•Témata kognitivní psychologie •čití •vnímání •paměť, mentální reprezentace •Myšlení, rozhodování, řešení problémů •pozornost •vzestupné •procesy •(datově •řízené) •sestupné •procesy •(pojmově •řízené) •základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, • lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová • metafora •ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU PAMĚŤ •Sv. Augustin – Vyznání (324, 314) • • • • PAMĚŤ •Základní druhy paměti • •Explicitní – implicitní • •Deklarativní - nedeklarativní • •Sémantická – epizodická (autobiografická, …) • • PAMĚŤ •Teorie sémantické paměti • •Teorie paměťových skladů (Atkinson, Schiffrin) • • •senzorická p. (echoická, ikonická) • • • •krátkodobá p. • • • •dlouhodobá p. • • • •PAMĚŤ •Teorie pracovní paměti (Baddeley) • • •Fonologický okruh • •Vizuálně-prostorový náčrtník • • PAMĚŤ •Zapomínání • -Vytěsnění (Freud) - -Interference (proaktivní, retroaktivní) - •Amnézie (retrográdní, anterográdní) • •Demence • •Hermann Ebbinghaus – zapomínání v čase •Co ovlivňuje zapamatování • •- Míra opakování •Co ovlivňuje zapamatování • •- Organizace materiálu, propojenost jednotlivých částí •Co ovlivňuje zapamatování • •- Smysluplnost materiálu; možnost shlukování štěpů do smysluplných celků •Co ovlivňuje zapamatování • • 7 – 3 – 2 – 1 – 6 – 0 – 6 – 1 - 0 •Co ovlivňuje zapamatování • • 732 – 160 – 610 •Co ovlivňuje zapamatování • •- Kontext (místo, atmosféra, …) •Co ovlivňuje zapamatování • •- Emoce – např. PTSD •Co ovlivňuje zapamatování • •- Zapojení vlastní osoby (sebereferenční efekt) – využití v pedagogice, … •Co ovlivňuje zapamatování • -představivost; využití v mnemotechnice - -Eidetická představivost •Vybavování autobiografických událostí • -často na základě konstruování podle dominantních událostí - - „flashbulb“ vzpomínky •Co ovlivňuje zapamatování • •- ne/dokončenost úlohy, efekt Zeigernikové (např. soap opery) •Druhy učení • -senzitiace, habituace - vtiskávání (imprinting), K. Lorenz • - • lorenz2 •Druhy učení • -Podmiňování primární - • •S •primární •R •Druhy učení • -Podmiňování sekundární - • •S •primární •R •S •sekundární •R •S •sekundární •Podmiňování hodnoty peněz •Druhy učení • -Podmiňování operantní/instrumentální (B. Skinner); aktivita organizmu, •učení se na základě konsekvencí chování - • •pověrčivost, obsedantně komplulzivní porucha •Druhy učení • -Pojmové učení - • •Druhy učení • •- Sociální učení (A. Bandura) - • •http://www.youtube.com/watch?v=zerCK0lRjp8 •http://hledani.rozhlas.cz/iRadio/?query=&reader=&stanice%5B%5D=%C4%8CRo+Plus&porad%5B%5D=Leonardo+ Plus&offset=10 •ČR PLUS –Cestopis evoluce (26.7.2014 – Marek Vácha) 1.Proč je problematické měřit psychické vlastnosti jako je inteligence? (Co o tom říká Stephen J. Gould?) 2. Jaké skupiny obyvatelstva byly/mohou být inteligenčními testy diskriminovány? Vyjmenujete alespoň 3 skupiny/příklady ……………………. Nepovinně: 3. Proč se obhájci eugeniky často odkazují na teorii g-faktoru inteligence - např.: Bakalář, P. (2003). Tabu v sociálních vědách. Votobia. 1. a)4 – 9 – 2 – 3 – 5 b)8 – 5 – 2 – 3 – 9 – 7 c)2 - 7 – 3 – 1 – 8 – 6 – 9 d)6 -2 – 8 – 1 – 9 – 4 – 3 – 5 e)9 – 6 – 1 – 3 – 7 – 2 – 5 – 4 – 8 f)5 – 2 – 4 – 1 – 3 – 8 - 6 – 9 – 7 – 2 g)6 – 9 - 7 – 1 – 4 – 8 – 2 – 5 – 7 – 1 – 9 h) h) h)H – T – K – L – G i)G – L – F – M – K – H j)F – H – G – T – L – N – D k)G – K – D – G – F – T – H – N l)O – T – D – H – N – D – F – L – K m)G – F – T – H – K – O – D – M – U - L a) • •Postel •Odpočinek •Unavený •Sen •Ukolébavka •Polštář •Budit •Chrápat •Pokrývka •Podřimovat •Šlofíček •Relax •Klid •Zívat •Ospalý •Měkký •Hajat • •POLŠTÁŘ •PELEST •KLIMBAT • • • • • • •Lampa •Javor •Průduch •Zima •Strop •Odpad •Právník •Oceán •Pohovka •Bouře •Koruna •Hora •Vagón •Zvonek • •http://www.youramazingbrain.org.uk/testyourself/eyewitness.htm