IT-MAIS (Infant-Toddler Meaningful Auditory Integration Scale) Škála pro posouzení sluchového vnímání u kojenců a batolat Instrukce pro administraci, dotazník a záznamový arch Autoři: Susan Zimmerman-Phillips, MS (Advanced Bionics) Mary Joe Osberger, PhD (Advanced Bionics) Amy McConkey Robbins, MS (Communication Consulting Services) Překlad IT-MAIS dotazníku do českého jazyka a jeho adaptace: Radka Horáková, PhD (Katedra speciální pedagogiky, PdF MU Brno) Popis Škála pro posouzení sluchového vnímání u kojenců a batolat (IT-MAIS) (Zimmerman-Phillips, S., 2000) je modifikací Škály pro posouzení sluchového vnímání (MAIS), která byla vytvořena A. M. Robbins a kol. v  roce 1991. Jedná se o strukturovaný dotazník pro rodiče, který je navržen tak, aby posuzoval spontánní reakce dítěte na zvuky v přirozeném každodenním prostředí. Hodnocení reakcí dítěte je prováděno na základě informací poskytnutých rodiči dítěte, kteří odpovídají na 10 otázek. Ty jsou koncipovány tak, aby hodnotily tři hlavní oblasti: 1) vokalizaci dítěte; 2) pohotovost dítěte vůči zvukům/ upozorňování dítěte na zvuky; a 3) rozpoznání a rozlišení zvuku dítětem/přiřazování významu ke zdroji zvuku. Pro všech 10 otázek byla navržena specifická kritéria bodování. Administrace Škála pro posouzení sluchového vnímání dítěte má být administrována během rozhovoru s rodiči. Tento způsob komunikace má zabránit tomu, aby rodiče odpovídali tak, jak se domnívají, že se od nich očekává, příp., aby neuváděli jednoduché odpovědi typu ano/ne. Otázky jsou formulovány tak, aby vedly k dialogu mezi dotazovaným (informantem) a tím, kdo dotazník zadává (examinátorem). Například na otázku „Řekněte, na jaké zvuky Honzík reaguje v přirozeném domácím prostředí?“ budou rodiče reagovat lépe a dozvíme se více informací, než když bude otázka formulována jako „Reaguje doma Honzík na nějaké zvuky?“. IT-MAIS může být vyplňován výhradně během rozhovoru s rodiči či pečující osobou. V případě, že je vyplněn jimi samotnými, nemohou být údaje akceptovány pro hodnocení. Doporučuje se, aby si examinátor prošel všechny otázky a možné odpovědi před administrací hodnotící škály. Rodiče jsou předem informováni, že jim budou kladeny otázky týkající se reakcí jejich dítěte na zvukové podněty. Rodiče by měli být examinátorem podporováni a vedeni k tomu, aby uváděli co nejvíce možných příkladů, které budou reakce dítěte charakterizovat. Odpovědi rodičů examinátor zapisuje do záznamového archu. Akceptovány jsou pouze takové odpovědi, které prokazatelně dokládají spontánní reakci dítěte na zvuky. Jedná se tedy o takové reakce, kdy dítěreagujebezzrakovékontroly,čidalšíhoupozorněnína zvuky. Součástíkaždéotázkyjepožadavek,abyrodičprocentuálně vyjádřil schopnost dítěte trvale a jednoznačně reagovat na zvuk v konkrétní situaci. Někteří rodiče mohou mít s tímto úkolem potíže. Zpětná vazba od rodičů bude přesnější, když se zvýší povědomí rodičů o hodnocené oblasti a cíleném chování dítěte. Při vedení rozhovoru s rodiči buďte flexibilní. Je možné, že při formulaci jedné otázky se vám dostane odpovědi na