You are currently viewing the whole syllabus; go back to default view.
The speed of loading and viewing the syllabus may be slower when showing a large amount of content.
Týden 1
Obecná struktura odborného článku (závazná pro psaní semestrální práce)
titulek
-
abstrakt, anotace obsahující:
-
Uvedení do tématu
-
cíle práce
-
otázky, které si autor klade / výzkumné otázky
-
hypotézu
-
popis metody práce
-
nástin základní literatury ke článku
-
-
klíčová slova
-
kapitoly: jednotlivá podtémata v tematicky uzavřených odstavcích
-
mezititulky (tvoří významovou osnovu článku)
-
přímá řeč
-
odkazy
-
grafické prvky
-
fotografie a popisky (Vždy je důležité mít autorův souhlas se zveřejněním děl (fotografie, grafu aj.)
-
může obsahovat i audio, video
-
seznam použité literatury
-
seznam hypertextových odkazů
-
číslovaný seznam příloh
Úkoly na příští hodinu:
- Přečtěte si článek Deborah Chung, vytiskněte jej a analyzujte jednotlivé prvky jeho struktury. Vyznačit je v textu červeně s popisem, o jaký prvek jde.
- Napište seznam klíčových slov (minimálně 5), charakterizující téma kritického odborného článku (8 000-10 000 znaků), který bude v semináři psát optikou teorie interaktivních médií. Tematickým okruhem je pro nás online žurnalistika a její aspekty: interaktivita, hypertextualita, multimedialitta User generated content, personalizace atd. Na základě tohoto seznamu vyhledáte v příští hodině odborné zahraniční články, která téma reflektují (5-10). Z nich si po podrobnějějším studiu vyberete 1-3, které ve svém textu představíte čtenářům a za pomoci konkrétní metodologie rozeberete a zhodnotíte.
- Prostudujte prezentaci Průvodce databázemi pro studenty TIM: http://www.slideshare.net/rs_knihovnaffmu/prvodce-databzemi-pro-studenty-oboru-teorie-interaktivnch-mdi.
- Na základě studia prezentace si vyzkoušejte hledání článků na základě klíčových slov na portálu http://ezdroje.muni.cz.
Organizační pokyny na příští hodinu:
Dostavte se do učebny C 15 v budově na ulici A. Nováka a přineste s sebou domácí úkoly.
Můžete-li, přineste si notebook s připojením k Internetu, můžete pracovat přímo s ním. V učebně je pouze 15 počítačů k dispozici.
Týden 2 27/2/2012
Týden 3
Struktura kapitol kriticky laděného článku publikovaného online
(Podrobně viz osnova k 1. lekci, zde se zaměřujeme na vlastní kapitoly)
Titulek
Anotace
Klíčová slova
Text dělený do tematicky uzavřených:
-
odstavců
-
kapitol (případně podkapitol) oddělených mezititulky po cca 1500-2000 znacích
Co má být obsahem jednotlivých kapitol Vašeho článku
Úvod: Uvedení do kontextu (historického, oborového) a představení základních pojmů, cílů práce, otázek, metod a základní literatury
-
kapitola: Konkrétní představení tématu (cílem je, aby si jej čtenář uměl představit a získal k němu vztah)
-
kapitola: Rozbor tématu pomocí metod a technik (analýza, interpretace, komparace, strukturalizace, ilustrace pomocí ukázek, popisu atmosféry, ilustrace pomocí úryvků z rozhovorů s odborníky apod.)
-
kapitola: Hodnocení
-
odborné, z pozice teoretika
-
subjektivní, z pozice uživatele díla (důležité naznačit, co je osobní názor "myslím si")
-
Závěr – Shrnutí výsledků:
-
odpovědi na otázky kladené v úvodu
-
odpovědi na to, jak práce splnila naše cíle kladené v úvodu
-
potvrzení / falzifikace hypotézy (není v semestrální práci nutné)
Informace sloužící čtenáři ke snadnému dohledání tématu jde-li např. O aktuální výstavu apod.: (odpovědi na otázky: co, kdy, kde, kdo, jak, proč) V semestrální práci není nutné.
