¨Písemný test na 60% (základní termíny a teorie z Řezáčovy psychologie Sociální psychologie) ¨ ¨Slova napsaná v prezentacích tučným písmem jsou slova klíčová, jejichž význam bude test prověřovat. ¨ ¨80% informací k testu získáte četbou skript od Řezáče a z povinných studijních materiálů k předmětu ¨20% v další uvedené literatuře ¨ Řezáč, J. (1998). Sociální psychologie. Brno: Paido. – dostupná na Uložto.cz Hewstone, M., Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie. Praha: Portál. vybrané kapitoly ve Studijních materiálech http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_206144_orig.jpg ¨ Obálka titulu Základy sociální psychologie Hayesová, N. (2007). Základy sociální psychologie. Portál: Praha. ISBN: 978-80-262-0534-0 ¨? Myslíte si, že by měl učitel znát něco z psychologie? Je pro učitele psychologie v něčem důležitá? ¨? Kolik by toho měl učitel znát z psychologie? Co by měl učitel z psychologie bezpodmínečně znát? ¨? Myslíte si, že PdF by měla učitele vybavit hlavně dovednostmi a znalosti nejsou tolik důležité? ¨Sociální psychologie je věda, která studuje, jak jsou chování, prožívání, myšlení, pocity, tělesné a duševní procesy ovlivňovány reálnou nebo jen představovanou přítomností druhých. ¨ ¨Základní ps. vědy: obecná, vývojová, kognitivní, sociální, ps. osobnosti, biologická (neuropsychologie, evoluční ps.) ¨ ¨Aplikované ps. vědy: psychoterapie a klinická ps., pedagogická, organizace a řízení, poradenská, dopravy, forenzní, sportu, umění, zdraví, architektury… ¨ ¨Hlavní témata sociální psychologie: ¨ 1.socializace 2.vnímání druhých lidí (sociální percepce) i sebe (sebepercepce) 3.sociální komunikace 4.sociální interakce 5.vznik a dynamika sociálních skupin (skupinová dynamika a rolové chování) 6.sociální ovlivňování 7.názory, postoje, stereotypy a jejich změna (výchova) 8.+ kulturně-historická teorie vývoje: L. S. Vygotkij (1976) a Lurija (1976) 9. ¨ ¨genetická determinace – nature = dědičnost ¡„Zločincem se člověk rodí“ (Lombroso) ¨vliv soc. prostředí – nurture = výchova ¡J. Watson: „Udělám vám z dětí, co budete chtít“ ¡Schopnost učit se fonémům (jen) vlastního jazyka ¨ vliv sociálních procesů = socializace ¨vliv vlastní osobnosti (srov. Gesellův p. seberegulace) ¨= bio-psycho-sociální model ¨(bio-psycho-socio-spirituální model) ¨+ vliv klimatických změn (a ekosystémů) – změny fylogenetické ¨ ¨Scarr (1992) identifikoval 4 faktory, které vedou k tomu, že jsou děti z jedné rodiny nebo z různých rodin odlišné: ¨1. Genetické odlišnosti 1. ¨2. Odlišnosti v tom, jak k nim přistupovali rodiče a další lidé ¨ ¨3. Odlišnosti v reagování na tytéž zkušenosti ¨4. Odlišné volby v prostředí ¨Socializace = proces osvojování si kulturně sdílených poznatků, postojů, jednání, vzorců chování, norem a zákazů. Kultura představuje od dědičnosti odlišný způsob kumulace a přenosu informace. Kulturu se učíme (geny dědíme). ¨Filosoficky je téma příroda proti kultuře velmi plodné (srov. fýzis x nómos antické filosofie; Šmajs, 2003) ¨ ¨Srov. vlčí děti - kam by to dotáhl člověk bez péče druhých ¨https://www.youtube.com/watch?v=VLXI7-vmFAY ¨ ¨Srov. rozdílnost různých kultur a roli a formu vzdělávání v nich! ¨ ¨Lidský vývoj (ontogeneze) je předpřipravena přírodou (jak obsahově, tak i fázováním), nicméně předpokládá přítomnost dalších lidí. Srov. pojem epigeneze. ¨Socializace primární (raná, v rodině, cca do 3. roku) a sekundární (mezi vrstevníky, ve škole, v zaměstnání, od 3 let dále) ¨ ¨Ke zdárné socializaci může dojít v případě, že dítě během 1. roku získá ke svému okolí důvěru (srov. attachment theory (=citová vazba) – J. Bowlby). ¨Dítě si pak osvojuje způsoby chování (návyky), mateřský jazyk, hodnoty, různé modely a obrazy světa a věcí v něm. ¨ ¨ ¨ ¨ ¨Rodina ¨Škola ¨Vrstevníci ¨Masová média ¨Neverbální komunikace (chování, jednání, projev) – první druh komunikace! ¨Verbální komunikace ¨Komunikace činem ¨Masová média (knihy, učebnice, televize) ¨Komunikace artefakty (prestižní předměty, uniforma, snubní prsten, šperky…) ¨ ¨ ¨Prostředkem socializace je učení. Produktem (sociálního) učení jsou sociální role (rolové chování), postoje, hodnoty, ideály, rutiny, vzorce chování apod. ¨Významné jsou tyto 3 základní typy učení: 1.