otázku jinou. Pokud jste v časové tísni, NENECHÁVEJTE VYPLNIT IT-MAIS DOTAZNÍK RODIČE SAMOSTATNĚ. Raději se se domluvte na jiný termín, kdy např. můžete provést rozhovor po telefonu. Hodnocení Reakce dítěte na zvukové podněty lze ohodnotit až 40 body, což je maximální počet. U každé otázky je možné získat 0 bodů (nejnižší ohodnocení), nebo až 4 body (nejvyšší ohodnocení). Bodování vychází z  hodnocení spontánních reakcí dítěte na zvuky a projevů dítěte prokázat specifické sluchové schopnosti, což je procentuálně vyjádřeno (např. „Mohl/a byste říci, zda je toto schopná Ema učinit ve více než 50% případů, nebo méně než 50% případů?“). Je skutečně důležité, aby byly dodržovány podmínky bodovacího systému, které jsou uvedeny u každé konkrétní otázky. Použitá literatura Zimmerman-Phillips S, Osberger MJ, Robbins AM. Assessment of auditory skills in children two years of age or younger. Presented at the 5th International Cochlear Implant Conference, New York, NY, May 1–3, 1997. Zimmerman-Phillips S, Robbins AM, Osberger MJ. Assessing cochlear implant benefit in very young children. Ann Otol Rhinol Laryngol Suppl. 2000;109(12):42-43. Robbins AM, Renshaw JJ, Berry SW. Evaluating meaningful auditory integration in profoundly hearing impaired children. Am J Otol. 1991;2(Suppl):144-150. 2 IT-MAIS Škála pro posouzení sluchového vnímání u kojenců a batolat IT-MAIS Škála pro posouzení sluchového vnímání u kojenců a batolat Komentář rodičů: 3 Je z chování dítěte patrné, že jeho hlasový projev je ovlivněn nasazením (užíváním) sluchadla nebo KI? Přístup ke zvuku prostřednictvím kompenzační pomůcky je zpočátku u malých dětí patrný zejména v rozvoji řečových dovedností. Četnost a kvalita vokalizace dítěte se může měnit podle toho, zda je pomůcka zapnutá, vypnutá nebo nefunguje správně. 1. Zeptejte se rodičů: Popište vokalizaci ________, když mu/jí na začátku dne nasadíte kompenzační pomůcku. Nechte rodiče vysvětlit (popsat), zda a jakým způsobem se změní hlasový projev dítěte, když se příslušná pomůcka zapne. 2. Zeptejte se rodičů: Pokud zapomenete přístroj ______ zapnout, nebo v případě, že přístroj nefunguje správně, je patrné, že se vokalizace dítěte liší/změnila (např. kvalita, četnost výskytu)? 3. Nebo se zeptejte: Zkouší (testuje) dítě fungování dané pomůcky po jejím zapnutí vlastním hlasem? _____ 0 = Nikdy Není patrný žádný rozdíl ve změně vokalizace dítěte, pokud je nebo není pomůcka zapnutá. _____ 1 = Výjimečně Po zapnutí pomůcky je patrný mírný nárůst vokalizace dítěte – až o 25% (stejně tak naopak, po vypnutí pomůcky mírný pokles vokalizace dítěte). _____ 2 = Občas Vokalizace dítěte se během dne zvýší až o 50%, pokud je pomůcka zapnutá. (Stejně tak naopak, při vypnutí pomůcky se objeví výraznější pokles vokalizace dítěte). _____ 3 = Často Při užívání zapnuté pomůcky je u dítěte patrný znatelný nárůst vokalizace během dne, a to až o 75%. (Stejně tak naopak, při vypnutí pomůcky se objeví výrazný pokles vokalizace dítěte). Rodiče zároveň mohou uvádět, že se objevují změny ve vokalizaci dítěte v prostředí mimo domov a to bez ohledu na to, zda je pomůcka zapnutá či nikoliv.) _____ 4 = Vždy Při zapnutí kompenzační pomůcky vokalizace dítěte jednoznačně vzroste na 100%, ve srovnání s tím, když je pomůcka vypnutá. 