílů. Manažerskými funkcemi budeme rozumět plánování, organizování, řízení lidských zdrojů, vedení, kontrolování a rozhodování.! (J.T.,11) Management jako proces Definice HISTORIE MANAGEMENTU – MANAGEMENT VE VÝVOJI Management je neustále prověřován reálným životem tržní ekonomiky . Management se vyvíjel pod tlakem teorie i praxe a jeho myšlenkové pohledy se často vrací do minulosti. Vývoj postupuje ve spirále. KLASIFIKACE MYŠLENKOVÝCH PROUDŮ MANAGEMENTU lPRVNÍ ETAPA lTŘETÍ VÝVOJOVÁ ETAPA lDRUHÁ ETAPA lČTVRTÁ ETAPA mfdnes PRVNÍ ETAPA lTaylor – Fayol – Weber. Její rozvoj lze zasadit do počátečních let 20. století a je charakterizována triumvirátem klasiků managementu : BD05552_ DRUHÁ ETAPA lCharakteristika : plánování v makro i mikroekonomickém měřítku, širokým rozvinutím iniciativních metod, metody stanovení cílů, výběr a určování manažerských talentů, lidská strana podniku l BD05552_ TŘETÍ VÝVOJOVÁ ETAPA lCharakteristika : projev snahy o širokou spoluúčast zaměstnanců na řízení,vytváření partnerských vztahů v podniku, snaha a zájem neustále zvyšovat kvalifikaci dělníků BD05552_ ČTVRTÁ ETAPA lCharakteristika : rozsáhlé využívání automatizace, kancelářní techniky, zavádění pružných výrobních systémů, nástup automatizace a robotizace, telekomunikační rozvoj. l BD05552_ Systematický rozvoj Frederic Winslow Taylor ( 1856 – 1919), Henri Fayol (1841 - 1925) Max Weber (1864 – 1920). j0282272[1] VĚDECKÉ ŘÍZENÍ Frederic Winslow Taylor ( 1856 – 1919): zavádí termín vědecké řízení. Ve své práci „Řízení dílen“ (1903) nazývá T. svůj předkládaný systém řízení „systémem úkolů „ ZÁSADY VĚDECKÉHO ŘÍZENÍ Ø exaktnost místo ustálených návyků, které si přinášejí dělníci Ø harmonie mezi dělníky místo vzájemných konfliktů a rozporů Ø spolupráce místo individuálních postupů, které každý dělník doposud utajoval Ø maximální produktivita práce organizovaná vedením místo dosavadního chaosu maximální výkon, se kterým je nutno sladit také hmotnou odměnu SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ Tento pojem je spjat s osobou Henriho Fayola. Fayolova koncepce řízení se stává jedním ze základních teoretických konstrukcí formujících obecné principy organizace řízení se zdůvodněním normativní koncepce formální struktury řízení. Jeho vymezení manažerských funkcí platilo celou polovinu století(Henri Mintzberg nově). Zatímco Taylor věnoval pozornost jednotlivým dělníkům a řízení dílen, Fayol si všímá celé řídící vertikály. FUNKCE SPRÁVY 1. Plánování – stanovení cílů a postupů jek jich dosáhnout, 2. organizování – zabezpečení hmotných i lidských zdrojů, případně podmínek pro vykonávání plánovaných činností 3. přikazování – přidělování úkolů podřízeným 4. koordinace – slaďování činností pracovníků 55. kontrola – prověřování souladu plánu a skutečnosti včetně přijmutí příslušných opatření PRINCIPY ÚSPĚŠNÉ SPRÁVNÍ ČINNOSTI : l1. práce a specializace zabezpečuje efektivnost řízení l2. vyvážená pravomoc a zodpovědnost vedoucích pracovníků l3. dodržování pracovní discipliny l4. dodržování principu jediného vedoucího l5. jednotnost řízení – pro každý cíl má být jen jeden plán l6. podřízení individuálních zájmů zájmům organizace l7. spravedlivě odměňování l8. princip centralizace – centrální místo vedení a kontroly l9. hierarchická linie nadřízenosti a podřízenosti zaměstnanců l10. pořádek – lidé a zdroje mají být včas na správném místě l11. rovnost v jednání – správné jednání vedoucích l vůči podřízeným l12. stabilita zaměstnanců ve funkcích i v práci l13. podněcování iniciativy všech zaměstnanců l14. spolupráce ve skupinách BYROKRATICKÁ ORGANIZACE ŘÍZRNÍ Max Weber se snažil postihnout