Poruchy psychického vývoje (seminář z Vývojové psychologie I) Alena Uhrová Brno, duben 2006 Vymezení ■ Psychický Vývoj-proces vzniku zákonitých změn psychických procesů v rámci diferenciace a integrace celé osobnosti ■ člověk jako bytost bio-psycho-sociální-spirituální ■ Porucha psychického vývoje -poruchy vývoje psychických funkcí -primární x sekundární a) širší vymezení b) užší -dle MKN-10 Typy poruch psychického vývoje A) Kvantitativní ■ retardace ■ omezení vývoje ■ stagnace ■ regrese ■ předčasná progrese B) Kvalitativní -osobnost vybočuje z klasické vývojové linie Některé související pojmy Symptom (z řec: znak, příznak)-projev, který svědčí o poruchách o poruchách funkcí orgánů nebo o narušených psychických procesech Syndrom (z řec dromos: běh)-klastr symptomů, které jsou ukazatelem určité patologické kategorie senzitivita x specificita symptomu Diagnóza (z řec. rozlišování, rozpoznávání)-výpověď o výsledku o vyšetřování abnormního chování, poruchy nebo nemoci (stav uvnitř vztah.systému, podmínky a příčiny vzniku příznaků, prognóza a opatření) 06 Přehled poruch psychického vývoje -širší vymezení - Porucha psychického vývoje jako výskyt patologie psychických funkcí v dětském věku dleMKN-10: ■ F 70 mentální retardace ■ F80 poruchy psychického vývoje ■ F90 Poruchy chování a emocí se začátkem obvykle v dětství a dospívání ■ další psychické poruchy (obvyklé u dospělých s výskytem v dětství) ■ psychosomatické poruchy ■ sekundární poruchy psychického vývoje následkem primárního somatického onemocnění Přehled poruch psychického vývoje -užší vymezení ■ F80 Poruchy psychického vývoje podle MKN-10 F80-F89 Poruchy psychického vývoje F80 specifické vývojové poruchy řeči a jazyka F80.0 Specifická porucha artikulace reči .1 Expresívni porucha reči . 2 receptivní porucha reči . 3 Získaná afázie s epilepsií-Landau-Klefnerův syndrom . 8 jiné vývojové poruchy řeči nebo jazyka . 9 Vývojová porucha řeči nebo jazyka nespecifikovaná F81 Specifické vývojové poruchy školních dovedností F81.0 Specifická porucha čtení .1 Specifická porucha psaní a výslovnosti . 2 Specifická porucha počítání . 3 Smíšení porucha školních dovedností . 8 Jiná vývojová porucha školních dovedností . 9 vývojová porucha školních dovedností nespecifikovaná F80-F89 Poruchy psychického vývoje F82 Specifická vývojová porucha motorických funkcí F83 Smíšené specifické vývojové poruchy F84 Pervazivní vývojové poruchy F84.0 Dětský autismus .1 Atypický autismus . 2 Rettův syndrom . 3 Jiná dětská desintegrační porucha . 4 Hyperaktivní porucha sdružená s mentál. retardací a stereotyp, pohyby . 5 Aspergerův syndrom . 8 Jiné pervazivní vývojové poruchy . 9 Pervazivní vývojová porucha F88 Jiné poruchy psychického vývoje F89 Neurčená porucha psychického vývoje F90-F98 Poruchy chovaní a emocí F90 Hyperkinetické poruchy F90.0 Porucha aktivity a pozornosti .1 Hyperkinetická porucha chování .8 Jiné hyperkinetické poruchy .9 Hyperkinetická porucha nespecifikovaná F91 Porucha chování F90.0 Porucha chování vázaná na vztahy v rodině .1 Nesocializovaná porucha chování .2 Socializovaná porucha chování .3 Opoziční vzdorovité chování .8 Jiné poruchy chování .9 Porucha chování nespecifikovaná F90-F98 Poruchy chovaní a emocí ■ F92 Smíšené poruchy chování a emocí ■ F92.0 depresivní porucha chování ■ .8 Jiné smíšené poruchy chování a emocí .9 Smíšená porucha chování a emocí, NS ■ F93 Emoční poruchy se začátkem specifickým pro dětství ■ .0 Separační úzkostná porucha v dětství ■ .1 Fobická anxiózní porucha v dětství ■ . 2 Sociální anxiózní porucha v dětství ■ . 3 porucha sourozenecké rivality . 8 jiné dětské emoční poruchy . 