VYUŽITÍ ICT U ŽÁKŮ S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM •Chromíková Alžběta, 448085 Obsah obrázku budova, dům, žlutá, okno Popis byl vytvořen automaticky CO TO JE ICT? •RVP ZV – MINIMÁLNÍ VÝSTUPY •Ovládá základní obsluhu počítače •Komunikuje pomocí internetu/jiných komunikačních zařízení •Pracuje s výukovými a zábavnými programy dle pokynů •Vyhledává potřebné informace •Ovládá základy psaní na klávesnici •1. stupeň – základní obsluha PC – zapnutí, vypnutí a práce s myší. Zvládá psaní známých písmen na klávesnici. •2. stupeň – psaní jednoduchých slov, vět, vyhledává informace na internetu podle pokynů a pracuje podle pokynů s vybranými výukovými a zábavnými programy. •RVP ZŠS ICT JAKO SOUČÁST RVP •VÝHODY •Pomoc při řízení výuky, nástroj k řešení problému, podpora kreativity a zlepšuje prezentační dovednosti žáka. •Faktor motivace, podporují samostatné učení •Podpora inovativních postupů ve vzdělávání •Nedostatečné znalosti učitele při práci s ICT - malá jistota a motivace učitelů •Špatná kvalita technologií, omezený přístup, omezený počet vhodných výukových programů a nedostatečné začlenění ICT •NEVÝHODY VÝHODY A NEVÝHODY VYUŽITÍ ICT VE VÝUCE VYUŽITÍ ICT U ŽÁKŮ S LMP •Podobné využití jako u intaktní populace •Práce s ICT je pro žáky především motivující, přináší konkrétní praktický přínos a zvládnutí práce na PC pro ně není tak nároční jako například naučit se trivium – práce na PC pomáhá i s výukou a opakováním trivia •Využití interaktivních tabulí, výukových programů a pracovních listů •Oblast ICT může být pro žáky s LMP oblastí, kde se mohou přiblížit až vyrovnat svým vrstevníkům – napomáhá socializaci Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky VYUŽITÍ ICT U ŽÁKŮ SE STŘEDNĚ TĚŽKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM •Častou komplikací je narušený motorický vývoj – nutná náhrada například podpěrkami, zvětšenou klávesnicí apod. •Práce s ICT je u žáků se STMP na různé úrovni – někteří žáci zvládnou hrát jednoduché hry nebo se naučí pracovat se speciálními vzdělávacími programy • Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky VYUŽITÍ ICT U ŽÁKŮ S TĚŽKÝM A HLUBOKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM •U žáků s těžkým a hlubokým mentálním postižením – nutnost využít speciálního hardwaru – nejen kvůli problémům s motorikou ale například i přidruženým zdravotním komplikacím – př. Epilepsie. Využíváme jednoduché spínače a přiřazovací panely. Obsah obrázku místnost, hodiny Popis byl vytvořen automaticky A JAKOU TECHNOLOGII MŮŽEME VYUŽÍT? •Počítač – speciální software pro využití u žáků s MP – umožní psaní textů, malování obrázků a využití výukových programů •Interaktivní tabule – motivující a názorné •Elektronické vzdělávání (moodle) •Notebooky, tablety, smartphony,… •Dotykový monitor Obsah obrázku kreslení, místnost Popis byl vytvořen automaticky VÝUKOVÝ PROGRAM MÉĎA Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky ZDROJE: •Využití ICT u dětí se speciálními potřebami – Pavel Zikl a kol. •Rámcový vzdělávací program ZŠ •Rámcový vzdělávací program ZŠS •Informační a komunikační technologie při výuce a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami – Veronika Plavcová •Pachner.cz – výukové programy • •