Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Mateřská škola Brno, Jihomoravské nám.5, příspěvková organizace Pro období září 2011 – srpen 2015 Č.j.509/2011 8.8.2011 Obsah školního vzdělávacího programu 1. název, motto, vize, cílová skupina str.3-4 2. identifikační údaje str.5-6 3. charakteristika školy str.7 4. filosofie školy a její cíle str.8-11 5. organizace vzdělávání str. 12-15 6. charakteristika ŠVP str. 16-17 7. podmínky vzdělávání str.18-23 8. obsah vzdělávání str.24-36 9. zásady práce ve třídě str.37-38 10. evaluace str.39-44 11. přílohy str.45 1. Název: Společně objevujeme svět Motto: Vážím si sebe i druhých Vize: Vše poskytující a vše rozvíjející ostrov klidu a pohody. Klidná mateřská škola plná pohody s možnostmi vytvořit optimální podmínky pro individuální rozvoj dětské osobnosti na základě pedagogické diagnostiky a spolupráce s rodinou a s odborníky /dětský lékař, logoped, psycholog/. Škola, která připraví dítě ke vstupu do základní školy jakéhokoliv zaměření na základě sebepoznání, samostatnosti a schopnosti spolupráce. Na základě individuálního přístupu, který máme jako základní kámen ŠVP chceme vést děti k samostatnosti a volnosti při rozhodování o činnostech, ke spolupráci s kamarády, k sebeuvědomění a jasnému formulování svých přání, požadavků, pocitů kladných i záporných. Chceme být členy Asociace daltonských škol, protože odtud čerpáme inspiraci a zde můžeme konzultovat naše problémy, chceme plně využívat nabídky seminářů. Jako největší úkol si klademe zapojení rodičů do tvorby ŠVP a i dětí do tvorby TVP. Cílová skupina: Mateřskou školu navštěvují děti od tří do sedmi let. Děti jsou rozděleny do sedmi tříd. Specifika: 1. třídy předškoláků s odklady školní docházky a třídy věkově smíšené /3-5 let/ 2. část dětí ze staré zástavby, většina dětí ze sídliště 3. narůstající počet dětí vietnamské menšiny 2. Identifikační údaje Název orgánu: Mateřská škola Brno, Jihomoravské nám.5, příspěvková organizace Škola je fakultní MŠ Masarykovy univerzity, je členem Asociace českých daltonských škol a Klubu Komenský o.s. Kontaktní adresa: Jihomoravské nám.5 62700 BRNO Tel.: 545217331 ředitelna 515536393 Myšičky, Medvídci, Krtečci – Jm.n.3 545219827 Broučci, Kuřátka 545219826 Klokánci, Delfínci 545217328 ekonomka 545217289 školní jídelna mobil: 736 766 606 e-mail: msjihomor5@volny.cz www.msjihomor5.cz Zřizovací listinou č.1/1993 ze dne 8.11.93 vydanou ÚMČ Brno Slatina se dnem 1.1.94 zřizuje MŠ Jihomoravské nám.5, Brno jako příspěvková organizace. IČO: 49465571 Ředitelka MŠ: Bc. Marcela Havlíčková jmenována dekretem ŠÚ Brno Č.j. 206/91 ze dne 3.12.91 s účinností od 1.1.92 a dekretem ŠÚ Brno Č.j.1612/00/J.ř. ze dne 22.6.00 s platností od 1.7.00 Zřizovatel: Statutární město Brno, městská část Brno- Slatina Brno Město IČO: 44992785 Tel.: 533433573 3. Charakteristika školy Mateřská škola je sedmi třídní, umístěná v okrajové městské části Brno – Slatině. Škola je umístěna ve dvou účelových budovách stavěných v roce 1982 v sídlištní zástavbě a blízkosti další mateřské školy a školy základní. Slatina je ze všech stran obklopena dálnicemi silnicemi a průmyslovou zónou. Z původní zástavby zde zůstala jen malá část. Ve výstavbě nových bytů se stále pokračuje. S dětmi pracuje 14 pedagogických pracovnic,7 provozních zaměstnanců a každý rok se měnící počet asistentů pedagogů. Obě budovy byly v předešlých letech zcela zrekonstruovány – výměna oken, zateplení, fasády, opravy vodovodních rozvodů, elektroinstalace, regulace topení. Z polohy školy a jejího okolí vyplývá, že největší důraz v příštích letech by měl být kladen na školní zahrady. Každá budova má svou zahradu, která je vybavena herními prvky, pískovišti, zelení a zahradním nábytkem. Jen na množství financí záleží, zda se nám podaří ze sídlištních zahrad udělat opravdové oázy zeleně, které budou pro děti zároveň rozvíjejícím a inspirujícím prostředím, kde si budou moci bezpečně hrát. Vnitřní prostory všech tříd prošly rekonstrukcí. Třídy jsou vybaveny odpovídajícím nábytkem, sociální zařízení také splňují všechny požadavky, jak hygienické, tak i estetické. Každá budova disponuje interaktivní tabulí a několika počítači. Všude byly vybudovány herní a klidové kouty a nainstalována tělovýchovná zařízení pro spontánní pohyb dětí. V každém ročním plánu se zaměřujeme na to,co již bylo dosaženo a na úkoly pro další rok. 4.Filosofie školy a její cíle Základem štěstí a spokojenosti v životě je sebepoznání, protože jediným zdrojem štěstí je vlastní hlava. Poznat sebe sama, naučit se úctě k sobě samému, umět formulovat své myšlenky a vyjádřit své pocity a znát své tělo a jeho potřeby, to je základ pro vytváření pozitivních vztahů ke svému okolí a k touze poznávat stále širší svět a spolupracovat s lidmi, které budeme na své životní cestě potkávat. K tomuto umění chceme dětem v naší mateřské škole pomoci při respektování jejich vrozených možností a schopností. Pomocnou ruku nabízíme formou klidného, bezpečného a