1 Komentář rodičů: IT-MAIS Škála pro posouzení sluchového vnímání u kojenců a batola 4 Vyslovuje dítě slabiky (produkuje slabikované zvuky) připomínající řeč? Tento typ hlasového projevu je typický při počátečních fázích řečového vývoje dítěte. Projevy (promluvy) dítěte obsahují rozlišitelné slabiky, což rodiče často označují jako„mluvení“ dítěte. 1. Zeptejte se rodičů: Promlouvá ______ k vám nebo k hračkám (objektu zájmu)? 2. Zeptejte se rodičů: Když si _____hraje sám/sama, jak se hlasově projevuje, pokud je kompenzační pomůcka zapnutá? 3. Zeptejte se rodičů: Vyslovuje (přeříkává) si slova z říkanek, nebo při hraní s hračkami užívá citoslovce (hop hop, bú bú, chro chro,…)? 4. Zeptejte se rodičů: Vyzvěte rodiče, aby uvedli konkrétní příklady, kdy se dítě takto projevuje, příp. jak často. _____ 0 = Nikdy Dítě nikdy neprodukuje slabikované zvuky připomínající řeč. Projevuje-li se, jedná se o nediferencovanou vokalizaci. Rodiče nemohou dát žádný příklad takového projevu dítěte. _____ 1 = Výjimečně Dítě jednou za čas produkuje slabikované zvuky (přibližně ze 25%), ale pouze za předpokladu, že má jazykový vzor. (Jazykový vzor se snaží spontánně imitovat). _____ 2 = Občas Dítě vyslovuje slabiky v 50% případů během dne při komunikaci s osobou, která je pro něj jazykovým vzorem. (Jazykový vzor se snaží spontánně imitovat). _____ 3 = Často Dítě vytváří výše popisovaná vyjádření přibližně ze 75% času, rodiče mohou uvést řadu příkladů. Dítě vyslovuje slabiky spontánně, ale s omezeným množstvím hlásek. Je zřejmé, že když s dítětem komunikuje nějaká osoba působící jako jazykový vzor, dítě spontánně napodobuje jeho řečový projev. _____ 4 = Vždy Dítě produkuje slabikované zvuky zcela spontánně, tzn. bez vlivu jazykového vzoru. Promluvy dítěte tvoří pestrou škálu zvuků. 2 IT-MAIS Škála pro posouzení sluchového vnímání u kojenců a batolat Komentář rodičů: 5 Reaguje dítě v klidné místnosti spontánně na své jméno, aniž by mělo zrakovou kontrolu a očekávalo, že bude zavoláno? Reakce dětí na zavolání jsou u dětí kojeneckého a batolecího věku velmi různé. Může se jednat např. o tyto reakce: chvilkové zastavení činnosti (např. přestane sát, plakat), hledá zdroj zvuku (např. vzhlédne po vyslechnutí svého jméno), zamrká očima, příp. se mu oči rozšíří. 1. Zeptejte se rodičů: Zavoláte-li na ______ jeho/jejím jménem zezadu v tiché místnosti, jak často dítě zareaguje na první oslovení (vyjádřete v %)? U řady malých dětí se může stát, že se reakce objeví pouze v dané chvíli, kdy je vydáván hlas (zvoláno jméno dítěte), pak již ne. Reakci dítěte lze uznat pouze za předpokladu, že se jeho reakce na zavolání stabilně opakuje. 