Mgr. Jan Krása, Ph.D., Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, MU. 2016 ¡Jak byste definoval/a pojem insider? ¡ ¡Jaké dva typy konformity umíte rozlišit? ¡ ¡Jaký typ konformity budete jako učitelé nejraději rozvíjet? ¡Jakými prostředky (jakým stylem výchovy)? 2. Desires & beliefs ¡Norman Triplett (1898): učinil první sociálně-psychologický výzkum, při němž nechal děti navíjet vlasec samotné & ve dvojicích (soutěžily). ¡Děti navíjely v přítomnosti druhých rychleji, (některé to ovšem zcela rozhodilo). ¡Floyd Allport (1920) zjistil, že k SF dochází i při pouhé (nesoutěživé) přítomnosti druhých. ¡Bylo vyzkoumáno, že mravenci, švábi, slepice, ryby, krysy aj. v přítomnosti druhých (stejného druhu) rychleji běží, jí či kopulují. ¡Někdy nás přítomnost druhých vybičuje k lepšímu výkonu, jindy nás zcela ochromí (srov. trému). ¡Proč (a hlavně jak) by přítomnost druhých měla zvyšovat (SF) či snižovat (soc. inhibice) náš výkon? Jak fungování sociální facilitace vysvětlit? ¡1. drive theory = teorie drivu (hnací síla, pohon) PŘÍTOMNOST DRUHÝCH AKTIVACE =AROUSAL DOMINANTNÍ REAKCE JE-LI NACVIČENÁ NENÍ-LI NACVIČENÁ SOCIÁLNÍ FACILITACE SOCIÁLNÍ INHIBICE drive theory dle Zajonc (1965) působí na: podpoří: ¡2. Teorie očekávání hodnocení (evaluation apprehension) = aktivace (arousal) je založena na tom, jak nás druzí hodnotí (Cottrell, 1972): lidé, kteří se o nás nezajímají, nevyvolávají soc. facilitaci. ¡Jen u lehkých úkolů zvyšuje očekávané hodnocení výkon (u složitých zhoršuje výkon i pouhá přítomnost bez očekávání). ¡Těžko však obavou z hodnocení vysvětlíme SF u švábů, mravenců apod. ¡ ¡3. Teorie konfliktu pozornosti (distraction-conflict theory – Sanders, Baron, Moore, 1978): přítomnost druhých odvádí naši pozornost od úkolu. Konflikt může být překonán pouze úsilím, tzn. arousal (a drive) se díky konfliktu pozornosti zvyšuje. Větší aktivace pak vede k SF u tzv. nacvičené reakce a k SI u nenacvičené reakce. ¡Tato teorie vysvětluje i případy, kdy je SF způsobovaná třeba jen zvuky, pohyby a blikajícím světlem. ¡4. Self-discrepancy theory (Higgins, 1987) – když se jedinec zabývá sám sebou jakožto objektem, vidí rozdíly mezi aktuálním já (actual self) a ideálním já (ideal self). Rozdíl (diskrepance) mezi výkonem a očekáváním vede k aktivaci, takže jednoduché úkoly budou podpořeny a vice versa. ¡M. Ringelmann (1913) při výzkumu tahání lana zjistil, že čím větší je skupina, tím méně každý táhne (=Ringelmannův efekt). ¡Důvody snížení výkonu mohou být dva: ¡1. ztráta koordinace ¡2. ztráta motivace. ¡ ¡Výsledky jsou jiné v pseudo-SK (ztráta motivace) a v reálných SK (ztráta koordinace). ¡ ¡Ztrátu motivace v pseudo-SK nazval Latané a kol. (1979) sociálním zahálením (social loafing). ¡ ¡Sociální zahálení lze blokovat pomocí viditelnosti výsledků, motivace a tlaku na týmovost. ¡ ¡