JAZYKOVÉ ROVINY V ONTOGENEZI ŘEČI Vzájemné prolínání jazykových rovin v ontogenezi: • morfologicko- syntaktická • lexikálně-sémantická • foneticko-fonologická • pragmatická Morfologicko-syntaktická rovina • můžeme zkoumat kolem 1 roku • první slova plní funkci vět, vznikají opakováním slabik • první slova – neohebná,neskloňují se, nečasují • podstatná jména – v 1. pádě • slovesa – infinitiv (event. ve 3. osobě, rozkazovací způsob) Morfologicko-syntaktická rovina: • nejdříve podstatná jména • později slovesa • mezitím onomatopoická citoslovce • mezi 2.-3 rokem přídavná jména, postupně osobní zájmena • nejpozději – číslovky, spojky, předložky • všechny slovní druhy – po 4. roce Morfologicko-syntaktická rovina • skloňování – mezi 2.-3. rokem • používání jednotného a množného čísla – po 3. roce • stupňování přídavných jmen – dlouho obtížné • slovosled – slovo, mající emocionální význam na prvním místě ve větě Morfologicko-syntaktická rovina: • mezi 3.-4 rokem – souvětí • do 4 let fyziologický dysgramatismus Lexikálně-sémantická rovina • kolem 10. měs. začátky rozvoje pasivní slovní zásoby • 12. měsíc – první slova – aktivní zásoba • hypergeneralizace - první slova dítě chápe všeobecně • hyperdiferenciace – dítě pokládá slova za názvy jedné určité věci, osoby Lexikálně-sémantická rovina – věk otázek: • kolem 11/2 roku „Co je to?“, „Kdo je to?“, „Kde je?“ • kolem 31/2 let – „Proč?“, „Kdy?“ Lexikálně-sémantická rovina • kolem třetího roku dítě zvládá říci své jméno, příjmení • mezi 3-4 rokem chápe rozdíly • umí říct básničku • koncem předškolního věku spontánně mluví o zážitcích Foneticko-fonologická rovina • přechod pudové – napodobující žvatlání • pravidlo nejmenší námahy • dítě nejdříve tvoří samohlásky – retné souhlásky – hlásky hrdelní • trend – ukončený vývoj výslovnosti do 5 let Pragmatická rovina • 2-3 leté dítě dokáže pochopit roli komunikačního partnera • po 3 roce – evidentní snaha komunikovat, navazovat, udržovat krátký rozhovor • regulační funkce řeči