ÚVOD DO STUDIA DĚJEPISU aneb VADEMECUM odborné historické práce Mgr. Jiří Mihola, Ph.D. •Podmínky udělení zápočtu: •Úspěšné vykonání písemného zápočtového testu (konec semestru nebo začátek zk. období), který bude vycházet z doporučené literatury a probraného učiva. •Okruhy otázek a doporučená studijní literatura + další materiál bude postupně k dispozici na ISu. • • • • • • • • • • • • • • • • • • •Historie jako věda – předmět, poslání, vztah k dalším oborům, členění historické látky •Vývoj dějepisectví, filozofie dějin – charakteristika, představitelé •Filozofie českých dějin, spor o smysl českých dějin •Vysokoškolské studium dějepisu – obecná charakteristika, dějepis na Pedagogické fakultě MU •Organizace historické práce, historická pracoviště (univerzity, Akademie věd, historické společnosti •Historická vlastivěda •Historické časopisy – rozdělení, charakteristika, příklady •Archivy •Kroniky a kronikářská práce •Muzea – rozdělení, charakteristika, příklady •Památková péče (vývoj, charakteristika, příklady NKP, památky UNESCO aj.) •Knihovny, samizdatová, exilová, zahraniční literatura Význam a úkoly předmětu: •a) seznámit s vlastním studiem historie jako vědního oboru •b) seznámit s organizací historické vědy a historického výzkumu v ČR (možnosti a organizace studia, možnosti vědeckého růstu) •c) poznání historikovy práce a zvládnutí její techniky – metodologie výzkumu, odborná terminologie, práce s prameny a odbornou literaturou, jejich kritika a interpretace. Finále = tovaryšský výrobek v podobě DIPLOMOVÉ PRÁCE, která je důkazem zvládnutí samostatné práce s literaturou a prameny, měla by přinášet nové poznatky a závěry. • •HISTORIE JAKO VĚDA: •Co je historie? Co je objektem jejího studia a jaké jsou metody této vědy? Je historie věda? Má vůbec význam (není jen konstatováním toho, co už se odehrálo a co už nezměníme?) Jaké místo zaujímá mezi dalšími vědami? Jaké k nim má vztahy? Historie – chvála a zpochybňování •Historie – z řečtiny HISTORO = bádání, zkoumání, zprávy očitého svědka atd. •„Historie je svědectvím času, světlo pravdy, život paměti, učitelka života, zvěstovatelka dávných dob.“ (Cicero) •„Není nějak udivující, že dějepisci lžou, dělali to všichni lidé a v každé době.“ /David HUME/ •„Dějiny se skládají z obyčejných výmyslů.“ /Voltaire/ •„Dějiny národů a států vynesly dějepiscům a knihkupcům nějaké ty peníze, o jiném užitku nevím.“ /Ludwig BÖRNE/ •„Můza historie KLIÓ je naveskrz prolezlá lží jako pouliční nevěstka syfilidou.“ /Schopenhauer/ • •Problém historie: •- nepřímé poznávání, není vždy dostatek „materiálu“ – pramenů, nejsou všechny stejně cenné •- poplatnost době – ideologizace historie •- fabulování historické skutečnosti, falza, záměny s beletrií aj. Snaha o objektivitu •Palacký: •„Svůj k svému, ale vždycky podle pravdy.“ • •Pekař: •„Padni komu padni“ • •„Sine ira et studio“ E:\Historické časopisy\Historické časopisy 029.jpg HISTORIK jako archetyp •MÚZA KLIÓ •Atribut historika? •Tlusté skla brýlí a rozsezené pozadí •Pracovní stůl – hory knih, kopií pramenů, korektury článků, slovníky, encyklopedie, dopisy, pozvánky na přednášku, fotografie, časopisy aj.