láskyplného prostředí. Dítě je pro nás partnerem, jehož sebevědomí budeme rozvíjet naplňováním jeho potřeb, oceněním výsledků jeho snahy. Budeme mu oporou při přípravě na vstup do základní školy a rádcem při získávání vědomostí,dovedností a návyků. Chceme obohacovat rodinnou výchovu a úzce s rodinou spolupracovat při rozvíjení poznání dítěte, osvojování hodnot a získávání osobnostních postojů. Celá filosofie školy je postavena na školním vzdělávacím programu a z něho vycházejících třídních programů. Doplňkem je mimo školní nabídka činností – angličtina, plavání, keramika, flétna. Cíle školy a prostředky práce školy vychází z rámcových cílů 1.cíl: rozvíjení dítěte jeho učení a poznání pro naplnění tohoto cíle je cílem školy: prostředkem: -podporovat tělesný rozvoj a zdraví -vyvážená strava a aktivní pitný režim dítěte, jeho spokojenost a pohodu -odpočinkové odpolední aktivity přizpůsobené věku a potřebám dětí -využití prostředí MŠ k tělovýchov- ným aktivitám -před plavecký výcvik,sauna -cvičení na balónech -každodenní zdravotní cvičení -umožnění spontánních projevů tak, aby byl dodržen režim třídy -získání rodičů pro podporu v rámci stravování / ochutnávky/ -logopedická prevence,logopedická poradna -mimoškolní aktivity s rodiči -každoroční sportovní olympiáda pro předškolní děti -rozvíjení přirozené touhy po poznání - ve hrách,v soutěžích,ve výtvarných pracovních a hudebních činnostech -práce na principech daltonské školy vyvážení řízené a spontánní činnosti -vzdělávání pomocí osobních prožit- ků,praktických zkušeností,experi- mentů,pokusů,manipulace -interakce s okolím - rozvíjení schopnosti komunikace řešení problémů,komunitní kruhy -individuální plány 2.cíl:osvojení si základů hodnot, na nich je založena naše společnost pro naplnění tohoto cíle je cílem školy: prostředkem: -podporovat rozvoj sociálně kulturních -vštěpování základních společenských postojů návyků -využití atmosféry komunitního kruhu -na příkladech ze života,literatury, umění poznávat soucit,solidaritu -vytváření tradic školy -návštěvy výstav,divadel,besedy -spolupráce při výzdobě školy -akce pro seniory -dárky pro nemocné kamarády -dodržování oslav narozenin a svátků -spolupráce na slatinských tradičních akcích -seznamování s historií města -dodržovat národní i místní zvyky 3.cíl:získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí pro naplnění tohoto cíle je cílem školy: prostředkem: -vytvářet příležitosti k rozvoji názorů, -vhodná organizace dne dětí k formulování myšlenek, k zaujetí -pomoc dětem orientovat se v prostředí stanoviska -zajištění stejných práv a povinností pro všechny děti -převážně pozitivní hodnocení dítěte -společná tvorba pravidel chování -důraz na pozitivní vtahy ve skupině -samostatné řešení problémů a hodnocení situací -vyjadřování názoru na dění kolem nás -rozbor literárních příběhů -spolupráce s policií -prevence sociálně patologických jevů Metody a formy Volba vhodných metod a forem nám usnadní dosažení cíle naší výchovně vzdělávací práce. 5.Organizace vzdělávání Děti jsou rozděleny do tří dle věku a dle zájmu. V každé třídě je zapsáno 28 dětí mimo Kuřátek – třída je vybudována jen pro 25 dětí. Broučci: věková kategorie 3-5 let Myšičky: věková kategorie 5-7 let Klokánci: věková kategorie 5-7 let Delfínci: speciální anglická třída 5-7 let Krtečci: věková kategorie 3-5 let Medvídci: věková kategorie 3-5 let Kuřátka: věková kategorie 3-5 Personální zabezpečení: 14 pedagogických pracovnic /SPgŠ a VŠ/ 1 speciální pedagožka /VŠ/ 1 asistent pedagoga 8 provozních zaměstnanců R e ž i m d n e Jm.n. 5/3 6,15 otevření MŠ, scházení ve třídě k tomu určené 7.00 rozchod do tříd, herní a vzdělávací činnosti dle plánu učitelky se zařazením svačiny 8.30-9.00 10.00 druhá svačinka -ovoce 10.05- 10,15 odchod na pobyt venku 12.05-12,15 návrat z pobytu venku 12.30 oběd 13.00 odpolední odpočinek 12.45-13.00 rozcházení dětí po obědě 14,30 odpolední svačinka, individuální práce s dětmi 15.30 spojení tříd ve třídě k tomu určené 16.30 uzavření MŠ Pitný režim v průběhu celého dne! · Daltonské principy Svoboda – volnost : základ pro zdravý rozvoj dítěte po všech stránkách osobnostního rozvoje, možnost svobodně vyjádřit své pocity, názory a poznatky Samostatnost – zákonitě navazuje při sebeuvědomění Spolupráce – vlastnost tolik potřebná pro život v kolektivu a pro sebeuplatnění · Svoboda Celý režim dne a plánování je postaveno na respektování volnosti. Děti se samostatně rozhodují , kdy, jakou, s kým a jak činnost budou provádět. Tato volnost se projevuje již při volbě času pro ranní svačinku. Při tvorbě denního programu, volbě činností. Děti mají dostatečnou nabídku materiálů a podnětů pro hry, motivační kouty. Veškeré materiály a hry jsou volně přístupné. Každé dítě má své portfolio, které vytváří ve spolupráci s učitelkou ze svých prací /výkresy, pracovní listy/. · Samostatnost Podporujeme samostatnost při rozhodování ve všech situacích, které přináší den, aktivní řešení problémů, utváření