EU - vzdělávací priority do roku 2020 ------------------- -------------------- Brusel 12. května 2009 (zpravodajka ČTK, lab mik ) Ministři školství EU se v Bruselu shodli na vzdělávacích cílech evropské sedmadvacítky pro další desetiletí. Mezi vzdělávací priority v EU do roku 2020 i nadále patří zkvalitňování vzdělávání a zvyšování jeho efektivity. Brusel například trvá na svém dřívějším požadavku, aby v následujících letech vzrostl počet lidí, kteří se vzdělávají celoživotně. A naopak aby se snížil počet studentů, kteří předčasně ukončí školní docházku. V dnes přijatých doporučeních ministrů členským státům se však neobjevil původní návrh Evropské komise, který se zabýval otázkou financování školství. Výkonný orgán EU požadoval, aby na vyšší vzdělávání šla zhruba dvě procenta z HDP jednotlivých členských států. "Téma, kterým jsme se zabývali, je dnes jedním ze zásadních témat Evropy. A to je otázka kvalitních kvalifikovaných pracovníků, které potřebujeme pro všechny výzvy, které jsou známy. (Tyto výzvy) nemohou být řešeny bez toho, že budeme mít kvalitně připravené lidi," uvedla Kopicová. Ministři v této souvislosti přijali doporučení členským státům, které by mělo pomoci reagovat na vzdělávací výzvy budoucnosti. "Ten rámec stojí na čtyřech prioritách: celoživotní učení a mobilita, kvalita a efektivita (vzdělávání), rovný přístup a aktivní občanství, kreativita, inovace a podnikatelské myšlení. Jsou tam definovány základní principy evropské spolupráce. EU by chtěla, aby se do roku 2020 zúčastnilo programů pro celoživotní vzdělávání průměrně alespoň 15 procent Evropanů. Unie by také měla dosáhnout toho, aby se do téže doby snížil počet studentů, kteří předčasně odejdou ze škol, a to pod deset procent. Podle ministrů by bylo také potřeba pracovat na tom, aby se v následujícím desetiletí účastnilo nějaké formy předškolní výuky 95 procent evropských dětí starších čtyř let. Ministři školství dnes ale neodsouhlasili požadavek Evropské komise, aby na vyšší vzdělávání v budoucnu šla dvě procenta z HDP jednotlivých členských států. "Nebyla shoda nad tímto návrhem," řekl eurokomisař pro vzdělávání, kulturu a mládež Ján Figeľ, který se jednání zúčastnil. Zároveň ale dodal, že ministři se obecně shodli na tom, že bydo vzdělávání mělo mířit více finančních prostředků.