Osnova předmětu IM088 Seminář kritiky a on-line publicistiky
Mgr. Zuzana Jayasundera
Osnova předmětu IM088 Seminář kritiky a on-line publicistiky
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
2
Web
Teacher recommends to study from 20/2/2012.
Chapter contains:
1
Web
Teacher recommends to study from 27/2/2012.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 5/3/2012 to 10/3/2012.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 13/3/2012 to 16/3/2012.
Chapter contains:
1
PDF
2
Study Materials
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 19/3/2012 to 25/3/2012.
Týden 6
Teacher recommends to study from 26/3/2012 to 1/4/2012.
Týden 7
Teacher recommends to study from 2/4/2012 to 8/4/2012.
Týden 8
Teacher recommends to study from 9/4/2012 to 15/4/2012.
Týden 9
Teacher recommends to study from 16/4/2012 to 22/4/2012.
Týden 10
Teacher recommends to study from 23/4/2012 to 29/4/2012.
Týden 11
Teacher recommends to study from 30/4/2012 to 6/5/2012.
Týden 12
Teacher recommends to study from 7/5/2012 to 13/5/2012.
Týden 13
Teacher recommends to study from 14/5/2012 to 20/5/2012.

Týden 1

Interactive Features of Online Newspapers: Identifying Patterns and Predicting Use of Engaged Reader
Článek Deborah Chung slouží k analýze obsahových prvků, které obsahuje odborný článek.

Obecná struktura odborného článku (závazná pro psaní semestrální práce)

titulek

  • abstrakt, anotace obsahující:

    • Uvedení do tématu

    • cíle práce

    • otázky, které si autor klade / výzkumné otázky

    • hypotézu

    • popis metody práce

    • nástin základní literatury ke článku

  • klíčová slova

     

  • kapitoly: jednotlivá podtémata v tematicky uzavřených odstavcích

  • mezititulky (tvoří významovou osnovu článku)

  • přímá řeč

  • odkazy

  • grafické prvky

  • fotografie a popisky (Vždy je důležité mít autorův souhlas se zveřejněním děl (fotografie, grafu aj.)

  • může obsahovat i audio, video

  • seznam použité literatury

  • seznam hypertextových odkazů

  • číslovaný seznam příloh

Úkoly na příští hodinu:

  1. Přečtěte si článek Deborah Chung, vytiskněte jej a analyzujte jednotlivé prvky jeho struktury. Vyznačit je v textu červeně s popisem, o jaký prvek jde.
  2. Napište seznam klíčových slov (minimálně 5), charakterizující téma kritického odborného článku (8 000-10 000 znaků), který bude v semináři psát optikou teorie interaktivních médií. Tematickým okruhem je pro nás online žurnalistika a její aspekty: interaktivita, hypertextualita, multimedialitta User generated content, personalizace atd. Na základě tohoto seznamu vyhledáte v příští hodině odborné zahraniční články, která téma reflektují (5-10). Z nich si po podrobnějějším studiu vyberete 1-3, které ve svém textu představíte čtenářům a za pomoci konkrétní metodologie rozeberete a zhodnotíte. 
  3. Prostudujte prezentaci Průvodce databázemi pro studenty TIM:  http://www.slideshare.net/rs_knihovnaffmu/prvodce-databzemi-pro-studenty-oboru-teorie-interaktivnch-mdi.
  4. Na základě studia prezentace si vyzkoušejte hledání článků na základě klíčových slov na portálu http://ezdroje.muni.cz.

Organizační pokyny na příští hodinu:

Dostavte se do učebny C 15 v budově na ulici A. Nováka a přineste s sebou domácí úkoly.

Můžete-li, přineste si notebook s připojením k Internetu, můžete pracovat přímo s ním. V učebně je pouze 15 počítačů k dispozici.

