Intervence 3P Speciálněpedagogická intervence PCH Dítě Posilování Podpora Provázení Společnost Kriminalita Restrikce Represe Resocializace Intervence 3P Strategie efektivní intervence Středem pozornosti Úprava Prostředí Průběžně Reflexe Zapojení klíčové osoby Cíle změny Chování Jsou prostředkem  Individualizace intervence  Průběžné vyhodnocování efektivity  Změny v nastavené intervenci Intervenční aktivity provází vědomí speciálního pedagoga  že dítě musí být samo aktivní; bez jeho aktivního přístupu by jakékoli příležitosti vyšly naprázdno;  že aktivita dítěte je iniciována, posilována a udržována příležitostí (podněty, stimuly) a významem této příležitosti pro vlastní prožívání (zpětnou vazbou);  že dítě si s sebou nese vlastní zkušenosti ze sociální interakce z jiných prostředích;  že dítě a jeho chování ovlivňují zkušenosti z interakce přijímané od pedagogů a vrstevníků. Příležitost Aktivita Zapojení Zkušenost Interakce C Í L E N Á I N T E R V E N C E Zkušenostní řetěz sebevnímání chování (srov. Výrost, J. Slaměník, I. 2008) Prostředky intervence  modifikace sociálního prostředí,  výuka prosociálního chování • kognitivní; • emoční procesy; • pozorovatelné chování.  vnímání mezilidské komunikace  Emoční inteligence – 80% vliv na úspěšnost v interakci  Racionální myšlení – 20% (D. Goleman, 1999) Cesta rozvoje (EQ)  Vlastní prožitky – vnímání, verbalizace  Kočírování emocí – trénink, verbalizace  Pozorování prožitků druhých – analýza, popis, vyhodnocení  Cílené ovládání emocí Principy intervence Kompetence Respekt k vývoji Směr budoucnost Individualita Respekt Schopnosti Dovednosti Kompetence Potencialita Výhled Možnosti Životní situace Opora intervenčních aktivit Vývoj Zóny budoucího vývoje Osobní situace Skupinová dynamika Vztahy Interakce Zkušenost Situace Sociální vztahy sociální dovednosti standardy příležitost k učení (intervence) sociální dovednosti dítěte (aktuální stav) INTERVENČNÍ TRIANGL Tři hlavní cíle intervence Dovedností (kompetenční) trénink intervence je zaměřen na 1) sociální dovednosti (nesmíme opomíjet nedostačivost v jiných oblastech; učení a aktivity spojené se školní prací jsou cestou k posilování pocitu kompetence – vede k posilování i v sociální interakci…); 2) dovednosti a techniky pro práci v malých skupinách; 3) koordinaci skupinových aktivit. Kompetenční trénink intervence zaměřený na sociální dovednosti ad 1 Interaktivní vztah mezi vrstevníky – vnímání pozice druhého  vlastní podíl na interakci;  možné důsledky dopadu modelu chování; ABC  alternativy modelového chování v dané situaci;  rozhodování o možnostech jiného způsobu chování;  hledání postupných možností, volba jednotlivých kroků;  tvorba a používání „strategických pomůcek“ pro zapamatování těchto kroků – signály, obrázky, rituály....  Vyhodnocování úspěchů v užívání zvolených strategií. S O C I Á L N Í D O V E D N O S T I Aktivizace ke změně chování Přípravná fáze: SAPO ad 1  (a) rozvoj, otázky a monitorování dovedností,  (b) zobecňování rozsahu řešení problémů, nabídky dalších možností,  (c) hodnocení důsledků alternativ a výběr nejlepšího plánu;  (d) implementace plánu, monitorování výstupů a poskytnutí sebe sama zpětné vazby. Stop Nepokračuj tímto způsobem. V čem je problém? Alternativy Je nějaká jiná alternativa? Jaká jsou všechna možná řešení? Plán Jaké je nejlepší řešení pro budoucnost? Vytvoř si plán!!! Ohlédni se Ohlédni se, zda to funguje. Co dalšího můžeš zkusit? S O C I Á L N Í D O V E D N O S T I Posilování sebehodnocení Cílené hodnocení, interpretace chování – sebe, druhých – formativní hodnocení ad 1  Pro posílení kompetencí volíme aktivity, které posilují sebehodnocení a sebevědomí.  Rozvíjíme tak účinky sebekontroly.  Podporou prezentování vlastních výsledků vytváříme v dítěti potřebu řídit vlastní chování. Pozorování Verbalizace Hodnocení DruhýchSebe S O C I Á L N Í D O V E D N O S T I Posilování naučeného chování Vyhodnocovací fáze – závěrečná reflexe: POPO ad1 Popis Představení výsledku aktivity intervence; může být podpořeno popisem jejího průběhu. Obhajoba Obhájení své cesty, názoru – proč si myslím, že jsme dospěli k tomuto výsledku. Pochvala Pozitivní zpětná vazba – co na naší činnosti bylo prima, za co se můžeme pochválit. Orientace Označení momentů, které by příště měly být řešeny jiným způsobem, jak je budeme řešit. Orientace pro budoucí řešení. S O C I Á L N Í D O V E D N O S T I Trénink dovedností a technik pro práci v malých skupinách ad 2 dovednosti pro práci v malých skupinách Děti v riziku poruch chování mívají potíže v interaktivních aktivitách – ve spolupráci, v naslouchání a ve společném usilování k jednomu cíli. Postup:  aktivity ve dvojicích, s krátkodobými cíli;  po úspěšném zvládnutí spolupráce ve skupině tří a více dětí;  Dítě, které je neúspěšné ve dvojici, potřebuje zpočátku vést pedagogem. Po zvládnutí aktivity ve dvojici s pedagogem, může navázat na spolupráci s vrstevníkem. D O V E D N O S T I S K U P I N Y Koordinace skupinových aktivit ad 3 koordinace skupinových aktivit  Veškeré aktivity musí být koordinované pedagogem. S naplánovanými aktivitami děti seznámí.  Rituály, signály, evidence  Srozumitelně, jasně a adresně rozdělí úkoly, zadá pokyny, určí začátek a konec aktivity.  Zjistí, zda všechny děti jasně rozuměli instrukcím.  nejasnosti, zmatky v průběhu činností:  aktivity přeruší a instrukce zpřesní.  Dítě se učí koordinovat skupinové aktivity po krocích_pedagog provází. K O O R D I N A C E P R Á C E Podpora Posilování Informovaná intervence Provázení Vnímání odlišnosti 3P strategie 17