a posuzování vlastního stanoviska. Během dne paní učitelky využívají zástupné předměty a tato praxe se nám velmi osvědčila. K zadaným úkolům si děti samostatně vyhledávají informace v dětských encyklopediích a mohou použít i internet. Základem je aktivita dětí ne učitelek. · Spolupráce Prvek spolupráce se objevuje nejen při řešení strukturovaných úkolů, ale i při hodnocení práce. Ve smíšených třídách starší děti pomáhají mladším, vysvětlují jim nové situace. Spolupráce vytváří povědomí o mezilidských vztazích a tím rozvíjí komunikativní dovednosti. · Role učitelky Daltonské školy používají nedirektivních přístupů, učitelky se snaží nenásilnou formou vtáhnout děti do dění ve třídě, zapojit je do činností a posléze i do tvorby denního programu. Velmi důležité je naučit děti používat otázky, chtít znát odpovědi, rozvíjet přirozenou zvídavost . Učení probíhá přirozenou formou hry a akceptuje individuální potřeby dítěte a jeho individuální rozvoj. Vztah učitelka dítě je partnerský. Učitelky svým chováním, způsobem vyjadřování a ohleduplností k dětem jsou vzorem sociální komunikace. Děti vedou k tomu, aby byly k sobě laskavé, učí je řešit konfliktní situace. · Pravidla V každé třídě jsou ve všech prostorách na viditelných místech vyvěšena pravidla. Tato pravidla vytváří děti spolu s učitelkami a odráží se v nich vše, na čem se dohodnou. Pravidla pro chování dětí i učitelek, pravidla pro používání předmětů, pro využívání prostor. Pravidla jsou vyjádřena symboly, které si kolektiv sám zvolí a také si sám hlídá jejich dodržování. · Barevnost ve vzdělávacím procesu Ve všech daltonských školách se požívá barevné označení dnů v týdnu. Každý den má svou stálou barvu a s ní děti pracují po celý rok na daltonské tabuli i na svých vlastních pracích. Označení barevnosti dnů je v každé třídě jasně označeno. · Daltonské tabule Tabule hrají velmi důležitou roli v daltonských školách pro přehled plánovaných činností pro každý týden, jejich plnění dětmi a hodnocení jejich zvládnutí. Na základě plánování v tématických okruzích vždy na začátku týdne učitelky s dětmi sestaví plán činností na celý týden, zvolí pro tyto činnosti symboly a ty vyvěsí na tabuli. Proti těmto symbolům jsou umístěna označení dětí, v naší MŠ používáme značky dětí. Každé dítě po splnění úkolu označí barevným kolíčkem jeho zvládnutí. Děti v předškolních třídách hodnotí a vyznačují i to, jak se jim činnost líbila. Tento způsob hodnocení je předchůdcem hodnocení v ZŠ, jak úkol zvládli. Pro nejmladší děti používáme místo úkolů jen hodnocení zvládnutí prvků sebeobsluhy a základů sociálního chování. Na konci týdne všichni dohromady hodnotí celý týden, nejen z pohledu splnění úkolů, ale i z úhlu pocitů dětí i učitelek. Hodnotí se celková atmosféra třídy a z toho hodnocení se vychází při sestavování dalšího programu. · Hodnocení dětí Každé dítě má založené svou slohu, která obsahuje: 1. anamnestický rozhovor s rodiči 2. pedagogickou diagnostiku 3. záznamy o výtvarném projevu 4. diagnostické záznamy 3x do roka 5. záznamy specialistů 6. individuální plány Portfólio obsahuje výtvarné práce dětí a pracovní listy. Evaluace TVP probíhá vždy po skončení projektu / 1 -2 měsíce/. Zde jsou zaznamenány i individuální problémy a pokroky jednotlivých dětí a postup dalšího vzdělávání. 6.Charakteristika školního vzdělávacího programu · ŠVP je rozložen do pěti základních témat, která obsahují změny ve společnosti a v životě dětí v souvislosti se střídáním ročních období · Témata jsou rozpracována do podtémat. Jednotlivá podtémata lze vhodně doplňovat, obměňovat, případně jinak upravovat dle potřeb učitelek, nebo vzniklé situace · K realizaci témat mají učitelky naší MŠ osobnostní a odborné předpoklady. · Učitelky mají vhodné podmínky a přiměřené množství materiálů k realizaci stanovených cílů (v mladších odděleních je počet 26 zapsaných dětí vysoký) · Realizace i nabízené aktivity jsou přijatelné i pro rodiče, kteří jsou informováni a mají možnost se na aktivitách školy podílet · Činnosti jsou dostatečně různorodé a přiměřené zájmu a schopnostem dětí. · ŠVP v širším smyslu prospěje rodině, škole i našemu městu ve vztahu poznání zvyků, tradic a poznatků o městě, ve kterém všichni žijeme Školní vzdělávací program vychází z přirozeného běhu roku a je rozdělen do pěti základních témat. 1. Přicházíme k vám 2. Kouzelný čas 3. Tajemství bílé peřinky 4. Nový život 5. Společně na slunci Jednotlivá témata lze rozšiřovat o prožitky dětí, které se neočekávaně vyskytnou. Délka témat je přibližně dva měsíce, ale není závazná. Lze zkrátit i prodloužit dle potřeb třídy a hodnocení učitelky. Program vytyčuje základní cíle pro dvě věkové kategorie: 3-5 let 5-6 let Individuální plány řeší rozvoj dětí s odkladem školní docházky. Školní vzdělávací program je naplňován na základě pečlivě vypracovaných třídních programů, které vychází z pedagogické diagnostiky, z charakteristiky třídy, z personálních a materiálních podmínek školy. Se školním programem je skloubena mimo školní činnost a spolupráce se specialisty – logoped, psycholog, dětský lékař. Na realizaci školního programu se podílí pedagogická rada, vedení kuchyně, vedení provozu. Tři předškolní třídy pracují s daltonskými prvky od roku 2003. V letošním roce budeme zavádět daltonské prvky i do tříd pro věkovou kategorii 3 -5 let ve velmi zjednodušené formě. V současné době byly všechny pedagogické pracovnice /14/ proškoleny a deset se zúčastnilo konference. Spolupracujeme s MŠ Neklež a ZŠ Přemyslovo nám.1. 