Tvořivost v práci učitele – autodiagnostický dotazník Tento dotazník Vám pomůže orientačně zjistit míru tvořivosti ve Vaší učitelské práci. Přečtěte si pozorně každý následující výrok. Jestli si myslíte, že se vztahuje na Vás, zaškrtněte ho. Jestli se chcete skutečně dozvědět, zda patříte k těm učitelům, kteří podporují rozvoj tvořivosti svých žáků, buďte upřímní. Autodiagnostický dotazník se zaškrtnutými výroky vložte, do 16. 10. 2015 vč., do příslušné odevzdávárny (SP 1) v ISu. Jak vyhodnotit dotazník se dozvíte 17. 10. 2015. Při ukládání do ISu, označte SP 1, jménem, příjmením + učo. Dotazník je pouze pro potřeby Vaší výuky, v předmětu UOPK_0012 Seminář z didaktiky odb. př.. 8. 10. 2015 1. Snažím se na vyučování vytvářet atmosféru důvěry a otevřenosti. 2. Jsem rád, když se moji žáci ptají a vymýšlejí různé řešení. 3. Neodmítám neobvyklé nápady a odpovědi žáků. 4. Při osvojování nového učiva dávám přednost mému monologu – výkladu. 5. Disciplína a pořádek jsou ve vyučování nejdůležitější. 6. Mám dostatečné vědomosti, jak rozvíjet tvořivost žáků. 7. Nemám rád, když se žáci při vyučování hodně ptají. 8. Nedovolím, aby se žáci mohli vyjadřovat k tomu, jak je vyučuji. 9. Žáky učím jen to učivo, které je v učebnici. 10. Vím poměrně spolehlivě, kteří z mých žáků jsou tvořiví. 11. Učím žáky i to, jak se mají racionálně učit. 12. Vyučuji jen to, co mi předepisuje rámcový vzdělávací program. 13. Snažím se být spíše poradce a organizátor práce žáků, než neomylný expert, autorita. 14. Moje slovo musí na vyučování vždy bezpodmínečně platit. 15. Mám málo vědomostí o tom, jak rozvíjet tvořivost studentů. 16. Nerad zkouším nové vyučovací postupy. 17. Snažím se být k všem studentům spravedlivý, nedělám protekci. 18. Myslím si, že jsem velmi zvědavý člověk. 19. Jak si myslím, že mám pravdu, dokážu na poradách kritizovat i vedoucího. 20. Abych pravdu řekl, nevím jak přistupovat k tvořivým studentům. 21. V zájmu dobré věci jsem ochotný i riskovat. 22. Učím žáky i to, jak mají řešit problémy. 23. Mezi žáky mám oblíbence, kteří mne informují o situaci ve třídě, ročníku. 24. Nepřihlásil bych se dobrovolně na výcvik (kurz) tvořivosti. 25. Disciplinovanosti, poslušnosti si u žáků vážím více než tvořivosti. 26. Alespoň slovně pochválím žáky za originalitu, neobvyklé nápady a řešení. 27. Myslím si, že je správné, když se studenti mohou vyjádřit ke svému hodnocení. 28. Rád ověřuji nové vyučovací postupy. 29. Myslím si, že moji žáci mi důvěřují. 30. O všem, co se děje, vyučuje na vyučování, rozhoduji sám. 31. Nejsem velmi zvědavý člověk. 32. Na co bych učil žáky, jak se mají racionálně učit a řešit problémy, když to ode mne nikdo nežádal. 33. Nemá význam bouřit se proti vrchnosti. 34. Ve vyučování se snažím používat co nejvíce heuristické metody. 35. Vedu žáky k tomu, aby využívali co nejvíce zdrojů informací. 36. Považuji se za nekonformního člověka. 37. Myslím si, že jsem velmi sebekritický. 38. Když mi to přinese nějaké výhody, dokážu změnit svůj názor, i když si myslím, že je správný. 39. Nedokážu se pomstít žákovi za to, že mne kritizuje. 40. Nemám rád, když se mne žáci ptají na věci, které přesahují rámec předepsaného učiva. 41. Nadaným žákům se rád věnuji i mimo dobu vyučování. 42. Zdá se mi, že mi žáci velmi nedůvěřují. 43. Snažím se vymýšlet pro žáky netradiční úkoly, které mají více řešení. 44. Kdybych se dozvěděl, že nějaký žák o mně vtipkuje, dokázal bych mu to vrátit při jeho hodnocení.