Týden 2 27/2/2012

Týden 3

Struktura kapitol kriticky laděného článku publikovaného online

(Podrobně viz osnova k 1. lekci, zde se zaměřujeme na vlastní kapitoly)

Titulek

Anotace

Klíčová slova

 

Text dělený do tematicky uzavřených:

  • odstavců

  • kapitol (případně podkapitol) oddělených mezititulky po cca 1500-2000 znacích

 

Co má být obsahem jednotlivých kapitol Vašeho článku

     Úvod: Uvedení do kontextu (historického, oborového) a představení základních pojmů, cílů práce, otázek, metod a základní literatury

  1. kapitola: Konkrétní představení tématu (cílem je, aby si jej čtenář uměl představit a získal k němu vztah)

  2. kapitola: Rozbor tématu pomocí metod a technik (analýza, interpretace, komparace, strukturalizace, ilustrace pomocí ukázek, popisu atmosféry, ilustrace pomocí úryvků z rozhovorů s odborníky apod.)

  3. kapitola: Hodnocení

    1. odborné, z pozice teoretika

    2. subjektivní, z pozice uživatele díla (důležité naznačit, co je osobní názor "myslím si")

​      Závěr – Shrnutí výsledků:

  1. odpovědi na otázky kladené v úvodu

  2. odpovědi na to, jak práce splnila naše cíle kladené v úvodu

  3. potvrzení / falzifikace hypotézy (není v semestrální práci nutné)

      Informace sloužící čtenáři ke snadnému dohledání tématu jde-li např. O aktuální výstavu apod.: (odpovědi na otázky: co, kdy, kde, kdo, jak, proč) V semestrální práci není nutné.

      Seznam použité literatury obsahující veškerou dostupnou literaturu k tématu:

       Poznámkový aparát

       Seznam citací a vysvětlivek

Základy odborného publikování
Základy odborného publikování Pro studenty semináře kritiky a online publicistiky (pracovní verze, pouze pro interní potřebu studentů kurzu v a.r. 2011/2012)

Týden 4

Písemný úkol na další hodinu

Na základě studia textu Základy odborného publikování  doplňte Váš rozpracovaný článek o

  • úvod
  • 1. kapitolu (prezentace tématu)
  • 2. kapitolu (rozbor tématu pomocí metod)

Postupujte podle osnovy odborného článku, kterou jsme si představili v hodinách (viz osnova k 1. a 3. lekci)

Na příští hodinu si přineste:

  • tištěnou verzi článku, řádkování 1,5
  • červenou propisku

Tématem výkladu bude kritické a recenzní hodnocení článků (se kterým se můžete seznámit zde), v praktické části budeme Vaše práce prezentovat, dále budeme recenzovat rozepsané články ve dvojicích.

Týden 5

Vzor seminární práce pro IM088
Práce naplňující požadovanou strukturu.

Otázky k textu Základy odborného publikování

Test

1. Co znamená "objektivnost vědeckého poznání"?

Opírání se o data jako základ též znamená, že vědecké poznání je objektivní a verifikovatelné (ověřitelné). Ovšem objektivnost ještě sama o sobě neznamená správnost. Objektivnost totiž znamená jen to, že výsledek našeho zkoumání, nezávisí na tom, co si myslíme či přejeme my jako výzkumníci, ale je daný daty, tzn. objektivně přístupnými a kontrolovatelnými údaji. Pokud určitý postup (sled kroků) vykoná předepsaným způsobem za předepsaných okolností kdokoli, měl by při zkoumání daného jevu dojít k podobným výsledkům. Tím dostává vědecké poznání i další vlastnost a to ověřitelnost a opakovatelnost. Poznatek, který není možné empiricky znovu ověřit, je nevěrohodný. Věda je tedy otevřena přísné kontrole.

2. Jak rozumíte termínu "metoda"? Definujte 1-2 větami.

Slovo „metoda“ pochází z řečtiny – „meta hodos“ – a v původním významu znamená „cesta někam“. Metoda (viz Akademický slovník cizích slov) je způsob, jak dosáhnout nějakého teoretického i praktického cíle (např. výrobní metoda, metoda experimentování, inovační metoda apod.) Je to způsob, postup, jak pomoci určitých principů dosáhnout pravdivého poznání.

3. Jak postupujeme, když využíváme analýzy? Definujte tento pojem a napište, co nám umožňuje odhalit?

Východiskem analýzy je zkoumání faktů, hledání opakovatelnosti. Na základě metody analýzy je pak použita metoda zobecnění, vyslovovány (odvozovány) jsou pak obecné závěry. Z nich odvozené teorie jsou pak použity na explanaci jevů.

