POŽADAVKY NA OBSAH A DIDAKTICKOU VYBAVENOST ČÍTANEK podle Zítková, 2009 ◦ 1. Obsahová (textová) stránka: a) texty umělecky hodnotné, b) pestrost literárních druhů a žánrů, c) přiměřené zastoupení české a světové literatury, d) přiměřené zastoupení ukázek z tzv. zlatého fondu (literárního dědictví) a literatury současné, e) jednotná přehledná kompozice (struktura). ◦ 2. Výtvarná stránka: - spojení textu s ilustrací, nejlépe zařazení originálních ilustrací (především u těch ukázek, kde ilustrace tvoří s daným textem tradiční jednotu). ◦ 3. Formální stránka - zařazení nezbytných informativních prvků: a) název zdroje (knihy, z níž je ukázka), b) autor a alespoň stručná informace o něm, c) výslovnost cizích slov a jmen, d) vysvětlení méně známých reálií, e) u překladu jazyk originálu, popř. jméno překladatele, f) elementární výklad literárních pojmu. ◦ 4. Výběrovost: - možnost volby textu pro žáky s různou čtenářskou dovedností (zejm. různá délka textu). ◦ 5. Podnětnost: - dostatek podnětu k další (společné i individuální) činnosti, - možnost dalšího estetického využití (přednes, dramatizace, kreativní dotváření). (V této souvislosti je třeba dodat, že podnětnost je dána jednak volbou textu, jednak přítomností kvalitního didakticko-metodického aparátu.) ◦ 6. Realizace didakticko-metodického aparátu: - zařazení otázek a úkolu k ukázkám, - existence metodických pokynu pro učitele. ◦ 7. Uplatnění mezipředmětových i interdisciplinárních vztahů