2. Zeptejte se rodičů: Vyzvěte rodiče, aby uvedli řadu příkladů reakcí dítěte, které zaznamenali, a to zejména v případě, kdy by byl přiřazován nejvyšší počet bodů. Hodnocení: _____ 0 = Nikdy Dítě nikdy nereaguje na své jméno, rodiče nemohou dát žádný příklad. _____ 1 = Výjimečně Dítě hned napoprvé reaguje na zavolání jeho jména přibližně ve 25% případů, příp. reaguje až při několika opakováních. _____ 2 = Občas Dítě hned napoprvé reaguje na zavolání jeho jména přibližně v 50% případů, nebo jsou jeho reakce zřejmé pouze za předpokladu, že rodiče zvolání jeho jména zopakují více než jednou. _____ 3 = Často Dítě hned napoprvé reaguje na zavolání jeho jména přibližně v 75% případů. _____ 4 = Vždy Dítě spolehlivě a důsledně reaguje hned napoprvé na zavolání jeho jména. 3 Komentář rodičů: IT-MAIS Škála pro posouzení sluchového vnímání u kojenců a batola 6 Reaguje dítě v hlučném prostředí spontánně na své jméno, aniž by mělo zrakovou kontrolu? 1. Zeptejte se rodičů: Zavoláte-li na _______ jeho/jejím jménem zezadu v hlučném prostředí (např. lidé si povídají, děti si hrají, televize je zapnutá), jak často reaguje na první oslovení (vyjádřete v %)? Řiďte se dle kritérií hodnocení, které byly uvedeny v otázce č. 3. Je třeba mít na paměti, že čím mladší dítě, tím nenápadnější a méně výrazná může být jeho reakce (pozastavení činnosti, hledání zdroje zvuku...). Pokud je chování dítěte konzistentní, můžeme ho považovat za reakci. 2. Zeptejte se rodičů: Vyzvěte rodiče, aby uvedli řadu příkladů reakcí dítěte, které zpozorovali. Hodnocení: _____ 0 = Nikdy Dítě v hlučném prostředí nikdy nereaguje na své jméno, rodiče nemohou dát žádný příklad. _____ 1 = Výjimečně Dítě v hlučném prostředí hned napoprvé reaguje na zavolání jeho jména přibližně ve 25% případů, příp. reaguje až při několika opakováních. _____ 2 = Občas Dítě v hlučném prostředí hned napoprvé reaguje na zavolání jeho jména přibližně v 50% případů, nebo jsou jeho reakce zřejmé pouze za předpokladu, že rodiče zvolání jeho jména zopakují více než jednou. _____ 3 = Často Dítě v hlučném prostředí hned napoprvé reaguje na zavolání jeho jména přibližně v 75% případů. _____ 4 = Vždy V hlučném prostředí dítě spolehlivě a důsledně reaguje na zavolání jeho jména hned napoprvé. 4 IT-MAIS Škála pro posouzení sluchového vnímání u kojenců a batolat Komentář rodičů: 7 Reagujedítěspontánněnapřirozenézvuky(pes,hračky)doma/veznámémprostředí, aniž by na to bylo upozorňováno? 1. Zeptejte se rodičů: Upozorňuje______(slovně nebo mimoslovně) na zvuky v domácím, příp. velmi známém prostředí, aniž bychom ho/ji na ně upozornili? (např. nákup v obchodě/potraviny, restaurace, hřiště)? Zeptejte se rodičů, zda jsou si jistí, že dítě reaguje na sluchový podnět, nikoliv zrakový. 2. Zeptejte se rodičů: Příklady zahrnují reakce na zvuky jako zvonění telefonu, TV, štěkot psa, zvukové hračky, myčka, mikrovlnná trouba apod. Mladší dítě může neverbálně upozornit, že slyšelo nový zvuk vykulením očí, zamračením nebo úsměvem, hledáním zdroje nového zvuku, napodobováním zvuku (například při hraní si s novou hračkou), rozplakáním se po zaslechnutí hlasitého nebo neznámého zvuku, nebo hledáním rodičů pro vysvětlení. Reakce může nastat při zaznamenání zvuku, nebo naopak až po jeho skončení. Jakékoliv opakované chování dítěte považujeme za