Resilience a resilienční přístupy - teorie a praxe SP4MK_S4c2; SPSPC_SP2f; SP4RC_SP2f Definice resilience - ochutnávka }Osobnostní kompetence a síla, která stojí více na schopnostech a pozitivních stránkách než slabých stránkách a patologiích }Osobnostní charakteristiky, které snižují negativní efekt stresu a které zlepšují adaptaci na stres }Kapacita nepodlehnout stresové události a udržet si patřičnou kvalitu života a pohodu }Úsilí vynaložené na udržení životní rovnováhy v nepříznivé situaci. }Schopnost navrátit se zpět do stavu před zážitkem nepřízně }A další Resilience }Schopnost jedinců, navzdory vystavení nepříznivým }individuálním či sociálním okolnostem, směřovat }k využívání zdrojů zdraví, včetně využívání }příležitostí zažívat zkušenost životní spokojenosti. } }Jednak schopnost rodiny, komunity a kultury }tyto zdroje jedinci poskytnout }způsobem pro danou }kulturu přiléhajícím Teorie resilience }protektivní + rizikové faktory } }multidimenzionální komplex }vlastnosti, vlivy, mechanismy } }dynamický, s kontextem interagující proces }příklad adopce dítěte ohroženého/bez ohrožení Faktory resilience } }PROTEKTIVNÍ } }tlumiče proti nepřízním } } } }aktivace k vlastnímu úsilí } } }RIZIKOVÉ } }faktory zvyšují pravděpodobnost vzniku PCH } }ochranný skleník? } Rizikové faktory Protektivní faktory Dynamický model resilience (dle Ch. Murray, 2003) Rizikové faktory Protektivní faktory ŠKOLA Problematický vztah ke škole, nízká motivace, slabý školní výkon Vysoká hodnota vzdělání, závazek ke škole Opakovaný neúspěch Syndrom naučené bezmocnosti Nepodporující učitel Vyčlenění z kolektivu spolužáků Úspěch, uznání a účast v aktivitách Prožívání školy jako akceptující a smysluplné Podporující učitel VRSTEVNÍCI Role odmítaného Oslabené sociální vazby Nevhodné trávení volného času, nuda Delikventní vrstevníci Členství v gangu Přátelské vztahy s vrstevníky (zapojení v aktivitách) KOMUNITA Restriktivně a negativně formulované právní i neformální očekávání chování Kriminalita a drogy v okolí Špatné životní prostředí Existence a dostupnost sociální opory Dovednost mobilizace zdrojů sociální sítě Resilienční systémy dle Masten a Obradovič (2006) systémy resilience protektivní faktory Interní úroveň systémy učení řešení problému, zpracování informací systém attachementu blízký vztah s pečující osobou, příteli, partnerem, duchovními osobami systém vnitřní motivace procesy self-efficacy; systém odměn vztažený k úspěšnému chování systém odpovědi na stres výstražný a zotavující systém systém seberegulace regulace emocí, fungování v oblasti výkonu, aktivace a inhibice pozornosti nebo chování Externí úroveň systém rodiny výchova, interpersonální dynamika, očekávání, koheze, rituály, normy systém školy učení, hodnoty, standardy, očekávání systém vrstevníků přátelství, vrstevnické skupiny, hodnoty, normy systém kultury a společnosti víra, tradice, rituály, hodnoty, standardy, právo Koncepty resilience dle Grafton, E., Gillespie, B., Henderson, S. (2010) Bio-psycho-sociální-spirit. pohoda Cyklický model resilience dle Grafton, E., Gillespie, B., Henderson, S. (2010) Homeo-stáza Naruše-ní Reinte-grace Resilientní reint. Návrat do hom. Ztrátová reint. Dysfunkční reint. Protektivní faktory Stres, nepřízeň Model resilience z hlediska reintegrace (dle G. E. Richardson, 2002) Nástroj pro poradenství – dítě si vybírá (vědomě i nevědomě), k jaké reintegraci dojde. Resilience obsahuje prvek poučení se – přibyde šipka protektivní faktor Resilienční přístupy }Důsledek nejednoznačného uchopení resilience }Vychází