Seznam použité literatury obsahující veškerou dostupnou literaturu k tématu:
- knižní zdroje
- odborné články z oboru TIM (www.ezdroje.muni.cz)
Poznámkový aparát
Seznam citací a vysvětlivek
Týden 4
Písemný úkol na další hodinu
Na základě studia textu Základy odborného publikování doplňte Váš rozpracovaný článek o
- úvod
- 1. kapitolu (prezentace tématu)
- 2. kapitolu (rozbor tématu pomocí metod)
Postupujte podle osnovy odborného článku, kterou jsme si představili v hodinách (viz osnova k 1. a 3. lekci)
Na příští hodinu si přineste:
- tištěnou verzi článku, řádkování 1,5
- červenou propisku
Tématem výkladu bude kritické a recenzní hodnocení článků (se kterým se můžete seznámit zde), v praktické části budeme Vaše práce prezentovat, dále budeme recenzovat rozepsané články ve dvojicích.
Týden 5
Otázky k textu Základy odborného publikování
Test
1. Co znamená "objektivnost vědeckého poznání"?
Opírání se o data jako základ též znamená, že vědecké poznání je objektivní a verifikovatelné (ověřitelné). Ovšem objektivnost ještě sama o sobě neznamená správnost. Objektivnost totiž znamená jen to, že výsledek našeho zkoumání, nezávisí na tom, co si myslíme či přejeme my jako výzkumníci, ale je daný daty, tzn. objektivně přístupnými a kontrolovatelnými údaji. Pokud určitý postup (sled kroků) vykoná předepsaným způsobem za předepsaných okolností kdokoli, měl by při zkoumání daného jevu dojít k podobným výsledkům. Tím dostává vědecké poznání i další vlastnost a to ověřitelnost a opakovatelnost. Poznatek, který není možné empiricky znovu ověřit, je nevěrohodný. Věda je tedy otevřena přísné kontrole.
2. Jak rozumíte termínu "metoda"? Definujte 1-2 větami.
Slovo „metoda“ pochází z řečtiny – „meta hodos“ – a v původním významu znamená „cesta někam“. Metoda (viz Akademický slovník cizích slov) je způsob, jak dosáhnout nějakého teoretického i praktického cíle (např. výrobní metoda, metoda experimentování, inovační metoda apod.) Je to způsob, postup, jak pomoci určitých principů dosáhnout pravdivého poznání.
3. Jak postupujeme, když využíváme analýzy? Definujte tento pojem a napište, co nám umožňuje odhalit?
Východiskem analýzy je zkoumání faktů, hledání opakovatelnosti. Na základě metody analýzy je pak použita metoda zobecnění, vyslovovány (odvozovány) jsou pak obecné závěry. Z nich odvozené teorie jsou pak použity na explanaci jevů.
Analýza (např. obsahová analýza, analýza mediálního sdělení) je proces faktického nebo myšlenkového rozčlenění celku (jevu, objektu) na části. Je to rozbor vlastností, vztahů, faktů postupující od celku k částem .
4. Co znamená "strukturalizace"?
Seminář
Recenzování článku: Přečtěte si podrobně článek Vašeho kolegy. Napište k němu krátký recenzní posudek. V bodech od 1-9 se vyjádřete k následujícím, věcným a formálním kritériím:
- definování cíle a účelu studie
- vymezení teoretického a konceptuálního rámce pro pojednání problému
- strukturování studie a její logická posloupnost
- soulad názvu studie s abstraktem a obsahem
- úplné a přesné uvádění aktuální, relevantní, stěžejní a kvalitní literatury a dalších zdrojů
- respektování jazykové normy
Písemný úkol na další lekci
Na základě studia textu Základy odborného publikování a osnovy kapitol článků (viz osnova ke 3. lekci) doplňte Váš rozpracovaný článek o:
- kapitoly, jejichž tématem je hodnocení a
- závěr.
Postupujte podle osnovy odborného článku, kterou jsme si představili v hodinách (viz osnova k 1. a 3. lekci a také VZOR, jak má práce vypadat (viz Studijní materiály)
Na příští hodinu, ve které budete prezentovat své práce kolegům, si přineste:
- novou tištěnou verzi článku, řádkování 1,5
- červenou propisku
- seznam otázek ke konzultaci článku