Ontogeneze lidské psychiky Periodizace, jednotlivá vývojová období, související poznatky Periodizace životná dráhy člověka Prenatální období 4Ve fyziologické podobě trvá přbližně 9 kalendářních měsíců (10 lunárních m.). 4 43 fáze PO: 41. Fáze oplození - Blastemové o. (0 - 3t. od početí) 42. Emryonální obd. (4 - 12 t.) 43. Fetální obd. (od 12. t.) 4 4Fyziologický porod pzobíhá mezi 38. - 42. týdnem od oplození vajíčka. 4 Základní dělení 4Období blastemové –oplození, –uhnízdění blastocysty, –vytvoření zárodečných listů. 1 den 1. den 1 1,5 - 3 dny 4 dny 4 dny 5-6 5 - 6 dnů 7-12 7 - 12 dnů 16 dni 16 dní 3 zárodečné listy 4Ektoderm: kůže, vlasy, nehty, zuby, nervový systém 4Entoderm: plíce, slinivka 4Mezoderm: svaly, kostra, cirkulační a vylučovací systém 4 4Blastemové období trvá do konce 3. - 4.týdne. 21 – 23 dní 21-23 Období embryonální 44. týden - konec 12. týdne 4 4Vytvoření základů jednotlivých orgánů. 41 dni 41 dní 48 po ovul 48 dní 52po 52 dní 57 dni 57 dní 4Období embryonální 4 4Období fetální 7817 17835 Prenatální utváření postnatálního vývoje 4studium chování plodu 4Preyer: 1885 – Spezielle Physiologie des Embryo 4Pohyby vznikají dřív než reflexní oblouky Pohyby 418.-20. týden 4pohyby sotva rozeznatelné 4záškuby 4celkové pohyby 4škytání 4izolované pohyby hlavy 4otevírání čelistí 4protahování se 4pohyby očí Smysly v prenatálním odbobí 4Sluch 4Zrak 4Orální recepce 4Adaptace 12 týdnů Je možno určit pohlaví dítěte, vyvíjejí se svaly, hlava tvoří polovinu celkové velikosti dítěte. 16 týdnů První fetální pohyby, pociťované matkou, začátek vývoje svalů, je vytvořeno vysoce komplikované ucho. 20 týdnů Začínají růst vlasy, plod má již do značné míry lidskou podobu, i když hlava je stále veliká ( 1/3 těla). 24 týdnů vývoj očí je dokončen (jsou ale zavřeny), objevují se nehty, chuťové pohárky. Při předčasném porodu je již v tomto stádiu schopno dýchat, i když procento přežití je v tomto věku velice nízké. 28 týdnů Nervový systém, krev, dýchací systém jsou již dobře vyvinuty. Předčasně narození mývají poruchy spanku a nepravidelné dýchání. 29 - 40 týdnů Vývoj dalších spojů mezi neurony, přibírání na váze, „dokončování“ tělesného systému. Shrnutí 4 Plod je brzy připraven k činnosti 4 Plod je aktivní, ovládá a kontroluje své prostředí 4 Plod je schopen sociálních interakcí Prenatální prostředí matky 4Výživa 4Léky 4Alkohol – FAS 4Onemocnění v prvním trimestru –toxoplazmosa –zarděnky 4Emocionální stav matky 4Prostředí – Chromozomální abnormality 4Downův syndrom - 3.6 420 roků – 1:1900 porodů 425 – 1: 1200 430 – 1:900 433 – 1:600 436 – 1: 280 439 – 1:130 448 – 1: 15 Prenatální diagnostika 4Ultrazvuk 4Alfafetoproteinový test 4Amniocentéza Screening vitality novorozence 4Lékařský (somatický): 4Apgarova škála 4vzhled (barva), pulz (srdeční rytmus), grimasy (iritabilita), aktivita (svalový tonus), respirace 4 4Zaměřený na chování: 4Brazeltonova neonatální škála hodnotí 4 dimenze –1. Interaktivní chování –2. Motorické chování –3. Ovládání fyziologického stavu –4. Reakce na stres APGAROVA ŠKÁLA Novorozenecké období (0 - 4/6 t.) 4- doba adaptace 4 4Výbava: zákl.reflexy, vrozené způsoby chování, schopnost učení 4 4Porod – má vliv na pozdější adaptaci (Klaus, Kennel, Leboyer, Rank). Behaviorální stavy novorozence 4Brazelton, 6 základních stavů psychiky novorozence: • 4Hluboký spánek 4Lehký spánek (REM) 4Dřímota 4Klidný bdělý stav 4Aktivní bdělý stav 4Pláč vp202o01 vp202o02 vp202o03 Novorozenecké reflexy 41. Reflexy, které slouží k přežití 42. Reflexy,kt. jsou pozůstatkem z dřívějších fylogen. fází 4 4Příklady reflexů: –Sací –Úchopový –Moorův (objímací) –Babinského (kožní plantární reflex) –Auropupilární (zornicový, Kutvirtův) Adaptační reflexy 4 Potravové reflexy: (uchopovací, sací, polykací…) 4 