reakci, pokud je konzistentní. Hodnocení: _____ 0 = Nikdy Dítě se takto nikdy neprojevuje, nebo rodiče nemohou dát žádný příklad. Dítě na zvuky upozorňuje, ale až poté, co je k tomu vyzváno. _____ 1 = Výjimečně Dítě na přirozené zvuky reaguje přibližně ve 25% případů. Rodiče mohou uvést pouze jeden nebo dva příklady takového chování, případně uvádí řadu příkladů reakcí dítěte na stále se opakující zvuky, avšak tyto reakce nejsou jednotné. _____ 2 = Občas Dítě reaguje na řadu zvuků (přibližně v 50% případů). Nastane-li situace, že dítě nereaguje na zvuky, které se pravidelně vyskytují, i když stále reaguje na jiné dva přítomné (např. telefon a zvonek), připočítáme skóre 2 body (tzn. reakce„občas“). _____ 3 = Často Dítě stabilně reaguje ze 75% na řadu různých zvuků. _____ 4 = Vždy Dítě jednoznačně a vždy reaguje na všechny zvuky, které ho obklopují. 5 Komentář rodičů: IT-MAIS Škála pro posouzení sluchového vnímání u kojenců a batola 8 Upozorňuje dítě spontánně na přirozené zvuky v novém prostředí? 1. Zeptejte se rodičů: Upozorňuje ______(slovně nebo mimoslovně) na zvuky v neznámém prostředí, aniž bychom mu/jí k tomu my dali podnět? (např. na návštěvě u někoho doma, v cizím obchodě nebo restauraci)? Příklady zahrnují cinkání nádobí v restauraci, zvonek v obchodě, hudbu z reproduktorů, pláč dítěte ve vedlejší místnosti, požární hlásič nebo neznámou hračku v kamarádově domě. Mladší dítě může neverbálně upozorňovat, že slyšelo nový zvuk, vykulením očí, zamračením se nebo úsměvem, hledáním zdroje nového zvuku, napodobováním zvuku (například při hraní si s novou hračkou), rozplakáním se po uslyšení hlasitého nebo neznámého zvuku, nebo hledáním rodičů pro vysvětlení. Reakce může nastat při zaslechnutí zvuku, nebo naopak až po jeho skončení. Hodnocení: _____ 0 = Nikdy Dítě takto nikdy nereaguje nebo rodiče nemohou dát žádný příklad. _____ 1 = Výjimečně Dítě reaguje, ale jen ve 25% případů, rodiče mohou dát pouze jeden nebo dva příklady takového chování. _____ 2 = Občas Dítě reaguje na řadu zvuků (přibližně v 50% případů), rodiče mohou uvést řadu různých příkladů. _____ 3 = Často Dítě reaguje v 75% případů, rodiče mohou uvést mnoho různých příkladů, reakce dítěte jsou běžné. _____ 4 = Vždy Velmi málo nových zvuků se vyskytne bez povšimnutí dítěte a jeho projeveného zájmu o ně. 6 IT-MAIS Škála pro posouzení sluchového vnímání u kojenců a batolat Komentář rodičů: 9 Rozlišuje dítě spontánně zvuky, které jsou součástí jeho každodenních činností? 1. Zeptejte se rodičů: Rozpoznává nebo reaguje_________ pravidelně a přiměřeně na zvukové podněty bez zrakové kontroly, nebo dalšího upozornění na zvuk v mateřské škole nebo doma? Příkladem může být hledání známé hračky, kterou dítě slyší, ale nemůže ji vidět, podívání se na mikrovlnnou troubu, když zapípá, nebo na telefon, když zazvoní. Dále např. podívání se na dveře, když za nimi štěká pes, který chce dovnitř, pohled na dveře, když slyší otevírání garážových vrat, či položení rukou na oči, když vy stojíte za ním a ústně pobízíte ke hře na schovávanou. Popřípadě při stejné situaci