Vývoj přístupů k edukaci dětí s poruchami chování období před zformováním vlastního podoboru speciální pedagogiky - etopedie In: VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 Období nedůvěry ve svobodu člověka ¡převažovaly náboženské ideologie. ¡charakterizované celkovým skepticismem přístupů k dětem obecně a k zavrhujícím postojům k dětem postiženým a problematickým, ¡dalo vznik různým teoretickým pojednáním o pedagogických přístupech k chování a kázni dětí, které jsou inspirativní i pro dnešní dobu. ¡ ¡Konfucius - téma pozitivních příkladů na vývoj chování ¡Platón - původ morální špatnosti vidí v neznalosti dobra. ¡Středověk: Duševní choroby, postižení, znetvoření a poruchy chování byly dávány do spojitosti s ďáblem. Martin Luther ¡Renesanční období - postupné změny v postavení dítěte ve společnosti, zvýšila se pozornost na pozitivní vzory pro morální výchovu. ¡Průmyslová revoluce – zneužívání dětí k práci až do pol.19. stol ¡ Desiderius Erasmus Rotterdamský (1466-1536) - význam hry pro hodnocení chování dítěte, v níž se projeví nejlépe „sklon k lstivosti, ke lžím, svárlivosti, hněvu, násilnosti i ke zpupnosti“ lkoncept laskavé výchovy a podporování schopnosti uvědomit si vlastní odpovědnost za svůj život ze spisu „Chvála bláznivosti“ (1511) lMichel De Montaigne (1533-1592) - odmítání útlaku, zastrašování a krutých postupů ve školách -včasné otužování a nácvik ve snášení obtíží lJan Amose Komenský (1592-1670) - hodnocení chování, užívání trestu a pozitivních vzorů „trestání metlou“ -myšlenka sociální funkce výchovy. lJohn Locke (1632-1704) - svobodná kázneň vede k tvořivé iniciativě oproti otrocké kázně dítěte, která je rizikem pro jeho další vývoj. -prosazoval včasnost správných vzorů a postupů. také). lJean Jacques Rousseau (171-1778) vystupoval proti tělesným trestům; -Za stěžejní pro správnou výchovu považoval sociální determinanty¨. -Zdůrazňoval respektování věkových zvláštností a citlivý přístup ve výchově. -vnitřní zdroje dítěte pokládal za podstatnou sílu pro jeho další rozvoj lClaude Adrien Helvétius (1716-1771) - Negativními vlivy despotické vlády na charakter osobnosti se zabýval ve svém díle. l- Vzdělávání přisuzoval velký význam nejen z perspektivy individuální, ale i sociální ve smyslu celospolečenského přínosu Období intervenčních a reedukačních experimentů počátek FR (1789-1799) ¡neosobní přístup k dětem a jejich emocionálním a sociálním potřebám, ¡vznik mnohých teorií o edukačních postupech při „nápravě chování dětí“. ¡mají svou výpovědní hodnotu i pro dnešní dobu, ¡inspirovaly vznik prvních zařízení pro péči, vzdělávání a výchovu o děti „bezprizorné a narušené“. ¡Éra experimentální praxe založené na pozitivně akcentovaných postupech v zacházení s psychicky narušenými lidmi v psychiatrických léčebnách. ¡oddělení výkonu trestu mladistvých zločinců od dospělých. ¡zvýšený zájem o vzdělání a vzdělanost - zavádění a prodlužování povinné školní docházky ¡1867 odloučení školství od církve v českých zemích ¡V roce 1871 byl založen první ústav pro idioty (Idiotenanstalt) Hephata, - Karel Slavoj Amerling Respekt, přiměřené očekávání ¡ ¡Phillipe Pinel (1745-1826), Jean Gaspard Itarda (1774-1838) zpochybnily násilnické a manipulativní zacházení s lidmi s psychickými a mentálními poruchami a s poruchami chování, principy vlídného zacházení, respektu a přiměřeného nastavení očekávání, základy terapeutických přístupů ¡Edward Seguin (1812-1881) posílením nervového systému je možné zlepšit schopnost kontroly jednání, ověřoval účinky tréninku a cíleného posilování a