7.Podmínky vzdělávání Věcné podmínky · Mateřská škola má dostatečně velké prostory, vyhovující všem činnostem dětí, prostorové uspořádání je a odpovídá vyhlášce. Počet toalet je vyhovující pro 25 dětí, v roce 2012 provedeme úpravy pro vyšší počet dětí, ve třídách je výškově nastavitelný nábytek a pořizujeme nové výškově odlišné židle a nová lehátka. · Vybavení učebními pomůckami je na velmi uspokojivé úrovni, další pomůcky budeme pořizovat pro rozvoj v oblast jazykové vybavenosti, motoriky a sociálního chování. · Zahrady jsou vybaveny pískovišti, hracími plochami, herními prvky z akátového dřeva. Máme vypracované návrhy na úpravu školních zahrad- vytvoření přírodních klidových koutů, pracovních zákoutí, vodních ploch, sportovních prvků. Realizace se bude odvíjet od dostupnosti financí. Životospráva · Dětem je poskytována plnohodnotná a vyvážená strava, jídelníček je sestavován s přihlédnutím k racionální výživě, vedoucí stravování vyhodnocuje spotřební koš. · Jsou dodržovány maximálně tříhodinová rozmezí mezi jídlem, velký důraz kladen na pitný režim, nabídka tří nápojů denně. Jídlo se podává esteticky upravené. Stravu dovážíme z vývařovny na základní škole a zavádíme biopotraviny/ hlavně mléčné výrobky/. · Děti mají pravidelný rytmus a řád ohraničený základními režimovými momenty – strava, pobyt venku, odpočinek. Učitelka má dostatek prostoru pro flexibilní obměňování programu. · Děti mají volnost pohybového projevu během celého dne, v příštích letech se zaměříme na volný přístup k tělocvičnému nářadí a doplnění sortimentu. · Již druhým rokem probíhá cvičení s míči s kontrolou držení těla ve spolupráci s primářem z dětské nemocnice. · V denním režimu je respektována individuální potřeba aktivity,spánku a odpočinku jednotlivých dětí. Psychohygiena · Je zajištěn pravidelný denní řád, který je ale natolik flexibilní, že umožňuje organizace činnosti dětí v průběh dne přizpůsobit potřebám a aktuální situaci · Rodiče mají ožnout přivádět své dítě do MŠ libovolně dle školního řádu nebo na základě domluvy · Děti jsou každodenně a dostatečně dlouho venku, vždy s ohledem na okamžitý stav ovzduší nebo počasí (mráz pod -10°C, náledí, silný vítr, déšť, inverze, velká horka), Zaměříme se na dodržování doby pobytu venku, zařazování více pohyb.her · Děti mají dostatek volného pohybu nejen na zahradě, ale v rámci možností ve třídě · Spací aktivity dětí jsou upraveny dle individuálních potřeb dětí, všechny děti odpočívají asi 45 minut, poté jsou dětem s nižší potřebou spánku nabízeny klidné aktivity ve třídě, do spaní v MŠ nikdo děti nenutí · Všichni zaměstnanci školy respektují individuální potřeby dětí, reagují na ně a napomáhají v jejich uspokojování · Učitelky zatěžují děti přiměřeně v rámci jejich možností,děti mají možnost kdykoliv relaxovat v klidných koutcích třídy · Nově příchozím dětem nabízíme adaptační režim dle domluvy s rodiči · MŠ je vybavena výškově nastavitelnými stoly, židličky mají různou výšku Organizace · Všichni zaměstnanci školy vytváří dětem takové prostředí, aby se zde cítily spokojeně, jistě a bezpečně · Řád školy je dostatečně pružný, je možné reagovat na individuální potřeby dětí i aktuální situace · Všechny děti mají ve školce stejná práva, stejné možnosti i povinnosti, nikdo není zvýhodňován · Osobní svoboda a volnost dětí je respektována do určitých mezí, vyplývajících z řádů, norem, které jsou ve škole stanoveny · Učitelky se snaží o nenásilnou komunikaci s dítětem, která mu je příjemná, kterou navozuje vzájemný vztah důvěry a spolupráce · Nenásilně vyřazujeme nezdravé soutěžení dětí · Převažují pozitivní hodnocení, pochvala za konkrétní věci, učíme dítě nebát se, pracovat samostatně, důvěřovat si . · U dětí rozvíjíme cit pro vzájemnou toleranci, ohleduplnost, zdvořilost, vzájemnou pomoc a podporu, řešení konfliktů · Děti se podílí na vytváření pravidel ve třídě, které směřují k vzájemné úctě, respektu a k pohodě ve třídě, dále budeme klást důraz na pravidla pro zaměstnance · Učitelky se dostatečně věnují vztahům ve třídě, nenásilně ovlivňují vztah mezi dětmi prosociálním směrem – prevence šikany Řízení školy · Všichni zaměstnanci znají své kompetence obsažené v pracovních náplních. · Škola má zavedený funkční informační systém. Panuje zde vzájemná důvěra a otevřenost. · Zaměstnanci jsou seznámeni s kriterii pro ohodnocení, ředitelka pravidelně provádí kontrolní činnost a její výsledky konzultuje s pracovníky. Všichni zaměstnanci