Vývojová psychologie I Prezentace z 5. přednášky v JS 2006 Pavel Humpolíček, Alena Uhrová Psychologický ústav FF MU Doporučená literatura Základní literatura U Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha: Grada U Langmeier, J., Matějček, Z. (1968, 1974): Psychická deprivace v dětství. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství. U Ríčan, P. (2004). Cesta životem. Praha: Portál. U Švancara, J. (1973, 1981). Kompendium vývojové psychologie. Praha: SPN. U Švancara, J. (1983): Psychologie stárnutí a stáří. Učební text. 2. vyd., Praha SPN. Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie, Portál: Praha. Omezení předoperačního myšlení Omezení předoperačního myšlení Ü1. Egocentrické myšlení [§12. Neschopnost konzervovat [§13. Neschopnost hierarchické klasifikace Konzervace množství •••••• •••♦•i • • • i • ™ * w § § f u .---. ui pvj vmg ryiujci yen i yiLWj, ui \jwj Wl Ií5 I laVC IJ IUI C í Konzervace množství Does each of these two balls of clay weigh the same amount? Now (without placing them back on the scale to confirm what is correct for the child) do the two pieces of clay weigh the same, or does one weigh more? Konzervace množství Kognitivní vývoj Vztah mezi názorem a operací Experiment: Dítěti současně předložíme sklenice odlišného tvaru A a B a požádáme, aby současně vkládalo po jednom korálku do každé z nich, jeden korálek levou rukou, druhý pravou. - Operace je potlačena nadměrnými požadavky názoru Kognitivní vývoj Názorná představa uspořádání Experiment: - rotace předmětu kolem vlastní osy - zajímavé představy o uspořádání. Kognitivní vývoj Rozčleňování názoru Experiment: řazení tužek, odlišných, ale dosti blízkých rozměrů do dvojic. 3.Neschopnost hierarchické klasifikace Kognitivní vývoj Diferencování vztahů nadřazené třídy a jejích složek Je na obrázku více žlutých květin nebo květin ? r c ^ r 2l Kognitivní vývoj Diferencování vztahů nadřazené třídy a jejích složek - Interpretace: děti respektovaly pouze jeden aspekt množiny (barvu), která je více upoutala. - Podobně: je těžší kg peří nebo železa? Kategorizace - Piaget I 3 stádia schopnosti kategorizovat: 1.Stádium: 2,5 - 5 let 2. Stádium - 5 - 7-8 let 3. Stádium: 7-8 let (stádium konkrétních operací) Nové výzkumy 1. Schopnost vnímání prostorové reality Schopnost konzervace vázaná na určitou oblast ? Egocentnsmus? Konzervace + odlišení vzhledu od reality §J Lékaři vzali koně (dítěti je ukázán obrázek koně) a operovali ho tak, že mu přidali černé a bílé pruhy po celém těle. Ustřihli mu hřívu a spletli mu žíně v ocasu. Odnaučili ho rzát a naučili ho žrát divokou trávu místo ovsa a sena. Naučili ho také žít v divoké Africe místo ve stáji. Když to všechno udělali, vypadalo toto zvíře takto (dítěti je ukázán obrázek zebry). Když skončili, bylo to zvíře kůň, nebo zebra? (Keil, 1989, s. 307) VO m m oo,oOKvcin^m(N^í i—i Ä}nrai uio;n sľuirxeaddp qsin^unsip oj ^«[iqv Animistické a magické myslení ? Často vznikají vlivem nedostatečné zkušenosti s vnějším fyzikálním prostředím. Egocentrická řeč ? Chápou roli posluchače Chápou roli mladšího Do jisté míry uzpůsobují řeč Kategorizace Kategorizace Kategorie na středním stupni zobecnitelnosti: židle, stoly, oblečení Kolem 4 roku nadřazené i podrazené kategorie: nábytek x kuchyňská židle, školní židle, židle na verandu, židle k psacímu stolu.... Kategorizace Apatosaurus (dinosaurus) má studenou krev pták má teplou krev Kategorizace Kategorizace je umožněna rozšiřujícím se slovníkem a rozšiřováním obecných znalostí Stejná kategorie má stejné znaky ! Kategorizace Categories of Animals Toto zvířátko rádo bojuje —► "Likes to fight" Toto zvířátko rádo skáče po stromech "Likes to hide in trees" Predoperační myslení Shrnutí J Myslení je - Názorné a intuitivní - Centralistické - Nedospívá ke zvratnosti (ireverzibilitě), - Často si vypomáhá zkreslením, či vyloučením některých informací. »ALE - zjednodušené úkoly - logické operace - myšlení se vyvíjí postupně Vnímání počtu - Piaget Dominance názorné složky Piagetuv experiment s řadou mincí - počet pouze jeden aspekt reality, dítě dává přednost vizuálně nápadnější, názorné vlastnosti. Vnímání počtu 0 0 0 0 0 Q a 0 ? 