OP3BP_MAPE,OP36BK_MAPE Moderní aspekty v pedagogice Pavel Pecina Brno 2011 4.10.2014 Výuková opora 1 Anotace a cíl předmětu •Předmět pojednává o aktuálních problémech výchovně vzdělávacího procesu na středních odborných školách, aktuálních problémech pedagogického výzkumu a seznamuje studenty také s inovativními prvky ve výchově a vzdělávání. •Cílem předmětu je osvojení poznatků k aktuálním problémům výchovně vzdělávacího procesu na školách a inovativním prvkům ve výchově a vzdělávání. V diskusi se studenty je záměrem se pokusit o jejich hodnocení. • •Způsob ukončení předmětu •Zápočet • •Požadavky k udělení zápočtu •Vypracování zápočtové práce na jedno z řešených témat (viz. níže) v rozsahu 4 - 8 stran. • • • • 4.10.2014 Výuková opora 2 Témata 1.Úvod do problematiky, aktuální témata pedagogiky. 2.Aktuální problémy pedagogického výzkumu. 3.Aktivita, samostatnost a tvořivost žáků, metody aktivizující výuky. 4.Alternativní školství. 5.Moderní učební pomůcky a didaktická technika. 6.Distanční vzdělávání a E-learning. 7.Osobnost učitele na střední odborné škole. 8.Autorita učitele a nekázeň žáků, kyberšikana. 9.Gender ve škole. 10.Jednotné zadání závěrečných zkoušek na SOŠ, státní maturity. 11.Rodina a škola. 12.Etická výchova. • • 4.10.2014 Výuková opora 3 Studijní prameny •BENDL, S. Strašidlo nekázně. Praha: TH, 1998. ISBN 80-86065-13-8 •STĚLEC, S. et al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-61-3 •ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9 •LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha: Agentura Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4 •http://www.msmt.cz/standarducitele •www.rvp.cz •KOTRBA, T., LACINA, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1. •PECINA, P. Tvořivost ve vzdělávání žáků. Brno: PdF MU, 2008. ISBN 978-80-210-4551-4. •PECINA, P., ZORMANOVÁ, L. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno: MU, 2009, 147 s. ISBN 978-80-210-4834-8. • 4.10.2014 Výuková opora 4 1. Úvod do problematiky, aktuální témata pedagogiky •Konec 20. století a začátek 21. stolení je ve znamení zásadních změn u nás i v zahraničí. V České republice: •Změna politického režimu (1989 - sametová revoluce). •Změny politické, ekonomické, společenské. •Otvírají se hranice, rozvíjí se soukromé podnikání, společnost se mění. •Změny přináší pozitivní i negativní prvky. •Pozitivní prvky: svoboda slova i cestování, možnost podnikat, svobodné volby. •Negativní prvky: velký nárůst kriminality, nezaměstnanost a její důsledky, drogy, veřejná prostituce, sociální nejistoty, korupce, organizovaný zločin…atd. •Změny zasáhly i školství a tedy i pedagogiku – posun o jednotného modelu školství k alternativním vzdělávacím koncepcím. Reforma školství - nové vzdělávací dokumenty. Objevují se nové hrozby a problémy: zvýšená nekázeň žáků, agresivita a násilí, sociálně patologické jevy, kriminalita, drogy, šikana, kyberšikana. 4.10.2014 Výuková opora 5