přicházejí s novými nápady pro rozvoj školy. · Opět se nám pomalu daří upevňovat vzájemné vztahy díky společným akcím. · Ředitelka zajišťuje vnější informační systém pro rodiče, zpracovává plán spolupráce s ostatními subjekty. · Každoročně se provádí evaluace výchovně vzdělávacího procesu a z jejích výsledků se čerpá při sestavování ročního plínu a TVP, na této činnosti se podílí celý pedagogický sbor, v některých oblastech i provozní zaměstnanci · Spolupracuje s ostatními organizacemi v obci Spolupráce MŠ se ZŠ · ukázková hodina, prezentace ZŠ, přednáška psycholožky · vánoční koncert pro rodiče ZŠ a MŠ · beseda pro rodiče / psycholožka a učitelé/ divadelní představení pro děti · exkurse do skleníku v ZŠ · táborák pro předškoláky společně s učitelkami ZŠ Spolupráce s Klubem důchodců · podzim - společné tvoření z přírodnin v MŠ · zima - představení pro důchodce na radnici · jaro - společné tvoření na Velikonoce · - koncert ke Dni matek Spolupráce s ÚMČ · příprava a účast na slatinských vánocích · účast ve výtvarné soutěži Spoluúčast rodičů · Schůzka pro rodiče – informace o koncepci školy, ŠVP,režimu dne, právech a povinnostech dětí a zákonných zástupců · Anamnestické pohovory před nástupem dítěte · Schůzka rodičů předškoláků s účastí učitelek z 1.stupně ZŠ · Beseda s psycholožkou · Zapojení rodičů do přípravy větších akcí pro děti, pomoc při organizování návštěv pracovišť, firem · Akce s rodiči – Ø Září - malování na chodník Ø Říjen - drakiáda Ø Listopad – výroba strašidel z dýní Ø Prosinec - oslavy Vánoc Ø Leden - karneval Ø Únor – stavby ze sněhu Ø Březen – velikonoční oslavy Ø Duben – slet čarodějnic Ø Květen - Den matek, Ø Červen – rozloučení s předškoláky, táborák · Účast rodičů na edukativně stimulačních skupinách s učitelkami ZŠ · Poradenský servis – třídní setkávání · Ukázka výchovně vzdělávací činnosti · Aktuální informace prostřednictvím nástěnek a webových stránek - časový rozvrh důležitých akcí - přehled činností třídy - chronologický přehled prací dětí – vývoj výtvarného projevu 8.Obsah vzdělávání Časový plán školního vzdělávacího programu 1. Přicházíme k vám září-říjen · Medvídek se uklání, buďte u nás vítáni Seznámení s prostředím, kamarády, pravidla,režim · Já a moje rodina Uvědomění sebe sama,rodina,zdraví,tělo, vztahy · Barevný podzim Změny v přírodě,počasí,oblečení,zdraví 2. Kouzelný čas listopad – prosinec · Mikuláš Tradice,pomoc druhým, pocity · Vánoce jsou za dveřmi Zvyky,rodina,vztahy,ostatní národy a jejich tradice, Péče o potřebné, 3. Tajemství bílé peřinky leden - únor · Zimní čarování Příroda,charakteristické znaky zimy,vlastnosti sněhu · Ledové království Zimní sporty,ochrana zdraví,bezpečnost,zvířátka · Masopust Karneval,převleky,lidské vlastnosti,obličej,vyjádření nálad 4. Nový život březen - duben · Co se vyklube z vajíčka Velikonoce,tradice,koledy,estetické cítění, · O zakleté přírodě Probouzení přírody,proces klíčení,vliv tepla a slunce,proces zrodu,živá příroda 5. Společně na slunci květen - červen · Svátek rodiny Lidé kolem nás,rodina,vztahy,povolání,role · Rozloučení s kamarády Odchod předškoláků · Čeká nás léto Charakteristika léta,proces zrání,krásy i nástrahy prázdnin 1.téma - Přicházíme k vám cíle: Mladší věková skupina: · Vytváření vztahu k okolí, seznámení s prostředím · Uvědomování si vlastní osoby · Rozvíjení schopnosti vyjádřit pocity,dojmy,prožitky · Uvědomování si vlastního těla · Rozvíjení pohybových dovedností – hr. a jem.motorika · Rozvíjení a užívání všech smyslů Starší věková skupina: · Rozvíjení vztahů k okolí · Získávání sebedůvěry · Posilování citové samostatnosti · Získávání schopnosti řídit vůlí chování a ovlivňovat vlastní situaci · Osvojení poznatků o těle a jeho zdraví · Seznámení s dovednostmi důležitými pro podporu zdraví a bezpečí · Osvojení zdravých životních návyků pro osobní pohodu i pohodu prostředí Podtémata: v Medvídek se uklání, buďte u nás vítáni Mladší – adaptace,seznamování s novými kamarády, se zaměstnanci,vytváření pravidel ve třídě, osvojení režimu školy, seznámení se značkou a s vlastním místem (skříňka, ručník, židlička), vytvoření pocitu bezpečí a sounáležitosti Starší – seznámení s novým kolektivem třídy, posilování uvědomění si vlastní identity, role v kolektivu, rozvoj komunikativních dovedností, navazování vztahů, vytváření pravidel, osvojování nového typu práce v Já a moje rodina Mladší – osvojování základních společenských návyků (přivítání, rozloučení,poděkování, prosba), porovnávání odlišností školního a rodinného prostředí, struktura rodiny, jména spolužáků Starší – rozdělení rolí v rodině, jména členů rodiny, znalost adresy , uvědomování si rozdílu mezi dítětem a dospělým, mezi mužem a ženou, základní charakteristika vývoje v Barevný podzim Mladší – základní typy počasí, názvy jeho projevů, pozorování změn v přírodě, vliv změn počasí na člověka, ochrana zdraví, projevy nemocí, prevence, barevnost podzimu, Starší - pozorování změn ve svém okolí,seznámení s místem