problematiku fungování společenské moci a pořádku v řízených kolektivech. Vytváří ideální typ administrativní organizace, ŠEST PRINCIPŮ BYROKRATICKÉ ORGANIZACE 1. dělba práce je základem organizace 2. přesně definovat práva a povinnosti každého pracovníka 3. v každé organizaci musí fungovat soustava pravidel popisujících fungování organizace, kterou tvoří normy, popisy činností a instrukce, jak pracovat, 4. vedoucí pracovník řídí neosobně a spravedlivě 5. práce je služba, ve které je nutno dodržovat přesně vymezená pravidla 6. vedoucí pracovník je povinen vytvářet podmínky pořádku, stability fungování byrokratické organizace a zajišťovat její efektivnost. PROFIL A OSOBNOST MANAŽERA cílem využít specialistů, odborníků k dosažení stanoveného cíle. K dosažení se předpokládají určité vlastnosti vrozené a získané. Mezi vrozené předpoklady pro manažerskou práci, patří temperament a inteligence. Temperament ovlivňuje celou skupinu vlastností nezávislou na obsahu a směru osobních sklonů. Nejde o to, jak dobře člověk svoji práci vykonává, nýbrž o celkový styl jeho prožívání a chování. Rozvoj charakteru začíná v dětství a výrazně jej formuluje vliv okolí, rozvijí se sociální schopnosti. Je to umění porozumět tomu, co si jiní myslí, míní, říkají, umění předávat jiným vlastní myšlenky a pocity. Intelektuální dovednosti jsou vrozené a dají se částečně měnit výchovou. Patří sem např. schopnost klást otázky, objevovat a řešit problémy. S tím souvisí takové vlastnosti, jako např.: síla představivosti, zdravý úsudek, schopnost účinné komunikace, sociální schopnosti. Podle J.S.Livingstona můžeme kvality úspěšného vedoucího pracovníka vyjádřit ve třech vzájemně se prolínajících rovinách : POTŘEBA ŘÍDIT. POTŘEBA MOCI SCHOPNOST VCITIT SE PE01846_ vlastnosti M ÚROVNĚ MANAŽERSKÉ PRÁCE I. nejnižší (první stupeň, manažeři první linie) II. střední ( manažeři druhé linie) III. vrcholová (nejvyšší, top manažeři) MANAŽERSKÉ DOVEDNOSTI Je možné je sumarizovat zhruba do tří úrovní : I. DOVEDNOSTI KONCEPČNÍ II. DOVEDNOSTI LIDSKÉ III. DOVEDNOSTI TECHNICKÉ - management třetí linie - management druhé linie - management první linie Ad.I. Koncepčními dovednostmi rozumíme schopnost koordinovat a integrovat všechny pro zájmy a aktivity organizace.Jde o schopnost vidět instituci jako komplexní celek s navazující vývojovou posloupností s vizionářskými motivování Jiný příklad druhů a rozsahů manažerských dovedností a jednotlivých úrovní : dovednosti ROLE MANAŽERA Henri Mintzberg, který také definoval tři skupiny manažerských rolí . INTERPERSONÁLNÍ ROLE INFORMAČNÍ ROLE ROZHODOVACÍ ROLE reprezentant Vedoucí Koordinátor monitor Rozsévač Mluvčí podnikatel Zachránce Alokátor Vyjednavač INTERPERSONÁLNÍ ROLE lREPREZENZTANT : lKOORDINÁTOR : lVEDOUCÍ : BS00975_ INFORMAČNÍ ROLE lmonitor lmluvčí lrozsévač BD05537_ ROZHODOVACÍ ROLE lpodnikatel lalokátor lzachránce lvyjednavač BD06663_ STYL ŘÍZENÍ V PRAXI (J.T./128) lČINNOST A VLASTNOSTI : l lHASIČ lPANIKÁŘ lHNIDOPYCH lFANTASTA lCESTOVATEL lBYROKRAT lMRTVÝ BROUK l l lBYR Rozměr manažérské práce KONFLIKTNOST CÍLŮ 1. KONFLIKTNOST CÍLŮ 2. 2.PRÁCE S NEJISTOTOU A RIZIKEM 3. 3.ODPOVĚDNOST ZA VÝSLEDKY 4. 4.PRÁCE SE VŠEMI SVĚŘENÝMI ZDROJI 5. 5.PRÁCE PROSTŘEDNICTVÍM DRUHÝCH LIDÍ 6. Individuální práce přechází na skupinovou aktivitu – týmovou práci. APLIKAČNÍ UKÁZKY ŘEŠENÍ MANAŽERSKÉ PRÁCE R O Z V O J E Š K O L Y A) PRO OBDOBÍ 2003 – 2005 OBSAH : ÚVOD Výchozí stav školy Vnitřní prostředí školy Kultura školy Vnitřní komunikace Vnější komunikace Řízení lidských zdrojů Organizační model školy Cíle školy Strategie školy a cílený marketing Komunikace školy BD05219_