2 8 CTÍ ío s: 2 s Q Q Q D á . Q Vnímání počtu - Piaget Podobně: - Experiment: pětileté děti měly rozdělit 18 korálků (10 červených a 8 modrých) na dva stejné díly-pětileté děti dělí podle barvy a neberou v úvahu odlišnosti v počtu Vnímání počtu - současnost Mezikultumí rozdíly 8 Chápání prostoru a času Ü Prostor - Diferenciace polohy nahoře a dole je již správná, x (pravo-levo) ■JCas Zhodnocení teorie Vývoj pozoruje a rovněž: - popisuje - vysvětluje Uskutečňuje se vývoj ve stádiích? Vygotského sociokultumí teorie Sociální původ kognitivního vývoje Vygotskij Sociální původ kognitivního vývoje U Kognitivní vývoj v souladu se sociální interakcí IpZóna proximalního vývoje Efektivní sociální interakce Ü Intersubj ekti vita Ü vedená (řízená) účast Vygotského pohled na „hru na..." U Jedná v souladu s vnitřními podněty JUčí se myslet před tím než jedná X Piaget Vygotskij a pedagogika J Reciproční učení U Kooperativní učení Současné teorie o zpracovávání informací Nespokojenost a vágnost formulování vývojové změny NEO - Piagetova teorie CASE. (1992 - 1998) akceptace stádií Přesun mezi stádiemi - v závislosti na zvětšené schopnosti zpracovávat informace Specifická kognitivní struktura (batole - senzorický vstup a fyzické akce, v raném dětství vnitřní representace událostí a jednání a jednoduché transformace representací adolescenci komplexní transformace representací.) NEO - Piagetova teorie CASE. H 992-1998^ lil Vývoj mozku J Praxe se schématy a automatizace - praktikující schémata - asimilace - kombinování schémat, konstrukce - akomodace P Formování „centrálních pojmových struktur „ Příklad Dítě 5 let schémata - když je voda nalita z vysoké skleničky do nízké, výška hladiny se zredukuje, - když je voda přelita z úzké skleničky do široké, tak se plocha vody zvětší. experimentování správná odpověď konzervace spojení do centrální pojmové struktury NEO - Piagetova teorie CASE. H 992-1998^ Ü zkoušení teorie na řadě úkolů [Upředškoláci -jedna dimenze Ü školní věk 2 dimenze U adolescence - kombinace HRole zkušenosti Příklad - Formování centrálních pojmových struktur §1 „Nakreslete obrázek maminky a tatínka, jak se drží za ruce v parku, s malým miminkem na trávě před nimi a stromem daleko za nimi". *Jf** n K i r Siegleruv model výběru strategie rychlost přesnost Pozornost Selektivita - nové + pohyb - intenční chování - jeden aspekt situace více kritérií Pozornost Kognitivní inhibice - - kontrola vnějších i vnitřních rušivých podnětů Strategie pozornosti - bez strategie - 5 let první strategie + neschopnost ji dodržet, kontrolovat - 6 - 7 let pevná strategie + nedokonalé využití strategie - Efektivní užití strategie i zlepšení výkonu Pozornost Plánování i - pozastavit jednání, zvažovat alternativy, | zapamatovat si jednotlivé kroky I - předškoláci - schopni! - významné ve školním! období Pamět U Strategie uchovávání informací - Organizace + Opakování - od 6 let Elaborace - od 10 let Pamět 1. Rozpoznání dl 2. Vybavování ÜB. Rekonstrukce Vztah znalostní základny a pamětového výkonu Micheline Chi, (1978) - lepší paměť odvozena od širší základny znalostí lépe strukturované znalosti 10 9 8 cc c o TD 7 cr 0) ja e Z ÍZ CO 0 * Children Adults Digits Chess positions Materia! Recalled