bydliště,vyjádření vztahu k bydlišti, projevy podzimu v okolí, podzimní plodiny jejich využití v souvislosti se zdravím, vliv sportu na zdravý vývoj Akce školy: Týden otevřených dveří První třídní povídání Drakyáda Beseda s psychologem a s pedagogy ZŠ Logopedická depistáž Započetí edukativně stimulačních skupin Kreslení na chodníku Plavání Saunování 2.téma – Kouzelný čas cíle: Mladší věková skupina: · Rozvíjení schopností a dovedností pro navazování vztahů · Rozvoj komunikativních dovedností · Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností (vnímání, poslech, porozumění) · Učit se chránit osobní soukromí · Rozvíjení užívání všech smyslů Starší věková skupina: · Posilování schopností a dovedností pro navazování vztahů · Rozvíjení interaktivních vztahů · Posilování kultivovaného projevu · Osvojování dovedností potřebných pro čtení a psaní · Rozvíjení produktivních řečových schopností · Učit se respektovat osobní bezpečí i bezpečí druhých · Rozvíjení kulturně estetických dovedností Podtémata: v Mikuláš a čerti Mladší – uvědomování si vlastní identity, získávání sebedůvěry, posilovat pocit bezpečí dítěte, seznámení s tradicemi a zvyklostmi, rozlišování dobra a zla, naučit se pojmenovat co chci a co ne, společná snaha o vytváření radosti a veselí, pohybové i výtvarné zpracování tématu Starší – rozvíjení fantazie, představivosti, posilování pozitivního vztahu k sobě i k druhým, seznámení s historií zvyků, rozvíjet pocit potřeby pomáhat druhým v Vánoce jsou za dveřmi Mladší – seznámení s základními zvyky, posílení vztahů k rodině, rozlišování základních pocitů (štěstí,radost, osamění, smutek)nacházení potřebných lidí ve svém okolí a způsobu jak jim pomoci Starší – seznámení s odlišnostmi oslav v rodinám, v našem městě, v jiných zemích, praktická zapojení do oslav ve městě – slatinské vánoce, důchodci, zvolit způsob jak potěšit nejbližší Akce: Mikulášská nadílka Vánoční posezení s rodiči Dopoledne s důchodci Krmení pro zvířátka na školní zahradě Pečení perníků Slatinské vánoce 3.téma – Tajemství bílé peřinky cíle: Mladší věková skupina: · Posilování přirozených poznávacích citů (zvídavost, radost z objevování) · Rozvíjení smyslového vnímání · Vytváření povědomí o morálních a mezilidských hodnotách · Rozvíjení kulturně estetických dovedností receptivních · Rozvíjení pohybové dovednosti v oblasti hrubé a jemné motoriky · Vytváření návyků zdravého životního stylu Starší věková skupina: · Rozvíjení tvořivého myšlení · Zpřesňování smyslového vnímání · Rozvoj kulturně estetických dovedností produktivních · Posilování povědomí o morálních a mezilidských hodnotách · Rozvíjení fyzické zdatnosti · Rozvoj jemné motoriky · Upevňování zdravého životního stylu · Vytvářet základy práce s informacemi Podtémata : v Zimní čarování Mladší – učit děti chápat přirozený vývoj ve změnách počasí, zvládat pohybové aktivity na sněhu, rozlišovat co je bezpečné, seznámit se s vlastnostmi sněhu a ledu, vnímat zimní přírodu všemi smysly Starší – porozumět změnám v přírodě i v životě, rozlišovat aktivity obohacující a škodlivé, najít zalíbení v zimních sportech v Ledové království Mladší – vytvoření klouzačky vlastními silami, seznámení s postavami pohádky „Ledové královna“, rozlišování základních povahových vlastností, pochopení pojmu pomoc druhým, rozlišení zimního oblečení a jeho funkcí pro zdraví Starší – vyhledávat informace o ledu, pokusy s ledem, budování sněhových staveb, vést děti k ohleduplnosti při sportech, naučit se vyjádřit vlastní názor, vysvětlit, co se mi líbí a co ne, učit se řešit situace v Masopust Mladší – seznamování s lidovými pranostikami a jejich pochopení, naučit se s nimi spojená říkadla, nácvik tanců, procvičování tanečních kroků, přípravy karnevalu ve třídě, společná práce na výzdobě, zapojení rodičů do výroby masek Starší – probouzení zájmu o lidové tradice a zvyky, rozlišování spisovného slova a nářečí, výtvarné zpracování dojmů z karnevalu, zvládnutí tance ve dvojicích a v kruhu, spolupráce při výzdobě a tvorbě masek Akce: Návštěva divadla Návštěva pracovišť některých rodičů Vyprávění o masopustu, prohlížení fotografií Karneval ve třídách Slatinský karneval Lyžařský zájezd Stavby ze sněhu 4.téma – Nový život cíle: mladší věková skupina: · Rozvíjení schopnosti vážit si života ve všech formách · Vytvářet povědomí o vlastní sounáležitosti se světem · Přizpůsobovat se přirozenému vývoji a běžným změnám · Osvojování jednoduchých poznatků o světě a životě · Naučit se správnému držení těla · Seznámit se s jednoduchými hudebními nástroji · Učit se ptát se · Rozvíjení pozornosti Starší věková skupina: · Rozvíjení pocitu sounáležitosti s přírodou a lidmi, zemí · Osvojit dovednosti potřebné k péči o okolí · Prohlubování poznatků o světě a životě · Vytváření základů pro práci s informacemi · Naučit se ovládat dechové svalstvo a sladit pohyb se zpěvem · Osvojit si zacházení s jednoduchými hudebními nástroji · Naučit se vést rozhovor a rozvíjet paměť Podtémata v Co se vyklube