DOTAZNÍKOVÉ METODY Konstrukce vlastního dotazníku CÍLE DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ ¢stanovit si cíl průzkumu, na který se zaměříme ¢špatně definovaný cíl - může se stát, že průzkum nesplní očekávání ¢ cíl musí být zjistitelný a srozumitelný ¢otázky dotazníku musí být statisticky zpracovatelné DÉLKA DOTAZNÍKU ¢obecně uváděno – cca 20 minut (40-50 otázek) ¢je to dostatečné pro naše výzkumné záměry? Obsáhlejší problematika obvykle delší čas ¢podmínky testování – např. školní hodina, čekárna, nemocnice apod. ¢důležitá je motivace respondentů – proč na dotazník odpovídají, smysl dotazníku ¢anonymní internetové šetření – pozornost kratší dobu, cca 10 minut FORMÁLNÍ NÁLEŽITOSTI DOTAZNÍKU ¢Dotazník by měl na první pohled upoutat pozornost, nesmí respondenta hned na začátku odradit. ¢Je potřeba se zaměřit především na: —srozumitelnost —přehlednost a snadnou orientaci —jednoduchost vyplňování —jazykovou korektnost —grafickou úpravu ¢ FORMULACE OTÁZEK ¢Jednoznačnost - formulovat výstižné a jednoduché věty, vyvarovat se dvojitých záporů a nejednoznačných slov jako občas, někdy, několik apod. ¢Srozumitelnost - používat jazyk cílové skupiny respondentů, vžít se do role dotazovaného ¢ Stručnost - používat krátké, stručné věty ¢ Validnost - ptát se na to, co skutečně potřebujeme zjistit, jiným slovy, zda-li odpověd na otázku pomůže dosažení stanoveného cíle průzkumu, ne že je to pouze „zajímavé“ ¢Zpracování dat – jak budou data z otázky zpracována? V jakém formátu je vhodné odpovědi zachytit? Příklad: věk – číslo x kategorie FORMULACE OTÁZEK ¢Vyvarovat se návodných, sugestivních otázek ¢Pozor, aby předchozí otázky neovlivnili odpovídání na následující. ¢Opakování otázek (jinou formou) – nutné pro reliabilitu a ověřování, zároveň však může dotazovaného odradit ¢Lži skóre ¢ FORMÁT ¢OTÁZKY ¢Otevřené x uzavřené x polootevřené (polouzavřené ¢Projektivní otázky ¢Filtrační otázky ¢Baterie otázek ¢ODPOVĚDI ¢ano x ne (x nevím) ¢škály (liché x sudé), hodnotící x pořadí ¢volná výpověď ¢výčet ¢kategorie ¢ ŘAZENÍ OTÁZEK ¢na začátku dotazníku by měly být zařazeny zajímavé otázky, které upoutají pozornost respondenta ¢zvládnutí techniky odpovídání ¢pozor na citlivé, osobní otázky (kde dát sociodemografické údaje?) ¢uprostřed by se měly nacházet stěžejní otázky, jejichž vyplnění vyžaduje soustředění ¢na konci otázky méně závažné ÚVODNÍ INSTRUKCE ¢oslovení a žádost o vyplnění dotazníku ¢představit náplň dotazníku ¢naznačit význam odpovědí a smysl celého dotazníku ¢zdůraznit přínos správného vyplnění pro samotného respondenta ¢sdělit stručné pokyny k vyplňování ¢zmínit přibližnou délku vyplňování dotazníku ¢poděkování