ÒU nás zaváděn teprve po roce 1989. Ò•Na západě – od 60. let (Curriculum research and development). Ò•Význam pojmu ne zcela průhledný. Existuje mnoho definic. „Seznam vyučovacích předmětů a jejich časová dotace pro pravidelné vyučování na daném typu vzdělávací instituce“ (Evropský pedagogický tezaurus). „Kurikulum v užším vymezení znamená program výuky. Kurikulum v širším vymezení znamená veškeré učení, jež probíhá ve škole nebo v jiných institucích, a to jak plánované, tak neplánované učení“ (Dictionary of Education). Ò•1) struktura poznání (tradiční členění předmětů, důraz na učivo jako soubor poznatků jednotlivých věd) Ò•2) rozvoj kognitivních procesů (důraz na schopnost myslet než seznamy fakt) Ò•3) technologie vyučování (v centru pozornosti – metoda vyučování) Ò•4) seberealizace dítěte (důraz na prostor pro žáka, aby poznával svět vlastní činností) Ò•5) náprava společnosti (vzdělávání = možnost řešit nějaký nešvar společnosti – sociální nerovnost, ekologickou krizi) Ò Ò•Formální kurikulum Ò•Komplexní projekt cílů, obsahu, prostředků a organizace vzdělávání, jeho realizace ve vzdělávacím procesu a předepsané způsoby kontroly a hodnocení výsledků (ŠVP) Ò•Neformální kurikulum Ò•Aktivity a zkušenosti vztahující se ke škole, mimotřídní a mimoškolní akce organizované školou Ò•Základní kurikulum Ò•Dokument stanovující obecné požadavky státu na jehož základě mohou jednotlivé školy vytvářet svá školní kurikula přizpůsobená specifikům školy a regionu (RVP Ò Zamýšlené kurikulum Ò•Plánované Ò•Realizované kurikulum Ò•Probrané Ò•Skryté kurikulum Ò•Zkušenosti žáků v reálném životě školy, které nejsou postižitelné ve vzdělávacích programech Ò•Dosažené kurikulum Ò•Učivo osvojené žáky Ò Ò ÒDokument, který stanovuje podmínky vzdělávání, tj. cíle, obsah, vzdělávací plán, metody. Ò•Dříve pouze státem vydávaný a schvalovaný dokument, dnes i školní vzdělávací programy. ÒVzdělávací programy ÒStátní úroveň ÒNÁRODNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ (NPV) RVP PV ÒRÁMCOVÝ VZDĚLÁVÁCÍ PROGRAM (RVP) Ò ÒŠkolní úroveň Ò ÒŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY ÒCo obsahuje RVP G? Ò•http://www.rvp.cz/soubor/RVP_G.pdf Ò•Příklad ŠVP (Gymnázium Slovanské náměstí, Brno) Ò•http://www.gymnaslo.cz/archiv/SVP/SVP_GBSn_4V2_kveten06_bezosnov.doc Ò•Manuál tvorby ŠVP Ò•http://www.rvp.cz/soubor/Manual_G.pdf Ò Ò ÒVybavit žáky klíčovými kompetencemi na úrovni, kterou předpokládá RVP G; Ò•vybavit žáky širokým vzdělanostním základem na úrovni, kterou popisuje RVP G; Ò•připravit žáky k celoživotnímu učení, profesnímu, občanskému i osobnímu uplatnění. Ò ÒSoubor požadavků na vzdělávání, zahrnující podstatné vědomosti, dovednosti, a schopnosti univerzálně použitelné v běžných pracovních a životních situacích; Ò•jako cílová kategorie jsou kompetence podstatným východiskem pro stanovení vzdělávacího obsahu i podmínek vzdělávání v pedagogických dokumentech. Ò Ò ÒSoubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot, které jsou důležité pro osobní rozvoj jedince, jeho aktivní zapojení do společnosti a budoucí uplatnění v životě Ò•patří k nim kompetence Ò•k učení, Ò•k řešení problémů, Ò•komunikativní, Ò•sociální a personální, Ò•občanská, Ò•k podnikavosti. Ò ÒÚroveň klíčových kompetencí v RVP G představuje žádoucí stav, ke kterému se mají všichni žáci na základě svých individuálních předpokladů postupně přibližovat. Ò•Vzhledem k tomu, že schopnosti žáků a jejich osobní dispozice jsou velmi různé, by učitelé měli poměřovat dosaženou úroveň kompetencí osobním pokrokem každého žáka a jeho individuálními možnostmi. Ò•Další rozvíjení klíčových kompetencí by se mělo stát u každého jedince celoživotním procesem. ÒTy výsledky lidského poznání, které odpovídají potřebám společnosti a možnostem a potřebám žáků. Ò•Při vyučování obsah vzdělávání vystupuje jako učivo nebo jinými slovy učební látka. Ò•Obsah vzdělávání se ve škole dělí na jednotlivé vyučovací předměty, jejichž základem jsou příslušné vědy. Ò•Závisí na vyspělosti společnosti – rychlý rozvoj, velké množství informací, které by si měli žáci osvojovat – nutná redukce. Ò•Materiální a formální vzdělávání Ò•materiální – důraz na vědomosti, Ò•formální – důraz na rozvoj osobnosti – snad dnešní české školství. Ò Ò ÒDidakticky uspořádaný věcný obsah vzdělávání vyjádřený souborem požadavků na učení žáků a jeho výsledky v podobě úloh, které mají žáci zvládnout, v podobě vědomostí, dovedností, hodnot, postojů a vztahů, které si při tom mají osvojit. Ò Ò ÒRVP pro odborné vzdělávání Ò•Na tvorbě spolupracuje Výzkumný ústav pedagogický v Praze s Národním ústavem odborného vzdělávání Ò•Složité – 800 oborů, snaha snížit počet na cca 200 - 300 obecněji definovaných oborů Ò•Postupně se vydávají RVP pro jednotlivé obory Ò•Př. řezník - uzenář Ò•http://zpd.nuov.cz/RVP/H/RVP%202956H01%20Reznik%20uzenar.pdf Ò•Hotových je v 1. vlně 61 oborů, ve 2. vlně 82 oborů a ve 3. vlně 82 oborů. Ò Ò Ò Ò ÒDěkuji za pozornost.