(Asociace) 2.(Sociální) posílení 3.Nápodoba (imitace) 4.Identifikace ¨ ¨Po určitém podnětu následuje něco příjemného nebo nepříjemného (Pavlov) ¨Spojení mezi jednoduchými zážitky, vjemy, představami a jednoduchými city ¨Spojuje se to, co jsme opakovaně prožívali současně nebo po sobě (asociace podle dotyku). ¨Při vybavování se při zážitku prvním vybavuje i asociovaný druhý (srov. slovní kolokace). ¨ ¨Je jednoduchou formou učení, kdy je určité chování či jednání posíleno (odměněno či potrestáno) podnětem sociální povahy, což jsou různé podoby sociální akceptace atd. ¨Akceptace má posilující účinek, protože uspokojuje sociální potřebu člověka být přijímán a akceptován. Tedy určité chování (spontánní i iniciované zvenku) se opakuje a tím upevňuje, pokud je sociálně oceněno. ¨(viz: behaviorismus, Maslowova teorie potřeb) ¨ ¨Edward Thorndike (1874-1949) ¨první behaviorista. Pracoval se zvířaty, ¨hlavně s kočkami: kočky zavíral do „pro- ¨blémových boxů“, kde musela kočka vět- ¨šinou zatáhnout za páčku, aby dostala jídlo. ¨Z jeho výzkumů i výzkumů jeho následovníků pro učitele vyplývá (Petty, 1996,s. 15): ¨Že žáci potřebují za to, že se něčemu učí, odměnu (viz téma: motivace, analýza lidských potřeb) ¨Odměna by měla následovat co nejdříve po správné reakci ¨Výsledky učení se dostavují spíše postupně než najednou a vlivem opakovaných úspěchů se zlepšují ¨Nezapomínáme na to, co si opakujeme, a co máme v čerstvé paměti ¨ PSM V80 D211 Edward Lee Thorndike.png ¨Abraham Maslow (1908-1970) – teorie hierarchie potřeb ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨První čtyři kategorie Maslow označuje jako nedostatkové potřeby a pátou kategorii jako potřeby existence (bytí) nebo růstové potřeby. Obecně platí, že níže položené potřeby jsou významnější a jejich alespoň částečné uspokojení je podmínkou pro vznik méně naléhavých a vývojově vyšších potřeb. ¨2.-4. úroveň lze nazvat sociálními potřebami. Jakékoli uspokojení těchto potřeb může sloužit jako forma sociální akceptace. Dítě se v naplňování základních potřeb neobejde bez pomoci sociálního okolí. ¨ ¨2. Nápodoba (imitace) ¨Dítě imituje chování dospělého. ¨Nejprve reflexivně (1. měs.): dítě opakuje grimasy obličeje. ¨Dítě napodobuje cokoli, zvláště pohyby a postupy které vedou k naplnění potřeb. Napodobuje i zdánlivě neúčelné vzorce chování, které používá v rámci hry nebo explorace okolí. ¨Nápodoba může být vědomá, ale i nevědomá. ¨Role zrcadlových neuronů v mozku. ¨Autorem je A. Bandura (1961, 1963, 1971). ¨Do té doby byla psychologie v USA ovládána behaviorismem. Behaviorismus torpédoval nejprve N. Chomsky (1959): stimul-respons teorie nemůže vysvětlit osvojení si řeči (to byl počátek kognitivní revoluce). ¨Dalším „úderem“ byly výzkumy Bandury (1961): děti se učí prostým pozorováním okolí, aniž by muselo docházet ke zpevňování. ¨Observační učení a Bobo doll experiment Alberta Bandury (1961, 1963). ¨Lidé se učí nejen odměnou/trestem za nějaké chování (behaviorismus a podmiňování), ale i tím, že vidí, jak se někdo druhý v určité situaci chová (popř. i jak je někdo odměňován/trestán za určité chování). =observační učení ¨ ¨https://www.youtube.com/watch?v=zerCK0lRjp8 ¨ http://stanford.edu/dept/psychology/bandura/images/bandura-bobo_doll.jpg ¨Primární identifikace – s rodiči, s prsem, s okolím (srov. příběh seberozpoznání šimpanzice Washoe) ¨ ¨Sekundární identifikace (opuštěním pr. id. při separaci od objektu): 1.Narcistická (forma regrese = id. se ztraceným objektem) 2.Částečná (id. s vůdcem a id. s druhými na základě obdivu či společné vlastnosti, např. poslechu urč. typu hudby, se skupinou) – vznik charakteru ega. Hraje roli v sociální psychologii ¨ ¨