Masarykova univerzita v Brně Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky CVIČENI NA PODPORU VESTIBULARNI STIMULACE Semestrální práce k předmětu: SPp505 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s mentálním postižením 2 Autor: Bc. Eva Rozinajová Studijní program: PdF N-SPD Speciální pedagogika, magisterský Studijní obory: PdF SPZP Speciální pedagogika Ročník: Semestr: Brno 9 9 9 • • • Vestibulární rehabilitace x Vestibulární stimulace jako prvek BS x Metoda/terapie senzorické integrace x Balanční cvičení Projevy poruch zpracování vestibulárních podnětů: strach a nejistota z pohybů (zvláště pokud se nohy nedotýkají země, mají potíže změnit směr a rychlost pohybu - přecitlivělost) neklidný sed, nadměrné pohybování Některé děti vyhledávají vestibulární podněty, což se projeví jako stereotypní chování. Jde například o houpání se nebo točení (Hilton, 2011; Koomaret al, 2007; Smith Myles et al, 2005). Zařazení VS do výuky Základní škola speciální a Mateřská škola speciální v Novém Jičíně • „ Vestibulární stimulace zařazujeme především pro zpestření výuky v tělovýchovných chvilkách. Využíváme pohupování v dekách, v závěsných houpačkách a válcích. Jakákoliv změna polohy těla či hlavy výrazně podporuje zlepšení prostorové orientace dětí a kvalitnější zrakové vnímání." Zařazení VS do výuky Základní škola a Mateřská škola Kroměříž, F. Vančury • „Při vestibulární stimulaci využíváme pohupování v závěsných houpačkách. Jakákoliv změna polohy těla či hlavy výrazně podporuje zlepšení prostorové orientace dětí a kvalitnější zrakové vnímání." • „ Ve vestibulární a vibrační oblasti hodně využíváme vodní lůžko, závěsné křeslo, vibrační podložku a ruční vibrační pomůcky." Zařazení VS do výuky Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s. • „Touto stimulací se rozumí aktivity vnímané žákem prostřednictvím ústrojí rovnováhy. Vhodná stimulace tohoto systému je jeden z předpokladů pro pohyb v prostoru, pro bipedální lokomoci a pro udržení postury těla. Vestibulární stimulace realizujeme např. prostřednictvím a) polohování (vleže, vsedě, změny poloh na vozíku či na lůžku); b) houpáním (houpačky, vaky rehabilitační sítě); c) pasivním cvičením (pohyby hlavy nebo celého trupu); d) aktivním cvičením." Zařazení VS do výuky ZŠ NEULINGEROVA DAČICE • „Během vestibulární stimulace poskytujeme stimuly rovnovážnému ústrojí, zlepšujeme prostorou orientaci a vnímání pohybu. Využíváme především houpačky trampolíny vodní lůžko a závěsné houpací vaky" Vestibulární stimulace jako prvek bazální stimulace Kapounova 2007, str. 207: „je zaměřená na uvědomování se změny polohy, prostorovou orientaci a vnímání pohybu pacienta." Domov Letokruhy: „klientům s omezeným pohybem umožňuje stimulovat jejich rovnovážné ústrojí a informovat o poloze a pohybu v prostoru - technika ovesný klas, houpačka." Vítková 2001, str. 9: „Vestibulárnípodněty zprostředkovávají člověku s těžkým postižením informace o poloze v prostoru, o pohybu celého těla v prostoru." Indikace vestibulární stimulace • Pro osoby: - upoutané na lůžko (dny 3+) - s omezenou možností pohybu - v komatu - se spasticitou Podpora jedince prostřednictvím vestibulární stimulace • Stálý přísun podnětů ke zpracovávání Informace o poloze a pohybu • Pravolevá, prostorová a časová orientace • Stabilita a držení těla • Stabilizace oběhového systému • Svalový tonus • Redukce závratí • Pocit klidu, jistoty a bezpečí Možnosti vestibulární stimulace • Houpací/ kolébavé pohyby, změna polohy těla za pomoci pohybu celého lůžka • Otáčivé, lineární a statické pohyby • Pohyb ovesného klasu v poli - „Při Kornfieldubung terapeut klečí nebo sedí za klientem, pevně fixuje jeho tělo na svém těle, jeho hlavu má opřenou o jeho hrudník a provádí pohyb ve smyslu ležaté osmičky" (Friedlová, 2015) • Polohování - mumie, hnízdo Kurzy - VS IBS - Základní kurz Bazálni stimulace® - PhDr. Karolína Friedlová - „Součástí je nácvik praktických dovedností vestibulární stimulace" - Základní kurz 4000 Kč, nástavbový 3500 Kč D A - BAZÁLNÍ STIMULACE I. - ZÁKLADNÍ KURZ - Bc. Helena Dvořáková - „praktické provedení technik bazálni stimulace - např. polohování do hnízda a do múmie - neurofyziologická, zklidňující a povzbuzující koupel - somatická, vestibulární, vibrační a dýchací stimulace" - Základní kurz 4700 Pro koho jsou kurzy určeny: • „poskytovatele zdravotní péče: • poskytovatele sociálních služeb: • učitele