4. seminář z vývojové psychologie I Téma: Hra Proveďte pozorování dětské hry a pořiďte záznam pozorování. Můžete provést pozorování individuální hry dítěte nebo pozorování skupiny dětí stejného i různého věku Popište prostředí, denní dobu, přítomnost dalších osob Zaznamenejte: Psychomotorické projevy dítěte úroveň pohybové aktivity odklony pozornosti dítěte, střídání aktivit dítěte verbální projevy dítěte během hry Použité předměty a prostředky ve hře Téma hry, změny tématu V případě pozorování dvou a více dětí: vzájemné interakce Interakce s vámi jako s pozorovatelem Všímejte si symbolizace ve hře Uplatnění pravidel ve hře Výsledky pozorování se pokuste zhodnotit: a) vzhledem k vývojové úrovni dítěte. b) z hledika významu této hry pro dítě (z hlediska vývoje psychických a behaviorálních funkcí i z hlediska témat a situací, se kterými se aktuálně setkává). K tomuto zhodnocení může být cenným doplněním rozhovor s blízkou osobou, která bývá přítomna u hry dítěte (rodič, učitelka v MŠ). Proveďte pozorování hry dítěte (Můžete provést pozorování pouze u jednoho dítěte. Můžete však provést pozorování u dědí z více věkových skpuin nebo u více dětí z jedné věkové skupiny): a) V batolecím období b) V předškolním věku c) V raném školním věku (6/7-8/9 let) d)Ve středním školním věku (8/9-11/12 let)