Reedukace sluchu a sluchová výchova Reedukace sluchu …„souhrn speciálně pedagogických postupů, jimiž se zlepšuje a zdokonaluje výkonnost v oblasti postižené funkce“… (Janotová, 1996, s.5) · u SP dítěte je nutné rozvinout (někdy dokonce vyvinout) schopnosti auditivního vnímání a vybavit ho akustickými zkušenostmi Dělení způsobu reedukace · podle počtu osob (individuální, skupinová) · podle věku (včasná, předškolního věku, školního věku, dospělých) · podle stupně vady (neslyšící, zbytky sluchu, nedoslýchaví, ohluchlí) · reedukace u osob s CI · podle účasti receptorů – monosenzoriální (uni) (bisenzoriální) multisenzoriální (poly) · Monosenzoriální přístup – mluvení do ucha, kdy se dítě učí rozeznávat samohlásky, pak teprve využití sluchadel » vždy bez odezírání!!! Představitelé: Wedenberg (Švédsko), Schmidt-Giovannini (Švýcarsko) · Multisenzoriální přístup – komplexnost smyslového vnímání – součinnost analyzátoru sluchového a zrakového Představitelé: Sovák, Janotová, reflexivní metoda mateřské řeči Van Udena (Holandsko) Předpoklady pro úspěšnou reedukaci sluchu (Janotová, 1996, s. 6) · Kvalitní sluchadlo · Vzdálenost při komunikaci · Vyšetření sluchu (vhodné diagnostické metody) · Diagnóza dítěte (další přidružené postižení) · Motivace a spolupráce rodiny Obecné podmínky sluchové výchovy · opětovné působení zvukového podnětu · spojování s významem se musí dít v určitých časových vztazích, musí docházet k součinnosti první a druhé signální soustavy · základní podnět musí být dostatečně silný · mozek musí být v bdělém stavu, nesmí být zaujat jinou činností či oslaben únavou · způsob reedukace musí respektovat psychické a fyzické možnosti jedince Co je cílem sluchové výchovy? * prevence ohluchnutí, oněmění a vznik posunkové řeči u dítěte (podle van Udena) * dosažení srozumitelného hlasového projevu * recipování i produkování mluvené řeči prostřednictvím psaného textu * chápání mluvené řeči prostřednictvím vizuální percepce * vnímání a korigování mluvené řeči pomocí zachovalých zbytků sluchu (Pulda, 1999, s. 19) Fáze sluchové výchovy – detekce, diskriminace, identifikace, porozumění Stupně obtížnosti her a cvičení dle způsobu jejich provádění 1. dítě vidí předmět či obrázek, o němž se mluví – optimální podmínky pro poslech i odezírání 2. dítě nevidí předmět či obrázek, o němž se mluví – dovídá se něm pouze na základě odezírání a poslechu 3. dítě se již spoléhá pouze na sluch (dle úrovně sluch. vnímání dítěte) 4. dítě je v prostředí, kde jsou záměrně zhoršené akustické podmínky 5. dítě poslouchá řeč z magnetofonu, reproduktoru PC či z rozhlasu (poslech reprodukované řeči) Metody práce se SP * audioorální systém – reprezentovaný mluveným jazykem majoritní slyšící společností * vizuálněmotorický systém – zastoupený především znakovým jazykem, znakovaným jazykem a prstovými abecedami