9 dětská emoční porucha nespecifikovaná F90-F98 Poruchy chovaní a emocí ■ F94 Poruchy sociálních funkcí se začátkem v dětství a v dospívání ■ F94.0 Elektivní mutismus ■ .1 Reaktivní porucha příchylnosti ■ .2 Porucha desinhibovaných vztahů u dětí ■ .8 Jiné dětské poruchy sociálních funkcí .9 Porucha dětských sociálních funkcí nespecifikovaná ■ F95Tiky ■ F95.0 Přechodná tiková porucha ■ .1 Chronické motorické nebo vokální tiky ■ . 2 Kombinovaná tiková porucha vokální a mnohočetná motorická (de la Tourette) F90-F98 Poruchy chovaní a emocí F98 Jiné poruchy chování a emocí se začátkem obvykle v dětství a dospívání F98.0 Neorganická enuréza .1 neorganická enkopréza .2 poruchy jedení v kojeneckém a dětském věku .3 Pika kojenců a dětí .4 Stereotypní pohybové poruchy .5 Koktavost .6 Brebtavost .8 Jiné určené poruchy chování a emocí .9 Neurčené poruchy chování a emocí Poruchy psychického vývoje F80-F89 ■ začínají vždy v útlém dětství, ■ souvisejí se zráním CNS ■ jejich průběh je stálý bez remisí a relapsů ■ role genetických faktorů ■ častější u chlapců ■ postižení se s věkem vytrácí, ale v dospělosti mohou přetrvávat rezidua nebo sekundární poruchy vzniklé sociálními a výukovými komplikacemi (jako důsledek reakce okolí a školy na vývojovou poruchu dítěte. Specifické vývojové poruchy řeči a j azyka ■ Narušení normálního způsobu osvojování řeči již od raného věku ■ nejsou přítomny: faktory poruchy senzorických funkcí, podnětová deprivace, MR, získané neurologické poruchy Vývoj řeči-norma I ■ 0-6 m.-lze rozpoznat křik ■ 4. m. -broukání ■ 6.-8.m.-žvatlání ■ 7-11 .m. -naslouchání řeči a melodii, rozumějí jednoduchým slovům ■ 8 m.-první slůvko ■ 1 r.-6 slůvek ■ 12-18m.-používá jednotlivá slova ■ 18 m. - užívá asi 20-30 slov, 150 slovům rozumí, ■ 18-24m. začínají tvořit dvou a tříslovné kombinace, začíná používat zájmena, reaguje na jednoduché větné celky ■ 2 r.-nad 50 slov, tří až čtyřslovné věty Vývoj řeči-norma-II 24-36m. -chápe názvy jednotlivých částí těla, jména členů rodiny, velikostní rozdíly, slovník se rozšiřuje 3 r.-delší souvětí 36-54 m.-chápe pojmy vzadu vpředu, začíná chápat analogie, užívá minulý čas, plurál, ještě se objevují gramatické chyby, řeč je srozumitelná z 90 % 55 m.-chápe koncept času, čísel, používá řeči k vyprávění příběhů, řeč je 100% srozumitelná 7 let-18 tisíc slov 11 let- 26 tisíc slov 15 leté-30 tisíc slov Specif, vývoj. poruchy řeči ■ Poruchy artikulace (specifická porucha artikulace řeči) (Dyslalie (patlavost)) ■ Vývojová dysfázie expresívni, receptivní, smíšené ■ specifické poruchy řeči spojené s SVPU artikulační neobratnost, specifické asimilace ■ Získaná afázie s epilepsií Další narušení řečového projevu ■ Jiná etiologie (emoční a vztahové faktory) ■ koktavost (balbuties) ■ brebtavost (tumultus sermonis) ■ elektivní mutismus F81 Specifické vývojové poruchy školních dovedností ■ -zahrnují poruchy osvojování školních dovedností, které nejsou způsobené výukovým zanedbáváním, MR, postižením zraku, sluchu nebo motoriky ■ -vznikají jako důsledek dílčích dysfunkcí, potřebných pro osvojení výukových dovedností nebo špatné koordinace a integrace těchto funkcí Specifická porucha čtení -se vyznačuje potížemi při dekódování jednotlivých slov odrážejícím obvykle nedostatečnou schopnost fonologického zpracování -3% českých dětí -etiologie různorodá. Organický základ (drobná postižení různých oblastí mozku. Poruchy koordinace a integrace těchto fcí. Důsl.-omezení rozvoje dílčích kompetencí, vede k narušení jejich komplexního využití. Obvykle: změny na rozhraní T a P laloku). -dg.