Bazální stimulace: Bazální = elementární, základní. Pedagogicko-psychologická aktivita, která nabízí možnosti pro vývoj osobnosti jedincům s těžkým postižením. Východiska: U jedinců s TZP jsou extrémně redukované aktivity. Aktivita je často omezena na nejelementárnější životní výkony. Svět kolem téměř neexistuje. Pomocí základních podnětů lze alespoň částečně otevřít individuální izolaci. Základní myšlenkou je požadavek celistvosti (není možné vystihnout smysluplný rozdíl mezi tělem a duší). Za základní se považuje, že pomocí těla můžeme jedince uvést do reality, zprostředkováním zkušenosti a vjemů. Každý vývoj lze při jeho diferencování vhodným způsobem podpořit. Celistvost ve vývoji člověka: Vnímání, sociální zkušenost, myšlení, komunikace, pocity, pohyb, tělesná zkušenost. Platí: všechny složky jsou stejně důležité. Všechny složky působí společně. Základními prvky konceptu BS jsou: vnímání, pohyb komunikace. Vnímáme pomocí smyslů Díky schopnosti vnímat jsme naučili pohybovat a komunikovat Pohyb, vnímání a komunikace se navzájem ovlivňují Koncept BS podporuje percepci, lokomoci a komunikaci Základní bazální smysly: vibrační, somatické, vestibulární: BS respektuje vývojové stupně schopnosti vnímat Schopnost vnímání se rozvíjí již v embryonálním vývoji (7. týden) Nejvýraznější podněty dostává plod v oblasti: vibrační, somatické, vestibulární. Vibrační: zvuky, hlas matky, tlukot jejího srdce ad., jsou přenášeny v podobě vlnění plodovou vodou a plod si je uvědomuje jako vibrace Somatické: plod cítí tlak stěny uteru a plodové vody na svém těle, cucá si palec ad. Vestibulární: vnímá změny polohy svého těla a změny polohy těla matky (od 16. týdne). Nástavbové smysly: získáváme během dalšího pre - a postnatálního vývoje Cílená a strukturovaná stimulace smyslových orgánů a hybnosti umožňuje vznik nových dendritických spojení v mozku. Optické (zrak); Olfaktorické (čich); Orální; Auditivní (sluch); Taktilně-haptické, Systém bazální stimulace: žádná oblast není možná bez druhé, každá oblast působí na další, teprve všechny oblasti vytváří jednotu. Celistvost ve vývoji člověka: nadřazování některé složky představuje zasahování do hodnotového systému. Prostřednictvím pohybu a vnímání se vytvářejí tělesné zkušenosti a jsou neoddělitelné s lidskou interakcí. V konceptu BS podporujeme: Stimulaci vnímání vlastního těla Rozvoj vlastní identity Umožnění vnímání okolního světa Navázání komunikace se svým okolím Zvládnutí orientace v prostoru a čase Lokomoční schopnosti Zlepšení funkcí organismu psychomotorický vývoj jedince Respekt autonomie jedince Důstojné prožívání Co nejvyšší míra kvality života Koncept BS se uplatňuj především v péči o: Děti a dospělé s těžkými změnami v oblasti smyslového vnímání. Děti a dospělé s těžkými změnami v oblasti hybnosti a komunikace. Klienty v kómatu. Klienty dlouhodobě upoutané na lůžko. Klienty neklidné, dezorientované. Klienty v intenzivní péči. Geriatrické klienty. Seniory s demencí. Umírající (hospicová péče). Klienty po mozkových cévních příhodách. Žáky se SVP. Předčasně narozené děti (neonatologická péče) Iniciální dotek Ruce terapeutů jsou médiem, umožňují získat uživateli informace o sobě i okolním světě Koncept BS není doteková terapie, ale pracuje s dotekem. Nečekané, necílené doteky vyvolávají pocit nejistoty a strachu. ID poskytuje informaci, kdy začíná a kdy končí naše přítomnost u uživatele. Na základě biografické anamnézy zvolíme nejvhodnější místo na těle uživatele. Pevným a zřetelným dotykem ho vždy informujeme o počátku a ukončení přítomnosti či činnosti. ID musí být vždy zřetelný a přiměřeného tlaku ID vždy podpoříme verbálně ID musí znát všichni, kteří přijdou do kontaktu s uživatelem