26.10.2017 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí 1 Irena Budínová Na pojem se nedíváme jako na izolovanou záležitost, se kterou se dítě seznamuje v určitém ročníku. Pojmy a poznatky vznikají v žákově poznávacím procesu přirozeně, na základě manipulace s názornými pomůckami a při řešení úloh ze života. Poznatky nevznikají formálně, jsou zasazeny do již existující kognitivní struktury a jsou použitelné při řešení problémových úloh. 26.10.2017 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí 2 Učitel má větší možnost věnovat se individuálně všem žákům ve třídě. To je přínosné jak pro žáky matematicky zdatné, kterým učitel může nabízet náročnější úlohy, tak pro žáky slabé, kteří mohou postupovat svým tempem. Některé pomůcky vyžadují interakci mezi žáky a jejich komunikaci, což pozitivně ovlivňuje sociální vztahy ve třídě. Práce s pomůckou vytváří správné návyky – pomůcky je po práci vždy potřeba uklidit a chovat se k nim šetrně. 26.10.2017 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí 3 Věkové rozpětí 5 – 9 Kognitivní cíle Seznámení s množstvím, s decimálním systémem, se zápisem čísel; sčítání a odčítání, jednoduché násobení a dělení Psychomotorické cíle Rozvoj jemné motoriky Afektivní cíle Rozvoj trpělivosti, přesnosti postupu Sociální cíle Práce ve dvojicích, rozvoj komunikace Mateřská škola: Děti se seznamují s materiálem: Banka obsahuje množství (jednotky, desítky, stovky a tisíce) a kartičky s čísly (malá a velká sada) Děti si hrají na banku – chodí do banky rozměňovat. Učí se, že desítku lze rozměnit za 10 jednotek, stovku za 10 desítek, tisíc za 10 stovek. Základní škola Děti se pomocí banky učí zápis v desítkové soustavě, učí se sčítat a odčítat přirozená čísla. 26.10.2017 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí 4 Zápis čísla v desítkové soustavě Učitel požádá, aby poskládaly příklad např. 2354 pomocí množství. Dále učitel požádá, aby k množství přiřadily karty. Složením karet dohromady vznikne zápis čísla v desítkové soustavě. Sčítání a odčítání Od první třídy děti mohou provádět operace sčítání a odčítání. Nejdříve řeší jednoduché příklady bez přechodu, např. 5 623+3 012, 7 852-5 231 Sčítání a odčítání s přechodem přes základ Později řeší příklady na sčítání a odčítání s přechodem přes základ 10, např. 4 758+2 442, 6 714-5 803 Nejdříve pouze zapisují výsledky, později si pomocí banky osvojují písemné algoritmy. Jednoduché násobení a dělení Pomocí banky lze také řešit příklady jako 3.231, 4.254, aj. Můžeme také vymýšlet příklady na dělení, např. jak lze 366 spravedlivě rozdělit mezi 3 děti nebo jak lze 462 spravedlivě rozdělit mezi 4. 26.10.2017 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí 5 Banka může žáky provázet od mateřské školy až po 3. třídu základní školy. Jedná se o velmi oblíbenou pomůcku, jejíž názornost objasňuje dětem problematické procedury sčítání a odčítání s přechodem přes základ. 26.10.2017 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí 6 Věkové rozpětí 6 – 8 Kognitivní cíle Sčítání s přechodem přes základ 10 Psychomotorické cíle Rozvoj jemné motoriky Afektivní cíle Rozvoj trpělivosti, vytrvalosti, přesnosti postupu Operace Sčítání v oboru přirozených čísel Hadí hra umožňuje žákům automatizaci sčítání s přechodem přes základ 10. Sestává z barevných korálkových řetězů, černo-bílých schodů a ze zlatých desítkových řetězů. Na koberec nebo plstěnou podložku vyskládáme černo-bílé schody a barevného hada, který představuje příklad na sčítání, např. 7+4 26.10.2017 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí 7 Barevného hada postupně nahrazujeme zlatými desítkovými řetězy za pomocí černobílých schodů. 7+4=(7+3)+1=10+1=11 8+5+9=(8+2)+3+9=10+3+9=10+(3+7)+2=10+10+ 2=22 Tuto pomůcku je vhodné nabízet dětem v době, kdy se teprve učí sčítat. Jinak děti manipulaci s pomůckou zaměňují za výpočet. Děti nejdříve manipulují s pomůckou, později mohou také zapisovat. 26.10.2017 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí 8 Věkové rozpětí 7 – 14 Kognitivní cíle Zlomek jako část celku, porovnávání zlomků, krácení a rozšiřování zlomků, sčítání a odčítání zlomků, násobení zlomku přirozeným číslem, dělení zlomku přirozeným číslem Sociální cíle Práce žáků ve dvojicích, rozvoj komunikace Pojmy Zlomek, čitatel, jmenovatel, ekvivalentní zlomky, společný jmenovatel zlomků Na 1. stupni je prostor pro experimentování, žáci objevují různé zákonitosti a tím dochází k nevědomé propedeutice pojmu zlomek. Zlomek jako část celku, seznámení s pojmy čitatel, jmenovatel, zlomková čára. Porovnávání zlomků – propedeutika k pojmu ekvivalentní zlomky, ke krácení a rozšiřování zlomků. Objevené poznatky si žák sice zapisuje, ale učitel mu neodhaluje žádná pravidla ani vzorce. 