reaguje na pobídku hry„Paci-Paci“, nebo„Ukaž, jak jsi veliký“. Hodnocení: _____ 0 = Nikdy Dítě takto nikdy nereaguje nebo rodiče nemohou uvést žádný příklad. _____ 1 = Výjimečně Rodiče mohou dát jeden nebo dva příklady tohoto chování. Dítě reaguje na 25% zvukových signálů. Jestliže je zde řada zvuků, které se běžně vyskytují, a dítě na ně nereaguje nebo neupozorňuje, k výsledku nemohou být připočteny více než 2 body (tzn. reakce„občas“). _____ 2 = Občas Rodiče mohou dát více než dva příklady. Dítě reaguje v 50% případů. _____ 3 = Často Rodiče mohou dát mnoho příkladů. Dítě projevuje odezvu na tyto signály minimálně v 75% případů. _____ 4 = Vždy Dítě má prokazatelně zvládnutou tuto dovednost a běžně reaguje na zvukové signály, které jsou součástí jeho každodenních činností. Je zde jen velmi málo zvuků z běžných činností, které dítě nerozpozná. 7 Komentář rodičů: IT-MAIS Škála pro posouzení sluchového vnímání u kojenců a batola 10 Je dítě schopno spontánně rozlišit hlasy dvou mluvících osob pouze sluchem? Příklady tohoto chování zahrnují rozlišení hlasu matky nebo otce a ostatních sourozenců, nebo rozlišení hlasu matky a otce. Projevem této schopnosti může být reakce dítěte na rodiče, kteří mluví, když má dítě pouze sluchovou kontrolu. 1. Zeptejte se rodičů: Umí _______rozlišit dva různé hlasy, například matčin a sestřin/bratrův, pouze jejich poslechem? 2. Zeptejte se na složitější situaci: Jestliže by si _____hrál/a se dvěma sourozenci a jeden z nich by mluvil, podíval/a by se ____ směrem na právě mluvícího bratra/sestru? Hodnocení: _____ 0 = Nikdy Dítě nikdy neprojevuje takové chování nebo rodiče nemohou dát žádný příklad. _____ 1 = Výjimečně Dítě umí rozlišit mezi dvěma velmi rozdílnými hlasy (dospělý/dítě) ve 25% případů. Zeptejte se rodičů na příklady takového chování. _____ 2 = Občas Dítě umí rozlišit mezi dvěma velmi rozdílnými hlasy (dospělý/dítě) v 50% případů. Zeptejte se rodičů na příklady. _____ 3 = Často Dítě rozlišuje dva velmi rozdílné hlasy (dospělý/dítě) v 75% případů, někdy rozlišuje mezi dvěma podobnými hlasy (např. hlasy dvou dětí). Zeptejte se rodičů na příklady. _____ 4 = Vždy Dítě vždy rozlišuje dva velmi rozdílné hlasy a velmi často je schopno rozlišit mezi dvěma podobnými hlasy. 8 IT-MAIS Škála pro posouzení sluchového vnímání u kojenců a batolat Komentář rodičů: 11 Rozezná dítě pouze sluchem rozdíl mezi řečí a ostatními zvuky? Smyslem této otázky je zhodnotit, zda je dítě schopno vnímat rozdíl mezi řečí a ostatními zvukovými stimuly. Zabýváme se tímto, protože dítě může tyto dva podněty zaměňovat. Například, když má dítě vytvořenou reakci na určitý podnět (pohupování se v reakci na hudbu), předvádí toto chování také v reakci na řečové podněty? 1. Zeptejte se rodičů: Rozlišuje _____ řeč jako kategorii, která je odlišná od ostatních zvuků? Například, když jste v místnosti s dítětem a mluvíte na něj, hledá pohledem vás, nebo jeho oblíbenou hračku? 