-komplexní posouzení struktury všech schopností a dovedností dítěte -posouzení úrovně schopností, které se podílejí na čtení: Specifická porucha psaní ■ -dysgrafie-porucha grafomotorického projevu. Etiologie-porucha senzomotorické koordinace a manuální neobratnost, někdy spojená s poruchami zrakové percepce. ■ dysortografie-specifická porucha pravopisu. Neschopnost se naučit gramaticky správně písemně vyjadřovat, přestože má dítě přiměřené rozumové schopnosti, přiměřenou výukovou stimulaci omezená citlivost pro jazyk. ■ -typické chyby (tendence zaměňovat tvarově nebo zvukově podobná písmena, resp. zaměňovat slabiky a celá slova, problémy v užívání gramatických pravidel-skloňování, časování, nesprávné tvary, nepřesný slovosled ve větě, těžkopádné a velmi zjednodušené formulace, při těžkých: nedovede odlišit hranice jednotlivých slov) ■ -často ve spojení s dyslexií a s dysgrafií Specifická porucha počítání ■ Dysklakulie-neschopnost naučit se počítat, přestože celková int. je alespoň v pásmu široké normy a je vyuč. obvyklým způsobem. Taková porucha narušuje rozvoj základních početních dovedností. ■ Matematické schopnost -4 zákl. kategorie( zpracování čísel, paměť pro čísla, matematické dovednosti a matematické uvažování) ■ -etiologie-deficit dílčích funkcí a nebo jejich koordinace ■ Smíšená porucha školních dovedností ■ -společný výskyt dysgrafie, dyslexie nebo dyskalkulie F 84 Pervazivní vývojové poruchy ■ všepronikající ■ těžké vývojové poruchy, které mají svůj počátek v raném dětství (projevy od narození nebo v batolecím nebo předškolním věku) ■ etiologie-v souč. se předpokl. orgnaic./biol. faktory ■ Narušeno především utváření sociálních vztahů a schopnost komunikace. ■ Obtíže jsou tak závažné, že se promítají do celého života dětí Dětský autismus ■ objevuje se již před 3.rokem věku dítěte ■ charakteristická triáda: 1. kvalitativní porucha reciprokých sociálních interakcí 2. Porucha řeči a komunikace-globální selhávání ve všech komunikačních modalitách 3. Odpor ke změně, rigidita a nepružnost myšlenkových procesů-(dříve-pouze Kanneruv infantilní autismus, nyní i ostatní formy autistického syndromu v dětství) ■ -další zvláštnosti či přidružené poruchy: -nerovnoměrnost vývoje, porucha pozornosti, hyperaktivita, emoční poruchy, úzkostné reakce až katastrofického charakteru, afektivní záchvaty Další pervazivní vývojové poruchy I ■ Atypický autismus ■ -liší se dobou vzniku (zjevné až po 3.roce) nebo chyběni jednoho nebo dvou základních kritérií a nesplňuje kritéria pro ostatní do této skupiny zařazené diagnostické kategorie ■ Aspergerův syndrom ■ -převážně u chlapců. ■ -podobné příznaky jako autismus ■ liší se nepřítomností těžké poruchy řeči -etiol.-větší roli hrají faktory hereditární ■ -inteligence bývá v normě, myšlení málo flexibilní, obtíže porozumění a rozvoje abstrakce ■ -neobvykle intenzivní a úzké zájmy. Další pervazivní vývojové poruchy II ■ RettŮV Syndrom-neurovývojová porucha neznámé etiologie. Syndrom postihuje převážně dívky. Prognóza nepříznivá a je spojena s omezením délky života ■ Vývoj do 6 m. normální, poté dochází k zpomalení a k regresu (dítě ztrácí zájem o sociální kontakt, po té se však soc. zájem obnovuje. Dominuje porucha řeči -ztráta schopnosti funkčního užití rukou (zaměstnány stereotypními mycími pohyby) ■ -zpomalený růst hlavičky, progresivní zhoršování jemné motoriky, kostní abnormity. Další pervazivní vývojové poruchy III ■ Jiná dětská desintegrační porucha ■ předchází stadium normálního vývoje ■ následuje ztráta získaných dovedností ■ triáda příznaků: 1. není přítomno organické onemocnění 2. porucha komunikace a sociální interakce je autistického typu 3. po ztrátě dovedností může dojít k jejich částečné obnově ■ -dřívější názvy: infantilní demence, Helleruv syndrom Mahlerové symbiotická psychóza Některé další poruchy Terminologické vymezení: ■ LMD x ADHD x Hyperkinetická porucha ■ mentální retardace x oligofrenie ■ neuróza x psychóza ■ emoční poruchy ■ poruchy chování ■ další choroby v dětství(které jsou svým průběhem a významem jsou blízké duševním chorobám dospělých) Lehká mozková dysfunkce ■ -starší pojem ■ Šturma (in Říčan, Krejčířová, 1997, s. 129-130):,,Syndrom lehké mozkové dysfunkce se vztahuje na děti téměř průměrné, průměrné nebo nadprůměrné obecné inteligence s určitými poruchami učení či chování, v rozsahu od mírných po těžké, které jsou spojeny s odchylkami funkce centrálního nervového systému. Tyto odchylky se mohou projevit různými kombinacemi oslabení (impairment) ve vnímání, tvoření pojmů (konceptualizaci), řeči, paměti, a v kontrole popudů nebo motoriky. Podobné příznaky mohou nebo nemusí komplikovat problematiku dětí s mozkovou obrnou, mentální retardací, slepotou a hluchotou. Tyto odchylky mohou vznikat z genetických variací, biochemických nepravidelností, perinatáíních poškození mozku či jiných onemocnění nebo poškození prodělaných v průběhu let, jež jsou kritická pro rozvoj a zrání centrálního nervového systému, anebo z příčin neznámých." ■ hyperaktivní x hypoaktivní typ ADHD x hyperkinetická porucha ■ -překrývající se, ale ne totožné pojmy: ■ oba syndromy-triáda příznaků: ■ porucha pozornosti ■ hyperaktivita ■ impulzivita ■ ADHD (dle DSM-IV, 3 subtypy,zahrnut alespoň jeden z příznaků) ■ HKP (dle MKN-10, všechny 3 příznaky, + podtyp s poruchou chování) ■ řada komorbidních poruch Mentální retardace -dříve: oligofrenie, slabomyslnost -závažné postižení vývoje rozumových schopností prenatální, perinat. nebo časně postnat. etiologie -vede k významnému omezení adaptivního fungování F70 - Lehká MR (IQ 50-69) F71 -Středně těžká MR (IQ 35-49) F72 -Těžká MR(IQ 20-34) F73 -Hluboká MR(IQ pod 20) Emoční poruchy v dětském věku I ■ zvýraznění běžných emočních výkyvů (jejichž důsledkem nebývá neurotické onemocnění v dospělosti) ■ -jindy dochází k hlubší poruše emočního prožívání (předzvěst neurotických poruch v dospělosti) ■ -ovlivňující faktory osobnostní dispozice, stabilita rodinných vztahů a výchovných přístupů 0515 Emoční poruchy v dětském věku II Úzkostné poruchy ■ Separační úzkostná porucha v dětství ■ Fobická úzkostná porucha ■ Generalizovaná úzkostná porucha ■ Sociální úzkostná porucha ■ tzv. Školní fobie Konverzní poruchy Obsedantně kompulzivní porucha Deprese Poruchy chování I ■ -opakující se a trvalý vzorec disociálního, agresivního a vzdorovitého chování, které porušuje sociální normy a očekávání přiměřená věku dítěte a) socializované-dítě má přiměřené vazby v rodině i mimo ni b) nesocializované-kdy jakékoliv hlubší vztahy a zejména k vrstevníkům chybí. ■ Agresivní a neagresivní formy ■ -vázanost na prostředí Poruchy chování II Podmíněnost poruch chování A) Psychologická: ■ Náhradní uspokojení ■ Volání o pomoc ■ Emoční deprivace ■ Disharmonický vývoj osobnosti ■ Psychická porucha B) Rodinná: ■ Model rodičů ■ Dítě jako obětní beránek Psychózy v dětském věku Schizofrenie ■ začátek v pubertě nebo později, 5% před 15.rokem ■ narušení interpersonálních vztahů, silná úzkost bizarnosti v chování, myšlení i fantazii, děti nejsou sami dostatečně schopny odlišit vlastní fantazii od reality ■ splnění kritérií pro dospělé Bipolární porucha nebo těžká deprese diag. až v období dospívání zpětně mohou být patrné projevy v ml. školním i před školním věku Ohrožení prostředím Syndrom týraného dítěte Zneužívání Zanedbávání Literatura - Základní Říčan, P., Krejčířová, D. (1997). Dětská klinická psychologie. 3. vyd., Praha: Grada. Svoboda, M. (ed.), Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál Švancara, J. (1982). Poruchy psychického vývoje. Brno: FF UJEP. Zvolský, P. a kol. (2001). Speciální psychiatrie. Praha: Karolinum.