SP7MP_S4C2 Specializace: Etopedie Přednášející: · doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. 17410@mail.muni.cz · Mgr. Jarmila Matochová, 175853@mail.muni.cz> Konzultace: via e-mail (středa 14:00 – 15:00) Anotace kurzu Cílem předmětu je rozšířit kompetence studentů pro informované přístupy k dětem a žákům v riziku a s poruchami chování se zaměřením na školní prostředí. Studenti budou vedeni k aplikaci postupů pro podporu, posilování a provázení cílové skupiny dětí v edukačních procesech, ve strategiích poradenské a intervenční práce. Platformou pro téma je systemický přístup, teorie resilience a inkluzivního vzdělávání. Studenti budou nahlížet danou problematiku v podmínkách inkluzivní i segregované edukace v kontextu současných změn paradigmatu etopedie na národní úrovni a ve srovnání se zahraničními příklady z výzkumů a z praxe oboru. Osnova kurzu · Sociálněprávní ochrana dítěte v kontextu nejlepšího zájmu dítěte v praxi České republiky a v kontextu teoretických konceptů etopedie a praxe speciálněpedagogické práce – školní a institucionální prostředí · Etopedie v kontextu inkluzivní teorie a praxe · Porucha chování jako dynamický fenomén – vertikální, horizontální úroveň · Přístupy k dětem s PCH - 3P verzus 3R – porucha chování jako edukační potřeba · Historický vývoj přístupů k dětem s poruchami chování · Koncept resilience a inkluze v intervenci dětí v riziku, s problémy, s poruchami chování · Problematika klasifikace poruch chování · Internalizované poruchy chování, Extrenalizované poruchy chování, ADHD, ADD · Systém školských zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím · Podpora dítěte s problémy v chování ve škole – bludný kruh neúspěchu, vylučování, záškoláctví · Role školního etopeda v inkluzivně orinetované škole · Systém pomáhajících organizací a zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím · Poradenství a intervence ve školním prostředí – případová konference, diagnostika, smlouva, podpora, posilování, provázení – příklady dobré praxe Literatura VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 VOJTOVÁ, Věra, ČERVENKA, Karel et al. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Brno: MU, 2012 ISBN 978-80-210-6053-1 Studie o právech dítěte. -- 1. vyd. -- Brno: Česko-britská o.p.s., 2011. ISBN 978-80-260-0377-9 (brož.) KŘIVOHLAVÝ, J. Jak přežít vztek, zlost a agresi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2004. ISBN 80-247-0818-3. LABÁTH, V. (ed.) Riziková mládež. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 157 s. ISBN 80-85850-66-4. ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3. VEČERKA, K. Ohrožená mládež mezí prevencí a represí 1. vyd. -- Praha : Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2011. ISBN 978-80-7338-118-9 (brož.) CHROMÝ, Jakub. Kriminalita páchaná na mládeži / Jakub Chromý. -- 1. vyd. -- Praha : Linde, 2010. ISBN 978-80-7201-825-3 (brož.) RIEGER, Zdenek. Návrat k rodině a domů – příprava na odchod z ústavní péče. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-544-8 Bechyňová, Věra: Případové konference : praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou / Věra Bechyňová. -- 1. vyd. -- Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0181-6 (brož.) Výstupy kurzu jsou: (1) seminární práce – Koncepty podpory a posilování dětí v riziku ve škole – samostatná seminární práce formou eseje s oporou v zadaném odborném textu (2) portfolio (3) písemný test a ústní zkouška Informační zdroje seminární práce: Ad 1 Odborná literatura – VOJTOVÁ, V., ČERVENKA, K. (et al.). Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Brno: Masarykova univerzita, 2012. Improving behaviour and attendance: guidance on exclusion from schools and Pupil Referral Units Ali Doláková, Petra. Participace žáků a studentů na činnosti školy in: Cesty k uplatňování práv dítěte ve škole a v životě. Brno, Česko-britská o.p.s., 2013, v tisku Termín odevzdání do odevzdávárny v isu je 4.12.2013. Rozsah práce je 8-10 stran. Platformou seminární práce budou výše uvedené dokumenty a analýza aktuální situace v České republice. V práci se zamyslete nad tím, jak škola v procesech výuky a učení podporuje příležitosti pro rozvoj dětí v riziku a s problémy v chování ve smyslu uplatňování jejich práv a nejlepšího zájmu. Parametry pro tvorbu (i hodnocení) seminární práce: (a) Struktura: (b)Přesvědčivost tvrzení: svá tvrzení nejlépe podepírejte odkazy na literaturu, resp. na další zdroje. (c)Forma odborného textu: držte se odborného jazyka a citačních pravidel (normou pro citování je ČSN ISO 690). Informace k odevzdání seminární práce: Práci odevzdávejte skrze Odevzdávárnu IS. Nevyhovující práce, ať již po formální (nedostatečné citace, práce je příliš krátká či dlouhá, výběr literatury neodpovídá požadavkům) nebo obsahové stránce (rozsahem či fakticky nedostatečná argumentace), budou vráceny k přepracování.