speciálních škol, asistenty pedagoga, speciální pedagog, vychovatel školských zařízení • vyučující ve vzdělávacích programech výše zmíněných oborech" Terapie senzorické integrace • Anna Ayres - 1968 (teorie senzorické integrace) • vztah mezi zpracováním smyslových podnětů a chováním • „Základní ideou je poskytování a kontrolování smyslových vstupů, zejména vstupů pro taktilní, proprioceptivní a vestibulární systém (ale i ostatní smysly), takovým způsobem, že si dítě bude spontánně formovat adaptivní odpovědi a integrovat příchozí smyslové informace" • MP a PAS mezi cílovými skupinami • Teorie senzorické integrace vedla k využívání snoezelenu Cílové skupiny terapie senzorické integrace Mentální a vícenásobné postižení Poruchy autistického spektra Demence Smyslové postižení Poruchy řeči Poruchy učení a chování Psychiatrické diagnózy Běžná populace Jiné cílové skupiny Principy senzorické integrace • orientace na dítě, • aktivní účast dítěte, • individualizovaná péče, • cílené aktivity, • potřeba adaptivní odpovědi (přiměřená reakce na podnět), • dominance aktivit zaměřených na proprioceptivní, vestibulární a taktilní systém, • stanovení cíle - zlepšení zpracování a organizace vjemů, • provádění SI trénovaným odborníkem. Kurz senzorické integrace Terapii senzorické integrace může provádět: - Ergoterapeut - Fyzioterapeut - Klinický logoped Kurz: Úvod do senzorické integrace pro pomáhající profese v sociálních službách - Určen pro: • Speciální pedagogy • Psychology • Vychovatele • Další pomáhající profese =po absolvování neprovádí terapii, ale METODU MUČKY PRO VĚSTIBULARNI SEZENÍ POMŮCKY PRO VESTIBULÁRNÍ STIMULACI/ BALANČNÍ CVIČENÍ/ SI TERAPEUTICKÉ VÁLCE POMŮCKY PRO VESTIBULÁRNÍ STIMULACI/BALANČNÍ CVIČENÍ BALANČNÍ MÍČE POMŮCKY PRO VESTIBULÁRNÍ STIMULACI/BALANČNÍ CVIČENÍ/ SI BALANČNÍ PODLOŽKY/DESKY.. POMŮCKY PRO VESTIBULÁRNÍ STIMULACI/BALANČNÍ CVIČENÍ/ SI BALANČNÍ PODLOŽKY/DESKY... POMŮCKY PRO VESTIBULÁRNÍ STIMULACI/BALANČNÍ CVIČENÍ/SI TERAPEUTICKÉ HOUPAČKY POMŮCKY PRO VESTIBULÁRNÍ STIMULACI/BALANČNÍ CVIČENÍ/ SI TERAPEUTICKÉ HOUPAČKY POMŮCKY PRO VESTIBULÁRNÍ STIMULACI/ BALANČNÍ CVIČENÍ/ SI TRAMPOLÍNY... POMŮCKY PRO VESTIBULÁRNÍ STIMULACI/ BALANČNÍ CVIČENÍ/ SI ...A DALŠÍ POMŮCKY PRO VESTIBULÁRNÍ STIMULACI/ BALANČNÍ CVIČENÍ/ SI Zdroje Bazálni stimulace - Domov Letokruhy, příspěvková organizace. Úvod - Domov Letokruhy, příspěvková organizace [online]. Copyright © 2019 [cit. 03.11.2019]. Dostupné z: http://www.domov-letokruhv.cz/domov-se-zvlastnim-rezimem/nove-osetrovatelske- metodv/bazalni-stimulace/ Bazálni stimulace I. - základní kurz. Diakonická akademie, s.r.o. [online]. Copyright © 2019 [cit. 21.10.2019]. Dostupné z: https://www.diakonicka-akademie.cz/prima-prace-s- klienty/bazalni-stimulace-i-zakladni-kurz-44/ Bazálni stimulace | www.credoskola.cz. Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s [online]. Copyright © 2019 Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s, [cit. 21.10.2019]. Dostupné z: https://www.credoskola.cz/bazalni-stimulace Bazálni stimulace | ZŠ Neulingerova Dačice. ZŠ Neulingerova Dačice \ Internetové stránky ZŠ Neulingerova Dačice [online]. Copyright © 2015. Server provozuje Základní škola Dačice, Neulingerova 108, 384 420 274, info [cit. 21.10.2019]. Dostupné z: http://www.zsdacice.net/bazalni-stimulace/ Doplnková terapie - část pátá | ZŠ a MŠ Kroměříž, F. Vančury. ZŠ a MŠ Kroměříž, F. Vančury \ novinky z naši školy [online]. Dostupné z: http: terapie-cast-pata-2/ Zdroje FRIEDLOVÁ, K. Bazálni stimulace pro pečující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy. 1. vyd. Frýdek-Místek: Kleinwächter, 2015 KAPOUNOVA, G. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. VÍTKOVÁ, Marie a Jarmila PIPEKOVÁ, ed. Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7. https://3lobit.cz/uvod-do-teorie-senzoricke-integrace/ www.sensashop.cz Základní kurz Bazálni stimulace® - INSTITUT Bazálni stimulace®. Institut bazálni stimulace ® - akreditované vzdělávací centrum [online]. Copyright© INSTITUT Bazálni stimulace [cit. 21.10.2019]. Dostupné z: https://wwwbazalni- stimulace.cz/nabidka/kurzy/zakladni-kurz/ Základní škola speciální a Mateřská škola speciální v Novém Jičíně - INSTITUT Bazálni stimulace®. Institut bazálni stimulace ©-akreditované vzdělávací centrum [online]. Copyright© INSTITUT Bazálni stimulace [cit. 21.10.2019]. Dostupné z: https://www.bazalni-stimulace.cz/novy-iicin/