26.10.2017 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí 9 Na 2. stupni se vychází z poznatků získaných na 1. stupni, ty se začínají třídit a dává se jim matematický podklad. Rozšiřování zlomků, krácení zlomků, zlomek v základním tvaru Sčítání a odčítání zlomků – pravidla nezavádíme, snažíme se žáky navést tak, aby z práce se zlomkovou věži pravidlo odhalili sami. Jednoduché příklady na násobení zlomku přirozeným číslem a dělení zlomku přirozeným číslem. Je vhodná pro náročnější příklady, kdy už zlomková věž nestačí. 26.10.2017 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí 10 Věkové rozpětí 10 – 13 Kognitivní cíle Zápis desetinného čísla, sčítání desetinných čísel, odčítání desetinných čísel, jednoduché násobení a dělení desetinných čísel Psychomotorické cíle Rozvoj jemné motoriky Sociální cíle Práce ve dvojicích, rozvoj komunikace 26.10.2017 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí 11 Pomocí tabulky na desetinná čísla si žáci mohou osvojit správný zápis desetinných čísel a základní operace s nimi. Lze tím předcházet četným chybám vyskytujícím se zejména u dyskalkuliků, dyslektiků a dysgrafiků, ale i u ostatních dětí. Žáci se učí správně sčítat a odčítat, nejprve bez přechodu přes základ 10 a později s přechodem. Tabulka na desetinná čísla má v záhlaví barevně odlišené řády. Silnou čarou je označen přechod mezi jednotkami a desetinami (desetinná čárka). Do tabulky se vkládají dřevěné barevné kostičky – barvy odpovídají řádům. Pro větší zrakové rozlišení použijeme pro číselné hodnoty větší než 1 tmavší odstíny a pro číselné hodnoty menší než 1 světlejší odstíny. Děti vkládají do tabulky příslušný počet kostiček dané barvy do daného sloupce. 26.10.2017 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí 12 Mnoho dětí má při práci s desetinnými čísly problémy typu: nepochopení zápisu a čtení desetinného čísla v desítkové soustavě, nerespektování řádů v rámci desetinného čísla, neschopnost provádět operace s desetinnými čísly, neschopnost využívat desetinná čísla v aplikačních a problémových úlohách, aj. Příklad Typ chyby chyba 1,2+2,5 1,02+2,3 Nerespektování zápisu čísla v desítkové soustavě 3,5 5,8+6,7 Nepochopení sčítání s přechodem přes základ 10 11,15 7,5-2,3 2,1-1,3 Žák vždy odečítá menší číslo od většího 1,2 5,8-2,02 Nerespektování zápisu čísla v desítkové soustavě, nepochopení odčítání s přechodem 3,6 26.10.2017 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí 13 V první fázi práce děti s pomůckou seznámíme, vysvětlíme, že v horním řádku jsou uvedeny řády a ke každému řádu přiřazujeme příslušný počet barevných kostiček. Např. číslo 3,2 bychom znázornili tak, že k jednotkám přiřadíme 3 zelené kostičky a k desetinám 2 modré kostičky. Po úvodním seznámení zadáváme příklady na sčítání bez přechodu, tj. např. 1,5+3,4. Děti si zapíší příklad, do tabulky umístí pro první případ jednu jednotku a pět desetin, pro druhý případ tři jednotky a čtyři desetiny. Kostičky shrnou dohromady a pomocí kartiček zapisují, že mají celkem 4 jednotky a 9 desetin, tj. 4 a 0,9, celkem 4,9. 26.10.2017 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí 14 Některé děti mohou mít potíže, když v zápise dvou čísel chybí některé řády, např. 2,05+3,3 sečtou jako 5,8. V tomto případě může být opět nápomocna tabulka na desetinná čísla, kdy vynecháme některý z řádů. Postup ukážeme na příkladu 3,24+2,3 (u prvního čísla je řád setin, zatímco u druhého ne). Příklad 3,24+2,3 Krok 1: Požádáme žáka, aby do tabulky umístil kostičky podle zadání. Žák si může hned spočítat, že v řádech jednotek máme nyní 5 kostiček, v řádech desetin 5 kostiček a v řádech setin 4 kostičky. Tento fakt si žák může vymodelovat pomocí karet s čísly. 26.10.2017 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí 15 Příklad 3,24+2,3 Krok 2: Žák dá dohromady kostičky a karty s čísly poskládá na sebe. Může zaspat výsledek: 5,54. V další fázi je možno zadávat sčítání s přechodem přes základ 10. Děti, které již znají pomůcku Banka (Montessori pomůcka pro operace s přirozenými čísly) nebo tabulku na dělení, nemají problémy s výměnou kostiček mezi řády. Ukážeme příklad 4,14+2,28. 26.10.2017 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí 16 Příklad 4,14+2,28 Krok 1: Žák poskládá příklad pomocí kostiček. Krok 2: Kostičky přesune k sobě. V řádu setin máme nyní 12 kostiček. Vezme tedy 10 setinových kostiček a vymění je za jednu desetinovou. Nyní má výsledek. Žák zapíše pomocí kartiček s čísly a rovněž si příklad poznamená do sešitu. Obdobně můžeme postupovat i při odčítání. Začínáme příklady bez přechodu, později s přechodem. Má-li žák počítat např. 4,52- 3,26, udělá výměnu jedné desetiny za 10 setin, odebere příslušný počet kostiček a dostane výsledek 1,26. S pomůckou lze provádět jednoduché násobení desetinného čísla přirozeným číslem, jako 3 . 2,35, a jednoduché dělení desetinného čísla číslem přirozeným, jako 4,16:4. 26.10.2017 Irena Budínová: Výuka matematiky v celostním pojetí 17