z vajíčka Mladší –seznámení s pojmem Velikonoce, seznámení s jejich historií, přiblížení tradice, výzdoba třídy, nácvik koled, zdobení perníčků, malování vajíček Starší – vyhledávání informací o oslavách Velikonoc v různých regionech, zvolení techniky zdobení vajec dle vlastního výběru, zapojení rodiny a důchodců, jarní barvičky a jejich používání a výskyt v přírodě v O zakleté přírodě Mladší – pozorování probouzení přírody při vycházkách, výtvarné zachycení jevů v přírodě, rozlišování základních barev, zvířátka a jejich mláďata Starší – pokusy-vliv tepla a světla, pozorování procesu zrodu, vyhledávání obrazového materiálu, pokusy –klíčení, výtvarné zachycení pokusů, hledání vysvětlení toho,co se děje Akce Divadelní představení Malování vajíček s důchodci Oslava Velikonoc Vycházky do okolí Návštěva ZOO Návštěva statku Návštěva skleníku 5.téma – Společně na slunci V obou věkových skupinách cíle pro toto období vyplývají z hodnocení práce třídy, jejího rozvoje a dosažené úrovně. Učitelky si na základě vlastní evaluace vytyčí cíle a zapíší si je po konzultaci s ředitelkou do třídních plánů. V tomto období se věnujeme hlavně prohlubování dosažených znalostí, postojů a návyků.Zaměříme se na oblasti, kterým z rozličných důvodů nemohla být věnována větší pozornost. Podtémata v Svátek rodiny Lidé kole nás, rodina, vztahy, povolání , role v Rozloučení s kamarády Slavnost na odchod předškoláků, změny, které pro ně nastanou – povinnosti, možnosti se něco nového naučit, noví kamarádi, v Čeká nás léto Charakteristika léta, proces zrání, krásy a nástrahy léta Akce Den matek Vystoupení v klubu důchodců Výlet Olympiáda Táborák s předškoláky Zásady práce ve třídě · Plánování na třídách musí vždy vycházet z diagnostiky dětí a zpětné vazby předcházející tématické části. Je vedeno písemně . · Plánování a realizace tématických částí jsou prováděny podle následujících zásad: · časové období jednotlivých tématických částí je odvozeno od náročnosti tématu a zpětné vazby dosažených výsledků práce s dětmi, ale vzhledem k propojenosti tříd by mělo začínat a končit v přibližně stejnou dobu · kompetence a dílčí cíle jednotlivých oblastí tématické části plánují všechny učitelky v MŠ společně na základě cílů Ročního plánu · plánované činnosti jednotlivých oblastí vychází z podmínek třídy, měly by nést znaky prožitkového učení (spontaneita, objevnost, komunikativnost, prostor pro aktivitu a tvořivost, celostnost) a připravují je společně učitelky na třídě · každodenní nabídka činností by měla odpovídat 7 typům inteligence (Gardner, 1996) · k preferovaným činnostem patří spontánní hra, experimentace, psychomotorická cvičení, výlety, exkurze, kooperativní hry, práce s encyklopediemi, ruční práce s přírodním a jiným materiálem · k nadstandardním činnostem, za jejichž obsahovou náplň zodpovídají pověřené učitelky patří logoprdická poradna, hra na flétnu, edukativně stimulační skupiny, práce s keramickou hlínou, plavání, logopedie, cvičení s míči, angličtina · uplatňujeme metody práce mezi něž patří komunitní kruh, tvořivá dramatika, prožitkové učení · učitelky myslí na to, že nejlépe se děti učí od sebe navzájem, takže kdykoli to situace umožňuje, dávají tomuto učení prostor (tzv. sociální učení) · další zásady vychází ze tří daltonských principů výše uvedených, děti si sami volí dobu činnosti a snaží se ji sami zhodnotit 10.EVALUACE Předmětem evaluace bude – vzdělávací proces, podmínky, za kterých probíhá, i výsledky, jichž dosahuje mateřská škola a jednotlivé ped.pracovnice. Budeme průběžně sledovat a zaznamenávat a vyhodnocovat všechny konkrétně stanovené cíle a záměry a na základě zjištění navrhovat a provádět úpravy programů. Budeme hodnotit především vlastní práci, zvolené formy, metody, prostředky s ohledem na reakci dětí, na to, zda jsme děti zaujali, jestli zvolená činnost pro ně byla přínosem. Cíl evaluace: · Zjistit úroveň naplňování cílů ŠVP · Sebekriticky zjistit a posoudit úroveň vlastní výchovně vzdělávací práce · Zjistit a zhodnotit funkčnost nového ŠVP · Zhodnotit jak se podařilo vzdělávat děti na základě individuálních plánů · Zhodnotit účelnost opatření k realizaci aktivního dodržování zásad zdravého životního stylu / pitný režim, pestrost jídelníčku/ · Zhodnotit výsledky spolupráce rodiny a školy při zajišťování potřeb dítěte · Zhodnotit účinnost režimových opatření zaměřených na vytváření podmínek pro přirozené a prožitkové učení jako základní princip učení dětí předškolního věku · Zjistit úroveň aktivity pitného režimu · Zhodnotit míru spolupráce, konzultace učitelek o výchově a vzdělávání, sdělování zkušeností – pedagogické porady Zdroje informací: Děti, rodiče, provozní zaměstnanci, spolupracující odborníci, partneři školy, zřizovatel, základní školy , zpráva ČŠI, videodokumentace, fotografie, kronika, dokumentace školy Metody hodnocení: · Pozorování, opakované pozorování · Rozhovor s dítětem, rozhovor s rodiči, konzultace s odborníky · Diskuse · Rozbor herních