Cíle aneb Jak mi pomůže vědět, co chci Jak by vypadala škola, do které byste chodili, i kdybyste nemuseli? 3S VNITŘNÍ MOTIVACE üsmysluplnost üsvobodná volba üspolupráce š šJana Nováčková: Mýty ve vzdělávání VNITŘNÍ MOTIVACE šučíme se přirozeně a rádi šučíme se, co nám dává smysl špochopení uvolňuje endorfiny šve stresu či se strachem se nedají naučit fakta špro odpovědnost je nutná svoboda š š Jak to může fungovat v praxi? š„voice and choice“ šrůzné typy práce současně šmaximum autonomie uvnitř hranic šumožnit spolupráci šučit se od spolužáků šumožnit vlastní tempo šnemotivovat strachem š Co to znamená pro učitele? šdůvěřovat dětem špřijmout, že všichni nemusejí umět všechno špřijmout roli facilitátora učení šlépe organizovat švyměnit moc za vztah šméně kárat a chválit švíce improvizovat š Práce s cílem šaneb Když vím, kam jdu, jde se mnohem lépe UČITEL A CÍLE š PEDAGOGOCKÁ VIZE šH šPROFIL ABSOLVENTA šH šVÝUKOVÉ A VÝCHOVNÉ CÍLE šna školní rok – měsíc – vyučovací hodinu šH šČINNOSTI A OBSAHY VE VÝUCE STUDENT A CÍLE šOSOBNÍ VIZE FSEBEPOJETÍ FDÍLČÍ CÍLE FVÝBĚR UČEBNÍCH ČINNOSTÍ A OBSAHŮ ? š šučíme je o tom přemýšlet šJednou z nejtěžších věcí v životě je vědět, co chci. šcíl jako cesta k úspěchu švnímání a potvrzování pokroku šzvládání překážek šrozhodování DOBŘE STANOVENÝ CÍL šS = Specific = konkrétní šM = Measurable = měřitelný – musí být stanovitelná hranice či stav dosažení šA = Agreed = odsouhlasený – ideální je, když děti samy pocítí potřebu tohoto cíle dosáhnout šR = Realistic = realistický – cíle lze opravdu dosáhnou (vzhledem k věku, času, schopnostem, podmínkám…) šT = Timed – termínovaný – je stanoven konkrétní termín, do kdy chci cíle dosáhnout šE = Excitable = fascinující nebo Enjoyable = zábavný – cíl by se mi měl líbit, měl by mě „vzrušovat“, sám o sobě motivovat šR = Recordable – zaznamenatelný – dosažení cíle by mělo mít nějaký výstup, který jej učiní viditelným pro či prokazatelným Jak to může fungovat v praxi? š šsebehodnocení+ formativní hodnocení šH šstanovení si osobního cíle šH šučení se šH šsebehodnocení+ formativní hodnocení šH š vnímání a zaznamenávání pokroku š š Jak to může fungovat v praxi? š š š Formativní hodnocení šje založeno na: šstanovení výukových cílů a sledování pokroku každého žáka švzájemné komunikaci mezi žákem a učitelem i žáky navzájem špravidelném a četném vyhodnocování žákovské práce formou zpětné vazby Formativní hodnocení š šUčitelé, kteří používají formativní hodnocení, nesrovnávají žáky mezi sebou, ale zaměřují se na dosahování učebních cílů u každého z nich. šTo umožňuje každému dítěti zažít uspokojení z vykonané práce a nabýt patřičné důvěry ve své schopnosti a podporuje rozvoj kompetence k učení. šdle www.inkluzivniskola.cz š …a když se nepoužívá Kultura zpětné vazby švládne tam, §kde se poskytování zpětné vazby očekává §kde je bezpečné prostředí §kde je součástí vztahů, pracovních i učebních postupů §kde je nástrojem rozvoje i seberozvoje §kde je obousměrná š Jak poskytovat zpětnou vazbu? šZV by měla být především: šužitečná = aby se dozvěděl něco nového o sobě, abychom potvrdili to, čím si není jistý, aby si např. dokázal představit, jak situaci vnímá někdo jiný atp. Smyslem je dát tomu druhému podněty k seberozvoji. šakceptovatelná = musí být formulovaná tak, aby ji druhý člověk mohl přijmout a zpracovat. Pokud je velmi kritická, nemilosrdně otevřená či netaktní, možná se uleví tomu, kdo ji říká. Pro toho, kdo přijímá, je však zraňující, a tak ji neakceptuje (odmítne obsah či mluvčího). šsrozumitelná = společný „komunikační kód“ + konkrétní popis situace, v níž se projevilo to, nač chceme poukázat. Z konkrétní situace pak můžeme vyvodit obecný závěr, případně navrhnout změny, nastínit možnosti. Co může kultura zpětné vazby přinést učiteli?