Analýza (např. obsahová analýza, analýza mediálního sdělení) je proces faktického nebo myšlenkového rozčlenění celku (jevu, objektu) na části. Je to rozbor vlastností, vztahů, faktů postupující od celku k částem .

Analýza umožňuje odhalovat různé stránky a vlastnosti jevů a procesů, jejich stavbu, vyčleňovat etapy, rozporné tendence apod.
 
Analýza umožňuje oddělit podstatné od nepodstatného, odlišit trvalé vztahy od nahodilých . Pro vlastní analýzu je nutné stanovit seznam proměnných, které budete v analýze rozebírat.

4. Co znamená "strukturalizace"?

znamená nalézt pro komplexní systém redukované znázornění takové, které by zachovalo charakter celku s jeho specifickými znaky. Často strukturujeme zkoumaný systém z praktických důvodů do subsystémů a pak zkoumáme každý subsystém samostatně, protože zkoumání celého systému by bylo příliš složité, nákladné, případně nemožné. Je otázkou, podle jakého hlediska systém strukturujeme. Opět tom závisí na účelu zkoumání. Pozor ale na zachování tzv. holistického (celostního) principu, čili vedle zkoumání jednotlivých subsystémů musíme také zkoumat vzájemné vazby těchto subsystémů v celku. Zvlášť se musíme věnovat individuálním vazbám jednotlivých podsystémů na okolí systému.
Nejčastěji volíme pro abstrakci a strukturalizaci princip hierarchizace, kdy rozklad systému do podsystémů provádíme podle jejich vztahu nadřazenosti a podřízenosti.
 
5. Co znamená termín "diferenciace"? (Definujte jednou větou)
Diferenční analýzy usilují o definování rozdílu dvou sledovaných skutečností v jedné oblasti.
 
6. Co znamená termín "interpretace"? (Definujte jednou větou)
Termín interpretace označoval výklad smyslu nějakého textu. Původně se jednalo o literárněvědní disciplínu, jejímž východiskem byl literární text a cílem adekvátní pochopení a výklad slovesného uměleckého díla. Předmětem interpretační činnosti však dnes muže být jakékoli umělecké dílo či kulturní objekt/výtvor.
Interpretační metody vycházejí z nejrůznějších názorových a vědních hledisek, například si všímají vně-textových i mimoliterárních vztahů díla (geneze, vztah k jiným artefaktům, k jazykovému systému a ke skutečnosti).
 
7. Co znamená termín "explanace"(Definujte jednou větou)
 Vysvětlení výskytu věcí, jevů a procesů na základě výzkumů nebo citování odborné literatury.

Seminář

Recenzování článku: Přečtěte si podrobně článek Vašeho kolegy. Napište k němu krátký  recenzní posudek. V bodech od 1-9 se vyjádřete k následujícím, věcným a formálním kritériím:

  1. definování cíle a účelu studie
  2. vymezení teoretického a konceptuálního rámce pro pojednání problému
  3. strukturování studie a její logická posloupnost
  4. soulad názvu studie s abstraktem a obsahem
  5. úplné a přesné uvádění aktuální, relevantní, stěžejní a kvalitní literatury a dalších zdrojů
  6. respektování jazykové normy

Písemný úkol na další lekci

Na základě studia textu Základy odborného publikování  a osnovy kapitol článků (viz osnova ke 3. lekci) doplňte Váš rozpracovaný článek o:

  • kapitoly, jejichž tématem je hodnocení a
  • závěr.

Postupujte podle osnovy odborného článku, kterou jsme si představili v hodinách (viz osnova k 1. a 3. lekci a také VZOR, jak má práce vypadat (viz Studijní materiály)

Na příští hodinu, ve které budete prezentovat své práce kolegům, si přineste:

  • novou tištěnou verzi článku, řádkování 1,5
  • červenou propisku
  • seznam otázek ke konzultaci článku

 

 

Týden 6

Týden 6

Content not published.
Týden 7

Týden 7

Content not published.
Týden 8

Týden 8

Content not published.
Týden 9

Týden 9

Content not published.
Týden 10

Týden 10

Content not published.
Týden 11

Týden 11

Content not published.
Týden 12

Týden 12

Content not published.
Týden 13

Týden 13

Content not published.