senzorické stimulace u dětí mentálně oslabených, základy terapií u dětí týraných ¡Benjamin Rush (1745-1813) veřejné vzdělávání pro chudé děti, „vlídné a opatrné metody kontroly chování” ¡Johann H. Pestalozzi (1746-1827) odpovědnost vychovatele za šťastný život ohroženého dítěte ¡ Skepse a nedůvěra ¡ ¡Thomas R. Malthus (1766-1834) o nebezpečí přelidnění a sociálních problémech ¡ ¡Charles Robert Darwin (1809-1882) evoluční teorie; ¡ ¡Herbert Spencer (1820-1903) teorie sociálního darwinismu ¡ o přirozeném výběru druhů a přežití silnějšího a schopnějšího, kdy jakákoli pomoc slabšímu je porušením přírodního zákona a prohlubuje úpadek společnosti. ¡ ¡nežádoucí vlastnosti dítěte jsou projevy dědičné vady a že intervence by měla být omezena na selektivní rozmnožování ¡preferovaný postoj k lidem s postižením konce devatenáctého a počátku dvacátého století ¡psychiatrické poruchy dětí byly interpretované jako nezvratné následky široce rozmanitých příčin, jako je masturbace, přepracovanost, přílišné studium, náboženská předpojatost, dědičnost, degenerace nebo nemoc Období nástupu intervenčních programů a profesní specializace ¡velký rozvoj teoretických konceptů pro přístupy k řešení poruch chování. ¡Vědecké studie - psychiatrie a psychologie – orientace na děti s intenzivními poruchami chování a emocí; ¡dramatické změny v přístupech k fenoménu poruch chování ve společenské i edukační rovině. ¡zdrojem konceptů včasné prevence a programů cílené intervence poruch chování. ¡PCH - medicína, pedagogika, psychologie ¡Vývoj psychologických teorií psychoanalýzy, behaviorismu a sociálního učení vnesl do intervencí systematizaci. ¡význam dětství pro dospělost a nutnost komparace deficitů s vývojovými odlišnostmi a potřebami dítěte; ¡včasná intervence Změny v pohledech na intervenci u dětí v riziku, s PCH ¡ ¡Ellen Key (1849-1926) vyzdvihovala význam dětí pro společnost a vyzývala vlády zemí k podpoře dětí a rodin, 20. století viděla jako "století dítěte" ; ¡Clifford W. Beers (1876-1943) publikace „Mysl, která našla sama sebe“ 1908 -popsal své zážitky z ústavu pro choromyslné, kde byl jako dítě několik let hospitalizován; ¡William Healy (1869–1963), na základě systematického studia recidivujících mladistvých pachatelů doložil intelektuální a psychickou normálnost delikventů a argumentoval pro účinnou intervenci v institucionální péči. ¡psychiatrické nemocnice pro děti - USA 1931, 1935 ¡„Child Guidance Council“ – poradenské zařízení - Anglie Období profilace a rozvoje speciálněpedagogických konceptů ¡v českém prostředí spojeno s formováním pedopatologie a nápravné pedagogiky. ¡základ pro systematizaci edukačních postupů v přístupech k dětem s poruchami chování v rovině prevence, intervence i reedukace v rámci pedagogických věd ¡vznik Československé republiky, který nastartoval kulturní a intelektuální rozvoj ¡Založení Masarykovy univerzity a zrovnoprávnění přístupu žen k vysokoškolskému vzdělání lovlivnilo odbornou úroveň učitelské profese i na teoretické úrovni České prostředí – významné vlivy ¡1920 - 1. sjezd československých učitelů a přátel škol“ ¡Téma: jednotná koedukovaná a vnitřně diferencovaná škola, která by řešila výukové i výchovné problémy všech žáků. ¡Formuloval požadavek na založení pedagogických fakult při univerzitách, které by poskytovaly osmisemestrové vysokoškolské vzdělávání učitelů ¡Otakar Chlup (1875-1965), Josef Úlehla (1852-1933), Jiří Václav Klíma (1874-1948), Jan Uher (1891 – 1942), Václav Příhoda (1889-1979), Cyril Stejskal (1890-1969). Vznik pedopatologie a nápravné pedagogiky ¡Děti s postižením = děti „abnormální“ a „úchylné“ ¡Pedopatologie a nápravná pedagogika ¡dva vzájemně se doplňující směry, kdy na teoretických základech pedopatologie staví nápravná pedagogika praktické přístupy (Mauer, 1917) Pedopatologie (koncept Mauera) ¡Individuální a)patologická somatologie (biologie postiženého dítěte) ¡ ¡b) pedopatopsychologie (psychologie postiženého dítěte) ¡Sociální ¡zabývala se postižením dětí v důsledku působení nenormálních poměrů v životě rodiny, ve stycích dítěte s jinými dětmi a dospělými Nápravná pedagogika ¡a) Obecná ¡ ¡b) Zvláštní – členění stejné jako dnešní spec. ped. ¡Tři základní cíle: 1.pomáhat „abnormálním“ jedincům k tělesnému uzdravení, 2.podněcovat jejich vývoj tělesným a duševním cvičením 3.připravovat je pro praktický život Koncept Františka Štampacha (1895-1976) ¡Omezoval působnost nápravné pedagogiky jen na případy, kdy postižení vzniklo z vnějších, sociálně patologických (sociologických) příčin. ¡Přitom postupy a úkoly nápravné pedagogiky viděl ve vymezování výchovných norem a v aplikaci nápravných metod Centra odborných aktivit v ČR ¡Pedologický ústav (Ústav pro výzkum dítěte) – 1910 (F. Čáda, J. Dolenský a J. Matiegka) ¡ Výzkum byl zaměřen na studium tělesných a duševních vlastností dítěte „normálního“ i dítěte „úchylného“ se záměrem aplikovat jeho výsledky v praxi ve prospěch duševního i tělesného zdraví a výchovy a sociální zařazení dítěte. ¡Spolek pro péči o slabomyslné v republice Československé. Herfort, K., Zeman, J., Kettner, J. ¡Časopis Úchylná mládež – výzkumy – Schneider, Zikmund… ¡ Poválečné období profilace speciální pedagogiky – model hromadné převýchovy ¡Růst zájmu o problematiku vzdělávání dětí s postižením; ¡1946 - Dětský fond OSN UNICEF - na podporu dětí poškozených válkou a chudobou a jejich vzdělávání. ¡Rozvoj humanitních věd – znalostní platforma ¡Profilace oboru speciální pedagogiky vnitřní diferenciace ve vazbě na typy postižení a míru „defektivity“ dopadající do života dětí Spec_ped přístupy k dětem s PCH – poválečné období ¡Model hromadné převýchovy – zrcadlo medicínského modelu SP ¡kolektivní péče podle principu tzv. hromadného poručenství a opatrovnictví s cílem zajistit výchovu „v lásce k demokratickému státu“ (zákon č. 7/1946 Sb.) platný do 60. let ¡„řádná výchova dětí v uvědomělé občany připravené přispívat svou prací ku prospěchu společnosti“ (zákon 69/1952 Sb.) ¡Internalizované PCH - dlouhodobé pobyty v psychiatrických léčebnách, kde byla výuka plně podřízena léčebnému režimu dětí ¡Externalizované PCH - segregované do výchovných ústavů, popř. do zvláštních škol internátních, jejich kontakt s rodinou a s vnějším světem byl přísně podroben restriktivním podmínkám. Trendy uvnitř oboru ¡Praxe ¡vzdělání podřízeno převýchově; ¡malá nabídka profesní přípravy ¡omezení práv rodičů ¡na styk s dítětem ¡ ¡Výzkum ¡izolace českého výzkumu ¡Amerika - probíhal v psychiatrických léčebnách ¡provázanost školních neúspěchů a poruchy chování v dětském věku ¡oddělení problematiky MR a PCH ¡zvýšení potřeby specializovaného vzdělávání jedinců s poruchami emocí a chování Příklady výzkumů v ČSSR ¡Hvozdík (1957) - souvislosti školního neprospěchu u žáků základních škol. Poukázal na složité procesy vyrovnávání se žáka se školní zátěží. Zdůraznil, že školní neúspěch souvisí s mnoha faktory, mezi kterými je nejvýznamnější zájem dítěte o vzdělávání a sebedůvěra. ¡Faltin (1972) - souvislosti vnímání školy a školního prostředí zkoumal opakovaně v letech 1948 a 1965 lvymezil základní charakteristiky postojů těchto žáků ke škole a