LMD, MBD, ADD, ADHD Hyperkinetické poruchy chování Terminologie-vývoj názvu • Dříve MBD Minimal Brain Dysfunction LMD Lehká mozková dysfunkce MODEL ZTRÁTY POZORNOSTI • 1972 Teorie deficitu Douglasová ADD Attention DeficitDisorder porucha pozornosti ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorders porucha pozornosti s hyperaktivitou (90.léta) Klasifikační struktura – EU (UK) 2 skupiny 1.Problémy se objevily v časné fázi života v anamnéze bývají komplikace při porodu - neohrabanost, opoždění v motorice, rozum.oblasti, vývoji řeči 2.Problémy až v pozdějším období - školní výkon, přidružují se potíže v učení Klasifikační struktura – USA DSM IV 4 skupiny 1.Problém souvisí především se školou - p.se objevují na počátku školní docházky - nedokáže řešit úkoly, nevydrží sedět, ruší, často spojeno s VPU 2.Problém v rodině - p. se projevují převážně doma, ve škole méně - vzdorovité chování, neposlušnost, destruktivní chování, konflikty se sourozenci - v rodině bývá konflikt - s jinými příbuznými se většinou chovají dobře Klasifikační struktura – USA DSM IV/2 3.Opoziční chování - Častěji u dětí s hyperaktivitou - Převládají poruchy chování 4.Pervazivní hyperaktivita - Problémy doma i ve škole - začátky problémů v časném věku - nedostatečná pozornost, nadměrná aktivita 4.Pervazivní hyperaktivita 3 podskupiny 1. Organický typ – obtížný porod - Vývojově opožděné, neohrabané - Někdy spojeno se 4 hlavní deficity (podle Douglasové) 1. Ztráta pozornosti – v oblasti vynaložení, organizace a udržení pozornosti a úsilí;v třídění informací 2. Útlum - v oblasti spontánní odpovědi organismu; 3. Útlum - v oblasti pohotovosti k plnění požadavků situace 4. Okamžitá odměna - neobvykle silné očekávání Kategorizace ADHD - hledisko hyperaktivity Barkley (1998) • ADD+H • ADD-H Měřítkem pro dělení je přítomnost hyperaktivity a impulsivity ADD – H projevy Snadná rozptýlenost na podněty; Problémy s nasloucháním a s plněním pokynů; Potíže se zaměřením a udržením pozornost; Potíže se soustředěním na úkol a dokončením Nevyrovnaný výkon v práci ve škole Vypínání pozornosti, což může vypadat jako zasněnost Nepořádnost – pracovní místo Nedostatečné studijní dovednosti, často specifické poruchy učení; · Potíže se samostatnou prací, úzkostné rysy. Charakteristika žáků ADD-H • Rozumově jsou pomalejší, zasněné, uzavřené a nespolečenské. • Jsou také více zmatené a jakoby ztracené v myšlenkách. • Jejich porucha je vývojově stálá, tzn. nemění se věkem. ADD+H  Vysoká míra aktivity: - vypadá, že je neustále v pohybu; • nenechá v klidu ruce ani nohy, vrtí se, padá ze židle; • vyhledává blízké předměty, s nimiž si hraje nebo je vkládá do úst; • prochází se po třídě, nedokáže setrvat na místě ADD+H - 2  Impulzivita a malé sebeovládání: často něco vyhrkne, mnohdy nepřípadně; • nemůže se dočkat, až na něj přijde řada; • často skáče do řeči ostatním nebo je ruší; • často nadměrně mluví; • věci nedokáže předem promyslet-jedná bez ohledu na následky • neschopnost podřídit se autoritě a obecně uznávaným pravidlům; • nezřídka se zapojuje do fyzicky nebezpečných činností, aniž by si předem uvážil možné následky, proto se často zraní. ADD+H - 3  Potíže s přechodem k jiné činnosti. Sociální nevyzrálost, problémy ve vztazích s vrstevníky, nejistota. · Malá sebeúcta ( často nepřirozeně se vyvíjející sebedůvěra a problémy se sebepřijetím) a značná frustrovanost. ADD+H - 4 Problémy s chováním: agresivní chování, nepřiměřeně silná reakce i na drobné podněty, lhaní, krádeže, někdy dokonce i žhářství. Pravděpodobnost se zvyšuje s nižším věkem diagnostikované poruchy. Poruchy se navzájem nepodmiňují. Porucha pozornosti je dispozicí ke vzniku PCH. ADD – H ADD + H • Slabší pamětˇ • Slabé percepčněmotorické tempo a rychlost Rychlosti kognitivního zpracování • Nadměrná aktivita • Behaviorální disinhibice (neboli ztrátě zábran) • Slabá pozornost k úkolům Základ intervence 1. Poznání problému – spec. ped. diagnostika, monitorování Výuka, rodina, vrstevníci – vzory, vztahy, režim Prostředí a jeho podmínky – třídy, školy 2. Vytvoření strategie Výběr problému jednoduše odstranitelného Smlouva se žákem, pohovor Změny v prostředí Změny v režimu Změny ve výuce – zpětná vazba, tempo, kontrola srozumitelnosti Účinnost intervence posílí • zaměřená na změnu věci, od které se žák snaží utéct, nebo které se chce vyhnout. • 1) upravit požadavky tak, aby úkol byl pro žáka méně nepříjemný. • 2) naučit přijatelnější způsob, jak se nepříjemné situaci vyhnout, například požádat o pomoc, domluvit se na krátkých přestávkách během čtení a/nebo cvičit výslovnost. • 3) oslabit spojitost mezi problémovým chováním (vykřikování) a únikem / vyhnutím se úkolu - umožnit krátké přestávky při plnění úkolu.