z pozitivní psychologie a pozitivních přístupů k dítěti }Orientace na silné stránky dítěte }Zplnomocnění dítěte stejně jako jeho přirozených sociálních struktur }Perspektiva dítěte } }Resilienční může být jakýkoli program, pokud vykazuje víru v potenciál dětí, vidí je jako zdroj a ne jako problém a snaží se o podpůrné vztahy postavené na respektu } (Vasquez, B. 2000) } Posilování resilience }Resilience: individuální a na kontextu závislá Þne konkrétní program, ale principy a strategie posilování }Pět strategií posilování dle Masten (1994, in Daniel, B., Wassell S., 2002): }Redukce zranitelnosti a rizik }Redukce stresorů a jejich kumulace }Navýšení dostupných zdrojů resilience }Mobilizace protektivních procesů }Posílení resilienčních řetězů (zlepšení v jedné oblasti vede k pozitivnímu řetězovému efektu v oblastech jiných) } Kolo resilience dle N. Henderson a M. Milstein (1996, in Vasquez, V. 2000) Eliminace rizikových faktorů a podpore resilience. 1.sociální vazby: posílení důvěry v sebe i druhé lidi 2.hranice: upevňuje pocit stability a bezpečí, 3.dovednosti 4.podporování: důvěra a sebevědomí 5.očekávání: motivuje dítě k práci a navyšuje jeho hrdost na úspěch 6.příležitosti k participaci: zodpovědnosti a smysl života N. Henderson a M. Milstein (1996, in Vasquez, V. 2000) vytvořili strategii posilování resilience, která je platná pro domácí i školní prostředí. Je známá pod pojmem „kolo resilience“. Kolo resilience stojí na šesti krocích, které na jedné straně vedou k eliminaci rizikových faktorů a na straně druhé k podpoře resilience. Autoři staví intervenci na budování silných sociálních vazeb (vedou k posílené důvěry v sebe i druhé lidi), nastavení jasných hranic a jejich důsledném dodržování (upevňuje pocit stability a bezpečí), na učení dovedností potřebných pro život, podporování dítěte (vede k důvěře a posiluje sebevědomí dítěte), komunikování vysokých očekávání (vychází ze silných stránek dítěte, motivuje dítě k práci a navyšuje jeho hrdost na úspěch) a na poskytování příležitostí ke smysluplné participaci (posiluje vědomí zodpovědnosti a vlastního smyslu života). Kolo resilience je znázorněno na Obrázku: kolo resilience dle N. Henderson a M. Milstein (1996, in Vasquez, V. 2000) Strategie posilování edukační resilience dle J. A. Downey (2008) Klastr Příklady Doporučení Vztah učitel -žák zdravé vztahy Silné, pozitivní vztahy (respekt, důvěra, podpora, soudržnost) vysoká a realistická očekávání "to zvládneš" přístup; podporovat snahu a úspěch, posílení sebevědomí žáka zaměřit se na silné stránky a úspěch žáka Klima třídy žáci jsou zodpovědní za svůj úspěch pomáhat studentům nastavit si cíle a být hrdý na svůj výkon podporující komunita povzbuzování, důvěra, podpora a pocit sounáležitosti smysluplná participace cíl a zodpovědnost za chod třídy a školy; oceňovat participaci žáků jasná a důsledná očekávání udržovat jasnou strukturu pro chování ve třídě Strategie instruování strategie kooperativního učení "studijní týmy" se skupinovými cíly a individuální odpovědností, aby se motivovali k učení tutorování spolužáků každodenní čtení s mladším žákem; pokročilí žáci tutorují jiné Dovednosti žáka učit celoživotním dovednostem sociální a komunikační kompetence; řešení konfliktů; asertivita; řešení problémů; kritické myšlení extrakulikulární aktivity pozitivní trávení času v rámci mnoha aktivit gramotnost čtení a pochopení textu na úrovni třídy Strategie posilování resilience u dětí v riziku }Bezpečné a předvídatelné vzdělávací prostředí: }jasný řád, rutina a emocionálně stabilní