Orgánové reflexy: (např. reflex vypouštění moči) 4 Obranné reflexy: reakce na podněty, jež jsou organismu nepříjemné Lidské jednoduché reflexy Ukázky novorozeneckých reflexů 4 Moorův reflex Babinského reflex Reflex chůze Tonický-šíjový reflex Uchopovací reflex vp202o05 Další pojmy 4 4Intuitivní rodičovské chování (Papouškovi) 4 4Synchronizovaná x asynchronizovaná interakce matka-dítě (Brazelton) 4 PROSOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ KOJENCE Prosociální chováni novorozence 4Reakce na lidský hlas (zejména mateřský) 4Úchopový reflex 4Plazivé reflexní pohyby To vše svědčí o možnostech rozvoje sociálních dovedností již v tak útlém věku: Prosociální chováni novorozence 4Pláč a křik 4Má ve svém repertoáru všechny dispozice a základní mimické výrazy emocí Hanuš Papoušek 4Intuitivní rodičovské chování Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) 4Při hovoru k malému dítěti matka své výrazy přehání: 4Mluví vyšším hlasem 4Dětské žvatlání 4Mluví pomaleji 4Rytmus řeči je jiný 4Pohyby nápadnější Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) 4Pohledy z očí do očí trvají déle 4Přibližuje svoji tvář k dítěti blíže (20-25cm) 4Repertoár výrazových projevů je chudší, omezený na několik základních projevů, které jsou dítěti nejsrozumitelnější a které snadno diferencuje 4Matka tyto projevy opakuje se značnou stereotypií a rigiditou Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) 4Tím vším rodiče: 4Dávají početné příležitosti, aby se cvičili v komunikaci, 4“Dělej to dál” “ Tohle nedělej“ Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) 4Tato schopnost matek je ovlivněna: 4Povoláním rodičů, 4Rodičovským očekáváním ( prenatálním) Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) 4Intuitivní rodičovské postoje jsou často v rozporu s okamžitými rodičovskými reakcemi a viditelnými postoji 4Matky se například snaží navázat zrakový kontakt se svými dětmi, i když si myslí, že je nevidí 4 4 Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) 4Tato schopnost intuitivního rodičovství je ovlivněna –např. počtem dětí Synchronizované interakce matka - dítě Brazelton (1972) 4Trvá několik sekund 4Zahájení interakce (vzbuzení zájmu o signální podnět prezentovaný druhou osobou) 4Vyladění vzájemné pozice (zajišťující optimální pozici z očí do očí) 4Pozdravení (mimika, vokalizace, úsměv...) 4Zapojení všech smyslových modalit , vrchol radostného setkání, excitace.. 4Oslabení 4Odvrácení zájmu Asynchronizované interakce matka - dítě 4matka nereaguje přiměřeně na rytmus dítěte, že jej např. zavaluje podněty, bez ohledu na jeho momentální stav. 4To vede k: –dítě ztrácí zájem o sociální interakci –upadá do apatie –angažuje se v krátkých, neuspokojivých pokusech o kontakt 4 Asynchronizované interakce matka - dítě 4To bývá způsobeno: –nedostatečná schopnost matky reagovat na potřeby dítěte, nedostatek empatie –X –když jde o dítě zvláště dráždivé, s nepravidelným biorytmem, které reaguje na jakýkoliv pokus matky negativní emocí Asynchronizované interakce matka - dítě 4Občasná asynchronie je pozorována u všech rodičovských párů 4 M. Mahlerová - raná stadia vývoje ega 4Psychoanalytický pohled na vývoj člověka 4Rozvoj vztahu s matkou: 41. Autistická fáze M. Mahlerová 42. Fáze symbiotická ( asi ve druhém měsíci) – M. Mahlerová 43. Separačně - individuační fáze (S-I) (4.-5. měsíc) –diferenciační –praktikovací –znovusbližovací –objektní stálosti Vztah matka - dítě 4Dvojná vazba (double bind): narušení rovnováhy, porucha v oblasti komunikace, která není jasná a jednoznačná. –Matka poskytuje dítěti vzájemně se vylučující informace ( svým projevem ubezpečuje dítě o své lásce a zároveň ho odstrkuje.) –jedno sdělení bývá verbální druhé nikoliv –dítě není schopno porozumět a reagovat.