školnímu vzdělávání. lpoukázal tna tendence v reakcích škol na žáky s poruchou chování, které se málokdy zabývaly řešením problémů v chování žáka, ale „jediným úsilím školy bylo postarat se, aby se takový chlapec/děvče co nejdříve dostal do výchovného zařízení“ Terminologická profilace v ČSSR ¡do konce 60. let jako součást psychopedie ¡Popelář, B. – speciální pedagogika – nauka o zákonitostech rozvoje, výchovy a vzdělávání defektních osob. ¡„defektní osoba“ - defekt nabyl sociální dimenze (Sovák, M.) ¡defektologie – zabývá se defektivitou dítěte (mladistvého) a způsoby předcházení, ovlivňování popř. odstraňování této defektivity speciálními pedagogickými prostředky zvláště metodami reedukace, kompenzace a rehabilitace (Sovák, M.) ¡Speciální pedagogika defektologická (do 60. let) - cílem bylo co nejvíce přiblížit postiženého jedince normě většinové společnosti pokud to umožní míra jejich „defektivity“ a úroveň vytvořených sociálních vztahů ¡Děti s „defektem“= „výchovně obtížné“. Etopedie ¡1969 - samostatný studijní předmět na třech pedagogických fakultách ČSSR ¡rozdílné přístupy v české a ve slovenské části ¡Slovensko l v rámci oboru léčebná pedagogiky, lzaměřovala se na výchovně-léčebnou práci se sociálně nepřizpůsobenými a emocionálně narušenými dětmi ¡Etopedické listy – od 70. let l Speciálněpedagogiký model poruch chování ¡usiloval o reedukaci a kompenzaci deficitů dětí/žáků ve speciálních školských zařízeních ústavní a ochranné výchovy. ¡Porucha chování považovaná za sociální narušenost ltři podskupiny ¡ výchovně narušený ¡emocionálně narušený ¡sociálně izolovaný jedinec Etopedická konference v roce 1977 ve Výchovném ústavu v Kostomlatech ¡Zicha - Systém komplexní aktivní převýchovy (SKAP) aplikoval ve výchovném ústavu Kostomlaty pod Milešovkou, dokládá úzké propojení výzkumu s praxí v hledání nové efektivnější cesty intervence a rehabilitace v segregované edukaci. ¡Koudelková - stěžejní pro vzdělávání jedince s poruchou chování zprostředkování těch „aspektů života, jimiž se jedinec poškozuje“, jako nabídku „nedelikventních alternativ chování“, zejména těch, které souvisí s jeho školní a profesionální úspěšností. ¡Sovák - prezentoval aplikaci reflexní teorie v konceptech speciálněpedagogické péče - „která se snaží vykládat veškeré projevy chování jako reflexní dějství … a která plně vyhovuje všem požadavkům a zásadám marxismu-leninismu a dovršuje Leninovu teorii odrazu“. Struktura speciálních školských zařízení (zákon, 31/1953 Sb., vyhláška 64/1981 Sb.) ¡typy zařízení byly rozlišeny podle věku a případně dalšího postižení (psychického, mentálního); ¡diagnostický ústav pro děti, diagnostický ústav pro mládež; dětský domov internátního, rodinného typu; dětský výchovný ústav; dětský výchovný ústav se zvýšenou výchovnou péčí; dětský výchovný ústav s výchovně léčebným režimem; výchovný ústav pro mládež (VÚM); výchovný ústav pro mládež se zvýšenou výchovnou péčí; výchovný ústav pro mládež s ochranným režimem; ¡internátní zvláštní školy. Shrnutí - přehled 1.Období nedůvěry ve svobodu člověka 2.Období intervenčních a reedukačních experimentů 3.Období nástupu intervenčních programů a profesní specializace 4.Období formování pedopatologie a nápravné pedagogiky 5.Profilace etopedie v rámci vývojových trendů ve speciální pedagogice 6.Poválečné období profilace speciální pedagogiky – model hromadné převýchovy 7.Vznik etopedie jako samostatné disciplíny speciální pedagogiky 8.Integrační koncepty v etopedii 9.Období přechodu etopedie od integrace k inkluzi 10.Inkluzivní koncepty v etopedii