Normativní a speciální, nemocí podmíněné vývojové úkoly pro děti, mladistvé a mladé dospělé (Ortmann in Kalenbach 2000, s. 255) Vývojová období Normativní vývojové úkoly Speciální, nemocí podmíněné vývojové úkoly Rané dětství (0-3 roky) Rozvíjí se vazby Říkat první slova a věty Ukazovat objekty Motorický vývoj Vytvářet senzomotorickou inteligenci Rozvíjet hru Lehká svalová slabost Učit se ztížené chůzi Nedostatečně vyvinutá schopnost koordinace Předškolní věk (3-6 let) Rozvoj řeči Rozvíjet hru a fantazii Schopnosti hrubé a jemné motoriky Rozvíjet sebekontrolu Rozvíjet identitu pohlaví Časté zakopávání a pády Omezení ve sportu (např. nemůže skákat) Motorické omezení při hře Narušená motorická sebekontrola Zvládnout narušení sebehodnocení Spolupráce při terapiích a léčbě Školní věk (6-11 let) Nabytí kulturních technik Setkat se s jednoduchými morálními rozdíly Akceptovat pravidla Rozvíjet sebevědomí Naučit se skupinové hře Ukázat připravenost k výkonu a zdatnost Rozvíjet kooperaci/sociální kompetenci Vybudovat pozitivní sebekoncepci při funkční a pohybové ztrátě Překonat podstatné a těžké pohybové omezení Akceptace potřeby pomoci a závislosti na péči druhých Přijetí vozíku jako prostředku k pohybu Adaptace na elektrické psací a pracovní pomůcky Raná adolescence (11-18 let) Tělesný růst/pohlavní zralost Odpoutání se od rodičů Hra a práce ve skupinách Sbírat sexuální zkušenosti Budovat okruh přátel Adaptace vlastního konceptu Diferencovat morální vědomí Poznat vlastní onemocnění a jeho průběh Akceptace postupujících pohybových omezení Psychické odpoutání se (odloučení) od rodičů při narůstající závislosti Přijmout vlastní časnou smrt jako realitu Rozvíjet strategie překonávání pro osobní „jiné bytí“ Orientace v životě a nalézání smyslu života s DSD Rozvíjet a formovat pohlavní identitu a sexualitu Pozdní adolescence (18-21 let) Realizovat nezávislost na rodičích Vybrat povolání a prodělat přípravu na povolání Partnerský život Upevnění a zvnitřnění morálních zásad Akceptace úplné závislosti na péči a potřeby pomoci Vybrat si vhodné povolání vzhledem k postižení Aktivní spolupráce při terapiích a operacích (compliance) Udržet si pocit vlastní hodnoty a optimistický postoj k životu Překonat smutek vzhledem k unikajícím životním perspektivám Raná dospělost (21-30 let) Zahájit (přijmout) pracovní činnost Realizovat partnerství/sňatek Mít děti a vychovávat je Rozvíjet životní styl Další vzdělávání Stabilizace sebekoncepce Život, který si sami určují, při 100% závislosti Udržet si důvěru v sebe sama a optimismus Rozvíjet strategie zvládání stresu (coping) Akceptovat umírání a smrt (Český zdroj překladu Vítková 1998, s. 88 –89)