Pedagogicko–psychologická diagnostika PhDr. Denisa Denglerová, Ph. D. Základní studijní literatura n nSvoboda (2010). Psychologická diagnostika dospělých. Portál n Úvodní kapitoly – cca po stranu 50 plus adekvátní kapitoly k probíraným testům Psychologická diagnostika n Diagnostická činnost – souhrn operací, postupů a technik, jejichž cílem je stanovit diagnózu (psychický stav jedince) n n Diagnostická činnost – proces, který jde od metody k reakcím (chování) a od reakcí k vlastnostem osobnosti. První část měření a pozorování, druhá část interpretace a hodnocení n n Psychodiagnostika – pokus o vědecké řešení problému, jak předpovědět to, co se stane určitému člověku (skupině) v budoucnosti (Helmstadter) n Největší užitek – predikce na základě toho, co se stalo v minulosti za podobných podmínek n Účel psychodiagnostických metod nPrognóza (predikce) – např. přijímací zkoušky, konkurz… nDiagnóza – snaha po zlepšení situace a vybrání vhodného zákroku (např. terapeutického), v podstatě obsahuje i modul prognózy nVýzkum – cílem není změření individuí, ale spíše zjišťování různých atributů u záměrně zvolených skupin (např. mužů, 6letých dětí, národnostní menšiny,…) n Výzkum a data, která přinese, jsou východiskem pro konstrukci nových psychodiagnostických metod n Diagnóza nDiagnóza může mít určité cíle: nurčení stupně vývoje nzjištění příčin odchylného vývoje od věkové normy nzjištění individuálních zvláštností osobnosti nzjištění podstaty, podmínek a příčin individuálních rozdílů nprognóza či predikce n n Diagnóza statická x Diagnóza dynamická n (popisující status quo) (postihuje jevy ve vztazích a ve vývoji) n n Klasifikace diagnostických metod nKlasifikace na základě povahy měřeného rysu (Cronbach, 1960) n míry typického chování (obvykle osobnostní charakteristiky, postoje, hodnoty, zájmy…) – neexistují správné odpovědi, odhalování pozice na pomyslné škále (diagnosticky cenná je extrémní pozice) n míry maximálního výkonu – jasné správné odpovědi (klíč), předpoklad, že osoba ze sebe vydá ten nejlepší možný výkon, typické pro testování kognitivních funkcí, vědomostní testy apod. Klasifikace diagnostických metod nKlasifikace na základě způsobu měřeného rysu nIndividuální administrace x skupinové zadávání nMetody typu tužka-papír x počítačově administrované testy x performanční metody nVerbální metody x neverbální metody (na pomezí verbální instrukce a práce s neverbálním materiálem) n nKlasifikace na základě způsobu skórování výsledků nObjektivní metody (libovolná testující osoba dospěje ke zcela stejnému výsledku) x subjektivní metody hodnocení ponecháno na osobě, která skórování provádí) n Klasifikace diagnostických metod nKlasifikace na základě času určeného k práci s diagnostickou metodou n rychlostní test – složen z jednoduchých položek (předpoklad, že je jsou schopni vyřešit všichni v dané populaci), získaný skór závisí na tom, kolik úloh daná osoba vyřeší v omezeném čase n silový test – sada s obtížnějšími úlohami s teoreticky neomezeným časem řešení n oba principy se v praxi mohou kombinovat Klasifikace diagnostických metod n Klinické metody n Pozorování n Rozhovor n Anamnéza n Analýza spontánních produktů n n Testové metody n Výkonové testy n Testy inteligence n Testy speciálních schopností (paměť, kreativita, verbální schopnosti, organicita…) n Testy vědomostní (didaktické testy) n Testy osobnosti n Projektivní testy (verbální, grafické, testy volby) n Objektivní testy n Dotazníky n Posuzovací stupnice n n Přístrojové metody (detektor lži) Historie testování n před naším letopočtem – Čína testování státních úředníků, vysoká úmrtnost n 1890 – J. M. Cattel poprvé použil slovo test n 1905 Binet-Simonův test – zachycení dětí do zvláštní školy ve Francii n 1916 – poprvé použil inteligenční kvocient, poměr mentálního a chronologického věku n Army Alfa n Army Beta Testové metody n Test – standardní postup, při kterém u probanda navozujeme diagnosticky cenné jevy, které registrujeme tak, že je možné výsledky různých probandů srovnávat. (Říčan) n n Test – objektivní a standardizované měření vzorců chování. (Anastasiová) n n Test je standardizovaná metoda pro vyšetření duševních funkcí, schopností a osobnosti s možností zachytit jejich stav, změny a poruchy. (Kondáš) n n Test musí splňovat čtyři kritéria – objektivita, standardizace, reliabilita, validita!!! Klinický x statistický přístup v diagnostice nStatistický přístup – využívá matematické modely, na jejichž základě se formuluje prognóza týkající se nějaké skupiny (postupně může specifikovat až k jednotlivci) nKlinický přístup – cílem je prognóza týkající se jednoho konkrétního klienta n získáváme co nejvíc informací z mnoha různých zdrojů o jedné osobě Klinický x statistický přístup v diagnostice nStatistický přístup Klinický přístup nIntenzivní zkoumání několika rysů Extenzivní informace o jediné osob nVšechny informace v podobě členství n ve skupinách Lze použít libovolná data nPredikce založená na počtu npravděpodobnosti Predikce založená na znalostech teorie chování nPredikci jako formální důsledek npozorování může provést i úředník Predikci jako kreativní akt musí provést vysoce zkušená osoba nNelze upotřebit řídké (nahodilé) jevy Nahodilé jevy lze upotřebit