Snoezelen _MSE Koncept multismyslové (multisenzoriální) stimulace, speciální místnost určená k poskytnutí: - pozitivně naladěného prostředí - může mít funkci relaxační, poznávací a interakční. - 60.-70. léta 20. století Holandsko - holandští terapeutové: Jan Hulsegge a Ad Verheul - během práce na Hartenbergském institutu v Holandsku (centrum pro jedince s mentálním postižením) - výraz byl vytvořen spojením základů slov „snuffelen“ (čichat), vyzdvihuje smyslový aspekt terapeutického postupu a „doezelen“, (dřímat), vystihuje stav blaha a klidu. Pojem snoezelen se objevuje ve dvou rovinách: - speciálněpedagogická (vnímáno jako koncept) - terapeutická (vnímáno jako speciálně vytvořené prostředí) multisenzoriální nebo relaxační místnost - nutná rovnováha mezi stimulací a relaxací ve světě individuálních potřeb Východiska: vnímání a poznávání okolí zabezpečují primární smyslové vjemy zlepšování kvality života zvláště rezidentů v dlouhodobé (ústavní) péči většina není schopna verbální komunikace zlepšuje zdravotní stav (tělo + duše) uvolňuje, uklidňuje, aktivizuje, probouzí zájem řídí a uspořádá podněty vyvolává vzpomínky (probouzíme paměťové stopy, preventivní terapie apod.) vnitřně člověka organizuje (představujeme jednotlivé podněty zvlášť) odstraňuje strach, vytváří pocit jistoty spojuje a podporuje vztahy, ale nenahrazuje!!! pomáhá člověku se orientovat vytváří pocit štěstí (endorfiny): vliv na fyzický stav, snížení agresivity Zpočátku byl snoezelen pouze jako volnočasová aktivita, dnes vždy v režii průvodce !!! Nutnost znát metodiku a užívání pomůcek. Snoezelen není designová místnost, ale vědecky řízená činnost !!! Cíle: Snaha proniknout do způsobů vnímání. Integrovaný přístup, aplikovaný odborným personálem v rámci denních činností a péče Aktivní stimulace skrze světelné, zvukové, čichové a chuťové podněty. Podstata: Vnímání vázané výlučně na tělo Poskytnutí individuální a přirozeně návazné senzorické stimulace Bez potřeby rozvoje vyšších kognitivních oblastí (logických a abstraktních procesů myšlení a paměti) Nečekáme výkony !!! Přijatelné, nestresující prostředí Multifunkčnost Pozitivně laděné prostředí Plná orientace na uživatele Uspokojování jeho fyzických, emocionálních, psychických a duševních potřeb. Efekt snoezelenu: vyjadřuje harmonický vztah tří činitelů: Prostor: příjemná vnější atmosféra Průvodce: otevřená vnitřní nálada (klid, otevřenost, emoce) Uživatel: bězděčný záměr Průvodce: speciální pedagog, vychovatel, pečovatel, psychoterapeut, psycholog, rehabilitační pracovník, ergoterapeut, muzikoterapeut ad. Měl by se vyznačovat: Profesní x osobnostní vlastnosti. Empatie, trpělivost, zájem. Schopnost motivovat. Kreativita. Znalost diagnózy uživatele. Osobní vztah s uživatelem je výhodou. Kompetence a zodpovědnost. Kdo je uživatelem? Jeho popis zahrnuje tři dimenze: diagnóza a důsledky z ní vyplývající, věk a zákonitosti ontogenetického vývoje, prostředí, ve kterém uživatel žije. Diagnóza a důsledky z ní vyplývající: Tělesné, mentální, smyslové a kombinované vady. Duševní poruchy, psychózy, deprese (psychiatrické diagnózy). Demence od útlého věku až po senilní syndromy demencí. Neurologické poruchy. Poruchy chování a emocí. Syndromy ADD, ADHD, opoziční vzdor ODD. LMD, SPU. Diagnózy v geriatrické problematice. Věk a ontogenetické zvláštnosti uživatele: dimenze věku je neomezená. Musíme respektovat vývojová specifika od narození po stáří. K tomu přizpůsobit didaktické prvky (kojenec x senior) Prostředí, ve kterém uživatel žije: Ambulantní. Týdenní pobyty. Celoroční pobyty. Školská zařízení. Domovy a ústavní zařízení. Poradenská centra. Dětská centra.