a předvídatelní dospělí => pocit jistoty a bezpečí. }participace na mimo/školních aktivitách, na výběru cílů => pocit kontroly a sebedůvěru dítěte }Smysluplná pravidla a limity a důsledné vyžadování: }rozvíjí důvěru v dospělé osoby a poskytují rámec pro vhodné chování }Přirozené a logické důsledky: }přirozené důsledky vedou k přirozenému se poučení z důsledků chování (bez intervence dospělého) }logické důsledky vyžadují iniciativu pedagoga, ideálně ihned po chování dítěte (propojení příčina – důsledek) Strategie posilování resilience u dětí v riziku }Potřeba důsledné disciplíny: }bez matoucích požadavků ohledně chování, }pozitivní posilování chování }Trénování sociálních kompetencí }Např. navazování a udržení přátelství (skupinové projekty, plakáty přátelství, třídní noviny, kooperativní hry, knihy a videa o přátelství…) }rozeznání a vyjadřování emocí (rozšiřování slovníku emocí, rozeznávání emocí u osob, jejich výrazu…) }řízení vzteku, zpracování konfliktů, rozvoj smyslu interní kontroly } } Strategie posilování resilience u dětí v riziku }Podpora chování: }Staví na respektu a důvěrných vztazích mezi učitelem a žákem, ne na moci a bolesti. }Využívá modelování chování se vzorem v sociálně zdatnějších vrstevnících. Podporuje dítě v oblasti sebeřízení a vyjadřování pocitů, učí sociálním kompetencím. }Podpora chování je individualizovaná tak, aby naplnila vzdělávací potřeby každého dítěte a jejím hmatatelným výstupem je individuální plán podpory efektivní řízení chování předchází problémům v chování. Staví na respektu a důvěrných vztazích mezi učitelem a žákem, ne na moci a bolesti. Využívá modelování chování se vzorem v sociálně zdatnějších vrstevnících. Podporuje dítě v oblasti sebeřízení a vyjadřování pocitů, učí sociálním kompetencím. Podpora chování je individualizovaná tak, aby naplnila vzdělávací potřeby každého dítěte a jejím hmatatelným výstupem je individuální plán podpory Posilování jako celoškolský přístup }„Vytvořit toto prostředí pro žáky činí nutným vytvořit toto prostředí pro všechny osoby ve škole… Je těžké starat se a podporovat, mít vysoká očekávání a zapojovat žáky do rozhodování bez podpory, respektu či příležitostí pracovat kolegiálně s ostatními. Posilování resilience je ultimátně proces „zevnitř-ven“, který se odvíjí od toho, jak o sebe pečují pedagogové“ (Benard, B., s. 48, 1997). Mezinárodní projekt Resilience (The International Resilience Project) }Pětiletý chlapec přijde domů a říká mamince: „Tamten velký kluk mě šikanuje. Bije mě a občas i kope. Říkal jsem mu, ať toho nechá, ale pomohlo to jen na chvilku. Moc se ho bojím“ } } }ON MÁ }Osoby kterým důvěřuji a které mě mají rády }Osoby které mi pomáhají, když je mi špatně, jsem v nebezpečí }ON JE }Člověk, kterého mohou mít lidé rádi }Si jistý, že věci dopadnou dobře }ON UMÍ }Mluvit o věcech kterých se bojím a které mě ohrožují }Najít někoho, kdo mi pomůže, když je třeba } } Mezinárodní projekt Resilience (The International Resilience Project) Mezinárodní projekt Resilience faktory posilující rsilienci }Petr (9 let) šel ven, i když mu to otec zakázal. Otec o odchodu nevěděl, dokud si neuvědomil, že je pozdě a syn není doma. } }Jak posílit resilienci: -Promluvit si s chlapcem po návratu -proč porušil pravidla (já mám) a že takové chování není přijatelné -Chlapec je zodpovědný z své chování (já jsem) -Co se má udělat příště, aby k takovému chování nedošlo (já umím) - }Jak neposilovat: }- výprask, nadávky, dávat pocit, že je „zlý kluk“ Mezinárodní projekt Resilience (The International Resilience Project)