aktivit dítěte · Rozbor procesu učení / vhodné využití didaktických her a testů/ · Rozbor jazykových projevů / úroveň komunikace/ · Rozbor, analýza prací – kresba, malba, pracovní výrobek · Rozbor osobní dokumentace dítěte · Rodinná anamnéza · Sociometrické metody / rozbor chování a jednání ve skupině, vztahy, postavení/ · Analýza vlastní pedagogické práce Prostředky evaluace: · Sledování a vyhodnocování školního vzdělávacího programu – pedagogické porady · Průběžné vyhodnocování TVP a jejich funkčnosti, písemné záznamy o diskusích k TVP, o kontrolách a úpravách · Průběžné sledování a hodnocení materiálních, hygienických a psychohygienických podmínek a podmínek k zajištění bezpečnosti a ochrany dětí · Sledování a hodnocení kvality práce provozních zaměstnanců – provozní porady · Sledování kvality pedagogické práce – hospitační záznamy · Individuální a speciální pedagogická diagnostika dětí · Závěrečné hodnocení ŠVP · Sledování a hodnocení spolupráce s ostatními institucemi · Kontrola vedení třídní a jiné dokumentace · kontrola dodržování vnitřních směrnic, pracovního a školního řádu · dodržování pracovních náplní Kriteria pro hodnocení pedagogů a jejich vzdělávací práce Učitelka zodpovídá za to, že: · veškerá pedagogická činnost odpovídá filosofii školy · TVP je v souladu s ŠVP · Program ped. činností je cílevědomý a je plánován · Jsou pravidelně hodnoceny podmínky i výsledky ped.procesu · Analyzuje věkové i individuální potřeby dětí · Realizuje individuální a skupinové vzdělávací činnosti směřující k rozvoji dětí · Hledá vhodné metody pro individuální a skupinovou práci · Projektuje a realizuje individuální činnosti s dětmi se zvláštními vzdělávacími potřebami · Provádí evaluační činnosti, kontroluje a hodnotí výsledky své práce · Sleduje a hodnotí individuální pokroky dětí · Děti jsou každodenně dostatečně dlouho venku · Nově příchozí mají možnost postupné adaptace · Respektují individuální potřebu aktivity a odpočinku, nenutí děti ke spánku · Všechny děti mají rovnoprávné postavení · Dětem se dostává jasných a srozumitelných pokynů · Prostorové uspořádání třída vyhovuje individuálním i skupinovým i frontálním aktivitám · Programově věnuje neformálním vztahům ve třídě / prevence šikany a vandalismu/ · Děti mají dostatek prostoru a času pro spontánní hru · Provádí poradenskou činnost pro rodiče ve věcech výchovy a vzdělávání v rámci svých kompetencí! · Analyzuje vlastní vzdělávací potřeby a věnuje se dalším sebevzdělávacím aktivitám · Akceptuje názory a přání partnerů ve vzdělávání · Sleduje, zda se děti cítí v pohodě fyzické i psychické · Sleduje, zda se děti rozvíjí v souladu se svými schopnostmi a možnostmi · Podněcuje harmonický rozvoj dítěte · Děti mají dostatek podnětů k učení a radost z něho · Je posilována sebedůvěra · Děti mají dostatek možností rozvíjet vztahy vzájemné a cítí se ve skupině bezpečně · Je dostatečně podporován a stimulován rozvoj jejich řeči a jazyka · Děti pochopí, že vlastní aktivitou mohou ovlivňovat své okolí · Seznamuje děti se vším, co je pro jejich každodenní činnost a život důležité · Dítě obdrží speciální pomoc a podporu, pokud ji dlouhodobě či aktuálně potřebuje · Ve vztahu k rodičům usiluje o vytvoření partnerského vztahu, umožní rodičům přístup za svým dítětem do třídy a má možnost zúčastnit se jeho činnosti · Vede s rodiči průběžný dialog o dítěti Kriteria pro hodnocení provozních zaměstnanců · Plní všechny úkoly dané v prac. náplni · Dodržují řády a směrnice školy a pracovní dobu · Veškeré vybavení a prostory udržují v čistotě, zdravotně nezávadné a bezpečné · Zahrada v MŠ je upravená a bezpečná · Dětem je poskytovaná plnohodnotná a vyvážená strava, je zachována skladba jídelníčku, dodržovaná technologie přípravy pokrmů a nápojů, děti mají dostatek tekutin · Pracovnice samy se chovají dle zásad zdravého životního stylu · S dětmi se zbytečně nemanipuluje · Zaměstnanci se vyhýbají negativním slovním komentářům, podporují u dětí samostatnost, dostatečně je chválí · Spolupracují s ředitelkou a učitelkami na dalších aktivitách školy · Pracují profesionálním způsobem, v souladu se společenskými pravidly · Chrání soukromí rodiny, jednají s rodiči ohleduplně, taktně a diskrétně a s vědomím, že pracují s důvěrnými informacemi Orientační pedagogická diagnostika Evidenční list dítěte Záznam o pozorování dítěte Individuální plán Způsob kontroly a diagnostika vývojové úrovně dětí,výsledky výchovně vzdělávací práce Hodnocení vývojové úrovně dle testů 3x ročně všechny učitelky průběžná diagnostika každodenně všechny učitelky konzultace výchovně vzdělávacích problémů s ředitelkou dle potřeby ve spolupráci s rodiči vyšetření PPP spolupráce s logopedickým centrem - PaedDr..Kuthanová spolupráce s PPP - PaedDr..Beranová vypracování individuálních plánů pro děti s odloženou docházkou integrace – spolupráce s Mgr.Žampachovou 12. přílohy · roční plán · analýza SWOT · řády a směrnice školy V Brně dne 8.8.2011 Vypracovala: Bc.Marcela Havlíčková