2. Zeptejte se rodičů: Pokud na dítě promluvíte, přestane si hrát se svou oblíbenou hračkou? Hodnocení: _____ 0 = Nikdy Dítě nerozezná rozdíl mezi řečí a neřečovými zvuky. Rodiče nemůžou dát žádný příklad. _____ 1 = Výjimečně Dítě rozlišuje řeč od ostatních zvuků přibližně ve 25% případů. Rodiče mohou uvést jeden nebo dva příklady. Dítě často zaměňuje řeč a ostatní zvukové podněty. _____ 2 = Občas Dítě rozezná řeč od ostatních zvuků nejméně v 50% případů, rodiče mohou uvést řadu různých příkladů. _____ 3 = Často Dítě rozlišuje řeč od ostatních zvuků minimálně v 75% případů, rodiče mohou dát mnoho různých příkladů takového způsobu chování. _____ 4 = Vždy Dítě důsledně a spolehlivě rozlišuje řeč od ostatních zvuků a nedělá chyby v rozlišování řeči od ostatních zvukových podnětů. 9 Komentář rodičů: IT-MAIS Škála pro posouzení sluchového vnímání u kojenců a batola 12 Vnímá dítě pouze sluchem citové zabarvení/tón hlasu (hněv, rozrušení, úzkost)? Rozpozná velmi malé dítě změny emočního sdělení (citového zabarvení) mazlivého hlasu matky, která k němu promlouvá? Příklady zahrnují smích dítěte, nebo jeho„culení se“ v reakci na změnu v intonaci nebo změnu hlasu, či smutek dítěte při pokárání, nebo důrazném„ne-ne“, a to i bez podstatného zvýšení hlasu. 1. Zeptejte se rodičů: Pouze při poslechu, umí_______určit emoční sdělení v něčím hlase, jako je například rozhněvaný hlas nebo rozrušený hlas aj.? (Např. v reakci na matčin křik se poleká a rozpláče se, nebo se směje a usmívá v reakci na změnu intonace a rytmu rodičovského hlasu bez možnosti vidět jeho tvář.). Hodnocení: _____ 0 = Nikdy Dítě neprojevuje toto chování, rodiče nemohou uvést žádný příklad a dítě nemá příležitost tento způsob chování předvést. _____ 1 = Výjimečně Dítě projevuje toto chování ve 25% případů. Požádejte rodiče o příklady takového způsobu chování. _____ 2 = Občas Dítě projevuje takové chování v 50% případů. Zeptejte se rodičů na příklady. _____ 3 = Často Dítě projevuje takové chování v 75% případů. Zeptejte se rodičů na příklady. _____ 4 = Vždy Dítě stabilně a přiměřeně reaguje na rozsah hlasových tónů. Rodiče mohou poskytnout řadu příkladů. 10 Jméno dítěte Informant (rodič) Datum / / Examinátor (vyšetřující) Způsob Časová délka vyšetření ZÁZNAMOVÝ ARCH Škála pro posouzení sluchového vnímání u kojenců a batolat (IT-MAIS) 1 0 1 2 3 4 2 0 1 2 3 4 3 0 1 2 3 4 4 0 1 2 3 4 5 0 1 2 3 4 6 0 1 2 3 4 7 0 1 2 3 4 8 0 1 2 3 4 9 0 1 2 3 4 10 0 1 2 3 4 Celkový počet bodů: _____ /40 Otázky Nikdy Výjimečně Občas Často Vždy Informace od rodičů V případe potřeby dalších kopií Záznamového archu IT-MAIS nebo Instrukcí pro administraci kontaktujte Advanced Bionics na: 877.829.0026 800.678.3575 (TTY) AdvancedBionics.com 028-M354-45 ©2014 Advanced Bionics AG a přidružené společnosti. Všechna práva vyhrazena Advanced Bionics AG Laubisrütistrasse 28, 8712 Stäfa, Switzerland T: +41.58.928.78.00 F: +41.58.928.78.90 info.switzerland@AdvancedBionics.com Advanced Bionics LLC 28515 Westinghouse Place, Valencia, CA 91355, United States T: +1.877.829.0026 T: +1.661.362.1400 F: +1.661.362.1500 info.us@AdvancedBionics.com Informace o dalších adresách AB naleznete na internetových stránkách AdvancedBionics.com/contact